Inrättande av ett registreringsställe för social- och hälsovården

Ett registreringsställe är ett serviceställe som beställer certifikatkort för kortens användare.

Registreringsställena beställer certifikatkorten för personalen inom social- och hälsovården eller organisationerna. Utöver kortbeställningen sköter registreringsställena bl.a. underhållet av kortens status och uppgifter i samband överlåtelsen av korten.

Organisationerna kan antingen

  • inrätta ett eget registreringsställe eller
  • befullmäktiga ett annat befintligt registreringsställe att sköta registreringsuppgifter.

Den offentliga social- och hälsovården ansvarar för registreringsställen som är skyldiga att beställa yrkeskort till alla yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. Dessutom ska organisationer inom den offentliga social- och hälsovården från minst ett av sina registreringsställen erbjuda registreringstjänster med fullmakt även till andra social- och hälsovårdsorganisationer.

Krav som gäller registreringsställen

Arbetsredskap och placering av registreringsstället

De certifikatkort och ansökningsblanketter som finns på registreringsstället ska förvaras i ett låst skåp som endast utbildade registrerare har tillträde till. Registreringsstället ansvarar också för arkiveringen av blanketterna enligt kraven.

Registreringsstället kan inte vara beläget i ett öppet kundutrymme, utan det ska finnas passerkontroll. Tillträde till registreringsstället ska begränsas endast till personer som beviljats tillstånd. I övrigt kan organisationen själv bestämma var registreringsställena finns, hur många de är och deras öppettider.

Om registreringsstället tar i bruk certifikatdatasystemet Vartti ska registreringsstället ha en arbetsstation, två kortläsare och ett kortläsarprogram.

Registrerare vid registreringsställena

Varje registreringsställe ska ha minst två utbildade registrerare.

Följande villkor ska uppfyllas för att personen ska kunna vara registrerare:

  • Personen har genomfört eller förnyat webbutbildningen under det senaste året
  • Personen har gjort en registreraransökan i e-tjänsten och fått registrerarrätt
  • Personen är fast anställd eller har en visstidsanställning på minst 1 år.

Organisationen ska utse en registrerare till den primära kontaktpersonen i registreringsärenden.

Gör så här: Inrättande av ett registreringsställe för social- och hälsovården

 

1. Ingå avtal om certifikatkort

Kontrollera att din organisation har ingått ett avtal om certifikatkort i e-tjänsten. En person med underteckningsrätt som arbetar inom organisationen ska underteckna avtalet om certifikatkort elektroniskt på något av följande sätt för Suomi.fi-identifikation: Certifikatkort som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Om det finns fler än ett registreringsställe ska de övriga registreringsställena läggas till på avtalet i e-tjänsten under punkten "Lägg till registreringsställe". Tillägget kan göras först när MDB har behandlat avtalet om certifikatkort.
 

Till e-tjänsten

 

2. Kontrollera att registreringsstället uppfyller kraven

Kontrollera att registreringsställets utrymme och den arbetsstation som används för registreringen uppfyller de krav som ställs på dem.

3. ​​​​​​​Genomgå registrerarens webbutbildning

Genomgå webbutbildningen Registrering av certifikatkort för social- och hälsovården. Utbildningen finns på finska och svenska. Om du genomgår utbildningen på finska, ladda ner utbildningsintyget i slutet av utbildningen och spara det för dig själv. Genom att ladda ner intyget sparas prestationen hos MDB. Om du genomgår utbildningen på svenska, kom ihåg att meddela [email protected] när du har genomgått utbildningen.

4. Gör en registreraransökan

Kontrollera att du har bjudits in till det konto i din organisations e-tjänst där avtalet om certifikatkort finns. Kontakta vid behov användaren av din organisations e-tjänst och be om en inbjudan till kontot. Observera att organisationen kan ha flera konton i e-tjänsten.

När du har fått inbjudan till kontot, gå till att göra en registreraransökan:

  1. Gå till e-tjänsten (asiointi.dvv.fi)
  2. Logga in genom att identifiera dig eller med användarnamn och lösenord. Skapa inte ett nytt konto.
  3. Kontrollera i övre högra hörnet av e-tjänsten att rätt organisations konto är aktivt. Byt vid behov till rätt kundkonto.
  4. Sök Avtal om certifikatkort i menyn till vänster under "Under behandling" eller "Färdiga ärenden". Välj "Gör en registreraransökan" i slutet av raden Avtal om certifikatkort.
  5. Fyll i ansökan. Om du har genomgått utbildningen på finska, bifoga utbildningsintyget som du sparade i samband med webbutbildningen som bilaga till ansökan.

Att verka som befullmäktigat registreringsställe

Efter att ett registreringsställe har inrättats kan andra organisationer befullmäktiga registreringsstället att beställa kort i sitt ställe. Registreringsstället och fullmaktsgivaren ska först komma överens om saken sinsemellan och därefter göra en fullmakt i MDB:s e-tjänst.

Privata social- och hälsovårdsorganisationer befullmäktigar oftast ett befintligt registreringsställe utanför organisationen för beställning av personal- och aktörskort. Ytterligare information om befullmäktigande av ett registreringsställe finns på sidan Personal- och aktörskort för social- och hälsovården.

Kontaktuppgifter

Om du vill ha ytterligare information om registreringsställena kan du kontakta oss per e-post på adressen varmennepalvelut(at)dvv.fi

I frågor som gäller användning av Vartti-användarnamn och behov av tekniskt stöd ska du kontakta oss på adressen vartti(at)dvv.fi