Allmänt
Vi hämtar uppgifterna till intygen från befolkningsdatasystemet. Du kan kontrollera dina uppgifter i tjänsten Personuppgifter.
Du kan själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk i tjänsten Personuppgifter.
Om det förekommer andra fel i dina uppgifter ska du kontakta vårt serviceställe.
Du kan beställa intyg över dig själv. Dessutom kan du beställa levnadsintyg, födelseattest och hemvistintyg för en person som du är vårdnadshavare för. Som vårdnadshavare får du uppgifter om dem du är vårdnadshavare för så länge vårdnadsförhållandet pågår.
Du kan också beställa intyg för en annan person för ett godtagbart ändamål. Uppgifterna lämnas ut om de lagstadgade förutsättningarna för utlämnande av uppgifter uppfylls.
Du kan beställa intyg på finska, svenska och engelska. Det är också möjligt att få intyg på spanska, italienska, franska och tyska, varvid leveranstiden är längre.
Det finsk- och svenskspråkiga intyget kan åtföljas av en flerspråkig EU-standardblankett på vilket som helst av EU:s officiella språk. EU:s flerspråkiga standardblankett är ett formulär som används inom EU som bilaga till befolkningsdatasystemets intyg och är avsett som översättningshjälp.
Om du beställer ett intyg för inhemskt bruk, kontrollera intygets giltighetstid hos mottagaren av intyget.
Om du beställer ett intyg för utländskt bruk, kontrollera intygets giltighetstid hos den utländska mottagaren av intyget. Praxisen varierar mellan olika länder.
Giltighetstiden beror på intygets syfte. Ett levnadsintyg bevisar till exempel att en person levde den dagen då intyget utfärdades.
För att sköta dessa ärenden kan du beställa ett intyg antingen per krypterad e-post på adressen [email protected] eller per telefon.
Vänligen uppge alltid dina uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Du kan inte beställa intyget för ärendeskötsel från självbetjäningen.
Ämbetsbevis och intyg ur befolkningsdatasystemet är samma sak. Församlingarna använder benämningen ämbetsbevis och avser ett intyg ur person- och/eller familjeuppgifterna i databefolknings- systemet, till exempel en släktutredning eller ett levnadsintyg.
Beställning:
• Släktutredning
• Intyg från befolkningsdatasystemet
Du kan beställa ett enskilt intyg från befolkningsdatasystemet per e-post på [email protected].
Vänligen uppge alltid ditt namn och uppgifterna om företaget du representerar, intygets användningsändamål samt vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om ditt företag upprepade gånger har behov av att använda befolkningsdatasystemets person-, byggnads- eller lägenhetsuppgifter, kontakta [email protected].
Självbetjäning
Du kan beställa levnadsintyg, hemvistintyg och födelseattest över dig själv och de personer som du är vårdnadshavare för. Du kan även beställa ett äktenskapsintyg och civilintyg. Du kan också beställa EU:s flerspråkiga standardformulär eller Apostille-intyg.
Du kan logga in i självbetjäningen med nätbankskoder eller mobilcertifikat här.
För inhemskt bruk är intyget elektroniskt och du kan skriva ut det genast efter betalningen.
Om du beställer ett intyg för utländsk användning skickar vi intyget och en eventuell standardblankett per post.
Om du beställer ett intyg för inhemsk användning är intyget elektroniskt och står till ditt förfogande genast efter betalningen.
Handläggningstiden för ett intyg som ska uppvisas utomlands är 2-5 vardagar + postgången.
Ett intyg för inhemskt bruk sparas i tjänsten Meddelanden om du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Om du inte har tagit i bruk tjänsten Meddelanden, sparas intyget i tjänsten 24 timmar efter att det betalats.
Du kan bekanta dig med tjänsten Suomi.fi-meddelanden och ta den i bruk här.
Om du är myndig och har en spärrmarkering kan du som vanligt beställa ett intyg över dig själv. Utdraget kommer att innehålla uppgift om att du har spärrmarkering.
Om en person du är vårdnadshavare för har en spärrmarkering, kan du inte beställa ett intyg för hen via självbetjäningen. Om du är 15-18 år och har en spärrmarkering kan du inte beställa intyget via självbetjäningen. Kontakta i sådana fall servicestället.
Du kan endast beställa ett intyg över dig själv eller de personer som du är vårdnadshavare för.
Om du vill beställa ett intyg över en annan person för ett godtagbart användningsändamål kan du göra beställning via krypterad e-post på adressen [email protected], per telefon eller med en blankett. Vänligen uppge alltid dina uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om du är stadigvarande bosatt utomlands kan du inte beställa levnadsintyg. Du kan då vända dig till Finlands ambassad. Om du råkar befinna dig i Finland kan du boka tid till notarius publicus på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Du kan ändå beställa andra intyg från självbetjäningen om du har nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Du kan beställa ett intyg över dig själv eller de personer som du är vårdnadshavare för. I tjänsten kan också beställas ett Apostille-intyg som bifogas intyget. Intyget kan beställas på finska, svenska eller engelska.
Dessutom kan du beställa intyget per krypterad e-post på adressen [email protected], per telefon eller med blankett. Vänligen uppge alltid dina egna uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om du har problem med att öppna ett elektroniskt intyg som redan betalats, sänd e-post till adressen [email protected].
Intyg som beställts från självbetjäningen för utländskt bruk skickas per post. Handläggningstiden för intyget 2–5 vardagar + postgången.
Om intyget inte kommer inom två veckor, skicka e-post till adressen [email protected].
Släktutredningar kan ej beställas via självbetjäning, då släktutredningar skrivs manuellt utgående från gamla civil-/befolkningsregister. Dessa uppgifter erhålls inte från befolkningsdatasystemet.
Beställa släktutredning med elektronisk blankett eller per telefon.
Tilläggsuppgifter om släktutredningar
Beställningar från utlandet
När du bor utomlands beställer du intyg per krypterad e-post på adressen [email protected] eller per telefon. Vänligen uppge alltid dina uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Då du är stadigvarande bosatt utomlands bör du personligen be- söka Finlands ambassad eller Myndigheten för digitalisering och be- folkningsdatas serviceställe hos notarius publicus för levnadsintyg. Adresserna till våra serviceställen hittar du här. Mer information om levnadsintyg och tjänster som notarius publicus handlagt finner du här.
EU:s flerspråkiga standardblankett är ett formulär som används inom EU som bilaga till befolkningsdatasystemets intyg och är avsett som översättningshjälp. Det finsk- och svenskspråkiga intyget kan åtföljas av ett flerspråkigt EU-standardformulär på vilket som helst av EU:s officiella språk.