Intressebevakningsfullmakt, d.v.s. förutseende av stödbehov
Varför skulle jag göra en intressebevakningsfullmakt?
Du kan förutse framtida stödbehov och utfärda en intressebevakningsfullmakt som kan tas i bruk senare ifall du inte mera förmår sköta dina ärenden själv.
Fullmaktens innehåll antecknas i intressebefullmakten. I fullmakten kan du namnge vem som får sköta dina ärenden, vilka ärenden fullmakten omfattar och hur de får skötas. I fullmakten kan du också fastställa hur fullmaktsinnehavarens aktivitet ska övervakas. Jämfört med förordnande av intressebevakare är intressebevakningsfullmakt en lättare och flexiblare form av stöd vid nedsatt funktionsförmåga.
Se vår korta video: Intressebevakningsfullmakt – när du själv vill bestämma om dina angelägenheter
Hur fungerar en intressebevakningsfullmakt?
Fullmaktsgivare, så här bereder du en intressebevakningsfullmakt:
Med hjälp av intressebevakningsfullmakten kan du utse en egen förtroendeperson för att sköta dina ärenden. Du kan göra fullmakten färdig för framtiden ifall du inte längre kan besluta om den eller själv sköta dina ärenden i ett senare skede.
Vi rekommenderar att du anlitar en sakkunnig, såsom en rättshjälpsbyrå, en advokatbyrå, en juridisk byrå eller bankens notariatservice för upprättandet av fullmakten.
Lämna inte in fullmakten till oss för godkännande eller förvaring. Fullmäktigen skickar fullmakten till oss först om du inte längre själv kan sköta dina angelägenheter.
Så här upprättar du en intressebevakningsfullmakt
Se till att fullmäktigen har tillgång till fullmakten om det blir aktuellt att fastställa den. Du kan till exempel ge fullmakten till fullmäktigen för förvaring. Fullmakten kan också lämnas in för förvaring i bankens bankfack. Då är det viktigt att fullmäktigen har tillgång till bankfacket.
Lämna inte in fullmakten till oss för förvaring. Fullmäktigen skickar den till oss först om du inte längre själv kan sköta dina angelägenheter.
Fullmäktig, så här ansöker du om fastställande av intressebevakningsfullmakt:
Fullmäktig
Ansök om fastställande av fullmakten först om fullmaktsgivaren inte längre kan sköta de ärenden som fullmakten gäller.
Du måste skaffa ett läkarutlåtande om att din fullmaktsgivare inte längre förmår sköta sina angelägenheter. Var beredd på att visa intressebevakningsfullmakten för läkaren så att hen kan försäkra sig om att du som fullmäktig har rätt att få ett läkarutlåtande om fullmaktsgivaren.
Dessutom ska du fylla i en ansökan om fastställande av intressebevakningsfullmakt.
Skicka följande handlingar per post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors eller för dem till vilket serviceställe som helst:
- ansökan om fastställande av intressebevakningsfullmakt
- läkarutlåtande
- intressebevakningsfullmakt i original i pappersform (en kopia av fullmakten eller en fullmakt som skannats in till ett e-postmeddelande duger inte)
- fullmaktsgivarens uttalande, om hen förstår innebörden av fullmakten
- uttalande av fullmaktsgivarens äkta maka eller make, om fullmaktsgivaren är gift.
Du behöver inte be om ett utlåtande av fullmaktsgivaren eller av fullmaktsgivarens maka eller make, men om du lämnar in dem tillsammans med andra handlingar går det snabbare att behandla ditt ärende. Vi ber nämligen personerna själva om de uttalanden som saknas i samband med behandlingen.
Andrahandsfullmäktig
Du kan ansöka om fastställande av sin fullmakt först om den primära fullmäktigen inte tar emot uppdraget eller har avsagts sig det. Följ anvisningarna ovan.
Ersättare
Du kan ansöka om fastställande av fullmakten för din del om fullmäktigen tillfälligt är förhindrad att sköta sitt uppdrag och orsaken till hindret redan är känd. Kontrollera först att du inte själv är jävig att sköta uppgiften. Följ anvisningarna ovan, men observera att du i regel inte behöver lämna in ett läkarutlåtande.
Läs mer om vanliga frågor om fastställande av fullmakt.
Vi behandlar ansökningarna i regel i den ordning de inkommit och ber om tilläggsutredningar vid behov. Till sist prövar vi om det finns hinder för att fastställa fullmakten och fattar beslut i ärendet.
Du får beslutet per post eller e-post om du i ansökan har samtyckt till att beslutet skickas elektroniskt. Dessutom skickar vi tillbaka intressebevakningsfullmakten i original till dig. Beslutet skickas också till fullmaktsgivaren om hen förstår sakens innebörd.
Att handla i egenskap av intressebevakningsfullmäktig:
Lämna in till oss en egendomsförteckning över fullmaktsgivarens tillgångar och skulder till oss inom tre månader från det att fullmakten har fastställts. Egendom som fullmaktsgivaren får senare ska också anmälas. Förteckningen ska alltid lämnas in inom en månad efter att egendomen har erhållits. Om fullmaktsgivaren blir delägare i ett dödsbo ska du lämna in bouppteckningsinstrumentet till oss inom en månad från bouppteckningen.
Observera följande i rollen som intressebevakningsfullmäktig:
- Om du representerar fullmaktsgivaren i ekonomiska angelägenheter ska du föra bok över fullmaktsgivarens tillgångar, skulder och räkenskapsperiodens händelser. Du behöver dock inte lämna in en redovisning till oss årligen, om inte detta har bestämts separat i intressebevakningsfullmakten.
- Om du representerar fullmaktsgivaren i andra än ekonomiska angelägenheter ska du föra bok över de åtgärder som du vidtagit på fullmaktsgivarens vägnar.
- Du kan agera som fullmäktig och representera din fullmaktsgivare endast i de ärenden som fastställs i fullmakten.
- Du är skyldig att hemlighålla de uppgifter om fullmaktsgivaren som du får som fullmaktsgivare, om inte annat bestäms i fullmakten.
Så här sköter du uppdraget som intressebevakningsfullmäktig
Intressebevakningsfullmakten kan upphöra att gälla av följande orsaker:
- Fullmaktsgivaren återkallar fullmakten innan den träder i kraft
- Fullmaktsgivaren återkallar fullmakten efter att den redan har trätt i kraft
- Fullmaktsgivaren avlider
- Fullmäktigen avlider
- Fullmäktigen meddelar oss att hen avsäger sig uppdraget
- En intressebevakare förordnas för fullmaktsgivaren.
Läs mer på vår webbplats om hur man ska gå till väga i olika situationer när en intressebevakningsfullmakt upphör.
Om du funderar alternativ för att sköta ärenden för någon annans räkning, hittar du hjälp i en enkel guide. Där hittar du instruktioner och tjänster som passar just på din situation. Läs mer på guiden Intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi
Intressebevakningsfullmakt
Blanketter
- Ansökan om fastställelse av intressebevakningsfullmakt
- Utlåtande av fullmaktsgivare
- Utlåtande i ärende för att fastställa intressebevakningsfullmakt
Webblanketten
För att använda webblanketten behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Handläggningstid för fastställande av intressebevakningsfullmakt
Den genomsnittliga handläggningstiden är 2–3 månader. I enskilda fall tar behandlingen av ärendet för närvarande längre tid.
Du kan påskynda handläggningen av ditt ärende genom att skicka alla nödvändiga dokument på en gång. Bekanta dig med de bilagor som behövs på våra nätsidor.
Om du vill påskynda handläggningen av din ansökan ska du skicka en skriftlig begäran med motivering i ett skyddat e-postmeddelande. Välj adressen [email protected].
Annan information om intressebevakningsfullmakter
En guide: Intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt på Suomi.fi
Webbplats för kampanjen I egna händer (information om fullmakten och olika tjänsteleverantörer)
Intressebevakningsfullmakt, Minnesförbundets webbplats
Handbok för juridiskt förutseende (pdf, på finska), Suomen muistiasiantuntijat ry, (fullmaktsmallen hittar du på sidorna 36-37)
Planera ditt liv själv – ekonomiska ärenden sköts omsorgsfullt (pdf, på finska), Finanssiala
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten