Intressebevakningsfullmakt, d.v.s. förutseende av stödbehov
Varför skulle jag göra en intressebevakningsfullmakt?
Du kan förutse framtida stödbehov och utfärda en intressebevakningsfullmakt som kan tas i bruk senare ifall du inte mera förmår sköta dina ärenden själv.
Fullmaktens innehåll antecknas i intressebefullmakten. I fullmakten kan du namnge vem som får sköta dina ärenden, vilka ärenden fullmakten omfattar och hur de får skötas. I fullmakten kan du också fastställa hur fullmaktsinnehavarens aktivitet ska övervakas. Jämfört med förordnande av intressebevakare är intressebevakningsfullmakt en lättare och flexiblare form av stöd vid nedsatt funktionsförmåga.
Se vår korta video: Intressebevakningsfullmakt – när du själv vill bestämma om dina angelägenheter
Hur fungerar en intressebevakningsfullmakt?
Fullmaktsgivare, så här bereder du en intressebevakningsfullmakt:
Med hjälp av intressebevakningsfullmakten kan du utse en egen förtroendeperson för att sköta dina ärenden. Du kan göra fullmakten färdig för framtiden ifall du inte längre kan besluta om den eller själv sköta dina ärenden i ett senare skede.
Vi rekommenderar att du anlitar en sakkunnig, såsom en rättshjälpsbyrå, en advokatbyrå, en juridisk byrå eller bankens notariatservice för upprättandet av fullmakten.
Lämna inte in fullmakten till oss för godkännande eller förvaring. Fullmäktigen skickar fullmakten till oss först om du inte längre själv kan sköta dina angelägenheter.
Så här upprättar du en intressebevakningsfullmakt
Se till att fullmäktigen har tillgång till fullmakten om det blir aktuellt att fastställa den. Du kan till exempel ge fullmakten till fullmäktigen för förvaring. Fullmakten kan också lämnas in för förvaring i bankens bankfack. Då är det viktigt att fullmäktigen har tillgång till bankfacket.
Lämna inte in fullmakten till oss för förvaring. Fullmäktigen skickar den till oss först om du inte längre själv kan sköta dina angelägenheter.
Fullmäktig, så här ansöker du om fastställande av intressebevakningsfullmakt:
Fullmäktig
Ansök om fastställande av fullmakten först om fullmaktsgivaren inte längre kan sköta de ärenden som fullmakten gäller.
Du måste skaffa ett läkarutlåtande om att din fullmaktsgivare inte längre förmår sköta sina angelägenheter. Var beredd på att visa intressebevakningsfullmakten för läkaren så att hen kan försäkra sig om att du som fullmäktig har rätt att få ett läkarutlåtande om fullmaktsgivaren.
Dessutom ska du fylla i en ansökan om fastställande av intressebevakningsfullmakt.
a) Gör ansökan med webblanketten.
Bifoga följande handlingar till din onlineansökan:
- Läkarutlåtande
- Du kan också bifoga fullmaktsgivarens utlåtande till din ansökan om fullmaktsgivaren förstår sakens innebörd, och utlåtande av fullmaktsgivarens äkta maka eller make. Du behöver inte lämna in dessa, men att lämna in dem påskyndar behandlingen av ärendet. Om utlåtandena inte bifogas ber vi vid behov fullmaktsgivaren och dennes make eller maka om utlåtandena i samband med att ärendet behandlas.
Skicka originalhandlingen omintressebevakningsfullmakten till oss per post. En kopia av fullmakten eller en fullmakt som skannats in och skickas som e-post räcker inte. Vi skickar tillbaka den ursprungliga intressebevakningsfullmakten åt dig.
Posta till Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PB 1004, 00531 Helsingfors eller lämna den till något av våra serviceställen eller till postlådan vid vårt serviceställe.
b) Om du inte kan göra det på nätet, fyll i pdf-ansökningsblanketten för bekräftelse av intressebevakningsfullmakten.
Posta den utskrivna ansökan och ovan nämnda bilagor till oss på adressen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki eller lämna dem till något av våra serviceställen eller postlådor.
Andrahandsfullmäktig
Du kan ansöka om fastställande av sin fullmakt först om den primära fullmäktigen inte tar emot uppdraget eller har avsagts sig det. Följ anvisningarna ovan.
Ersättare
Du kan ansöka om fastställande av fullmakten för din del om fullmäktigen tillfälligt är förhindrad att sköta sitt uppdrag och orsaken till hindret redan är känd. Kontrollera först att du inte själv är jävig att sköta uppgiften. Du kan endast ansöka via pdf-formuläret. Följ anvisningarna ovan, men observera att du i regel inte behöver lämna in ett läkarutlåtande.
Vi behandlar ansökningarna i regel i den ordning de inkommit och ber om tilläggsutredningar vid behov. Till sist prövar vi om det finns hinder för att fastställa fullmakten och fattar beslut i ärendet.
Du får beslutet per post eller e-post om du i ansökan har samtyckt till att beslutet skickas elektroniskt. Dessutom skickar vi tillbaka intressebevakningsfullmakten i original till dig. Beslutet skickas också till fullmaktsgivaren om hen förstår sakens innebörd.
Att handla i egenskap av intressebevakningsfullmäktig:
Lämna in till oss en egendomsförteckning över fullmaktsgivarens tillgångar och skulder till oss inom tre månader från det att fullmakten har fastställts. Egendom som fullmaktsgivaren får senare ska också anmälas. Förteckningen ska alltid lämnas in inom en månad efter att egendomen har erhållits. Om fullmaktsgivaren blir delägare i ett dödsbo ska du lämna in bouppteckningsinstrumentet till oss inom en månad från bouppteckningen.
Observera följande i rollen som intressebevakningsfullmäktig:
- Om du representerar fullmaktsgivaren i ekonomiska angelägenheter ska du föra bok över fullmaktsgivarens tillgångar, skulder och räkenskapsperiodens händelser. Du behöver dock inte lämna in en redovisning till oss årligen, om inte detta har bestämts separat i intressebevakningsfullmakten.
- Om du representerar fullmaktsgivaren i andra än ekonomiska angelägenheter ska du föra bok över de åtgärder som du vidtagit på fullmaktsgivarens vägnar.
- Du kan agera som fullmäktig och representera din fullmaktsgivare endast i de ärenden som fastställs i fullmakten.
- Du är skyldig att hemlighålla de uppgifter om fullmaktsgivaren som du får som fullmaktsgivare, om inte annat bestäms i fullmakten.
Så här sköter du uppdraget som intressebevakningsfullmäktig
Intressebevakningsfullmakten kan upphöra att gälla av följande orsaker:
- Fullmaktsgivaren återkallar fullmakten innan den träder i kraft
- Fullmaktsgivaren återkallar fullmakten efter att den redan har trätt i kraft
- Fullmaktsgivaren avlider
- Fullmäktigen avlider
- Fullmäktigen meddelar oss att hen avsäger sig uppdraget
- En intressebevakare förordnas för fullmaktsgivaren.
Läs mer på vår webbplats om hur man ska gå till väga i olika situationer när en intressebevakningsfullmakt upphör.
Om du funderar alternativ för att sköta ärenden för någon annans räkning, hittar du hjälp i en enkel guide. Där hittar du instruktioner och tjänster som passar just på din situation. Läs mer på guiden Intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi
Uträttande av ärenden i digitala tjänster som intressebevakningsfullmäktig | Om du har rätt att sköta ekonomiska ärenden i intressebevakningsfullmakten kan du uträtta ärenden för din fullmaktsgivare till exempel i Skatteförvaltningens och Traficoms digitala tjänster och i andra tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden med Suomi.fi-fullmakter.
Läs mer: Att uträtta ärenden för en person som har gjort en intressebevakningsfullmakt
Intressebevakningsfullmakt
Det finns inte en enda modell för en intressebevakningsfullmakt. Du kan hitta olika modeller på internet. Se tips för intressebevakningsfullmakt på Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt. Det lönar sig att upprätta intressebevakningsfullmakten tillsammans med en sakkunnig som känner till lagen.
Webblanketten
För att använda webblanketten behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Ansökan om fastställande av intressebevakningsfullmakt
- Utlåtande om fastställande av intressebevakningsfullmakt
Blanketter
Spara pdf-blanketten nedan på din dator innan du fyller i den.
I Intressebevakningens e-tjänst kan du lämna in egendomsförteckningar elektroniskt.
Anvisningar för ifyllande
-
Anvisning för ifyllande av egendomsförteckning - befullmäktigad
-
Anvisning för ifyllande av årsredovisningsblankett - befullmäktigad
Blanketter
Spara pdf-blanketten nedan på din dator innan du fyller i den.
Läkarutlåtande i ärende som gäller fastställande av intressebevakningsfullmakt
Läkarutlåtande om förmågan att företa en rättshandling
Spara pdf-blanketten nedan på din dator innan du fyller i den.
Ansökan om förordnade av en intressebevakare att sköta fullmäktigens uppgifter (pdf)
Intressebevakningsfullmäktiges meddelande om att hen frånträder sitt uppdrag (pdf)
Klagan (pdf)
Spara pdf-blanketten nedan på din dator innan du fyller i den.
Pris
Ett beslut om fastställande av intressebevakningsfullmakt kostar 130 euro.
Läs mer om fakturering.
Handläggningstid för fastställande av intressebevakningsfullmakt
Den genomsnittliga handläggningstiden är 2–3 månader. I enskilda fall tar behandlingen av ärendet för närvarande längre tid.
Du kan påskynda handläggningen av ditt ärende genom att skicka alla nödvändiga dokument på en gång. Bekanta dig med de bilagor som behövs på våra nätsidor.
Om du vill påskynda handläggningen av din ansökan ska du skicka en skriftlig begäran med motivering i ett skyddat e-postmeddelande. Välj adressen [email protected].
Annan information om intressebevakningsfullmakter
En guide: Intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt på Suomi.fi
Webbplats för kampanjen I egna händer (information om fullmakten och olika tjänsteleverantörer)
Intressebevakningsfullmakt, Minnesförbundets webbplats
Handbok för juridiskt förutseende (pdf, på finska), Suomen muistiasiantuntijat ry, (fullmaktsmallen hittar du på sidorna 36-37)
Planera ditt liv själv – ekonomiska ärenden sköts omsorgsfullt (pdf, på finska), Finanssiala
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete