Kartor
Tjänsten Kartor är en gemensam systemlösning för den offentliga förvaltningens kartor och geodata. Organisationer kan bädda in tjänsten Kartor på en egen intern eller extern webbplats och på så sätt skapa karttjänster till sina kunder. Det är också möjligt att koppla egna geodata och geodata som är tillgängliga via geodatainfrastrukturen till tjänsten.
I tjänsten Kartor skapar du kartor som du kan bädda in på en egen webbplats och använda som kartkomponent i en e-tjänst.
Lantmäteriverket upprätthåller tjänsten och ser till att den och verktygen som används i tjänsten fungerar. Tjänsten Kartor kan också kopplas till kundorganisationens egna WMS-, WMTS- och WFS-gränssnitt.
Drifttagningen av tjänsten Kartor kräver ingen programmering. När du har beställt tjänsten tar du den i drift genom att skapa lämpliga kartor i tjänsten Kartor och därefter bädda in kartorna på organisationens webbsidor med HTML-kod.
Tack vare kartorna från tjänsten Kartor får slutanvändarna njuta av en visualiserad och enhetlig upplevelse när de uträttar sina ärenden. Slutanvändarna får dessutom tillgång till ett stort urval geodatamaterial som myndigheterna producerat. De kartor som tjänsten producerar och samtliga funktioner i kartorna kan också användas med mobila enheter.
Tjänsten Kartor är avsedd för organisationer inom den offentliga förvaltningen, dvs. statliga förvaltningsmyndigheter och ämbetsverk, inrättningar och affärsverk samt kommunala myndigheter. Aktörer inom den privata sektorn kan endast utnyttja tjänsten för lagstadgade uppgifter som har lagts ut på dem. Det är frivilligt att använda tjänsten.
Gör så här
Tjänsten Kartor tas i drift i samarbete med Lantmäteriverket. Du ansöker om tillstånd att använda tjänsten hos Lantmäteriverket och loggar sedan in i tjänsten på webben. Bekanta dig med tjänsten och ta den i drift i Suomi.fi för tjänsteutvecklare.
Gå till Suomi.fi för tjänsteutveclare
Pris
Det kostar inget att använda tjänsten Kartor. Drifttagningen av tjänsten medför inga stora kostnader.
Länkar till lagar som berör ärendet
Bestämmelser om organisationernas rätt att använda tjänsten Kartor finns i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete