Så här ansöker du om en intressebevakare
Du kan ansöka om en intressebevakare till dig själv om du har fyllt 18 år och är oförmögen att ha hand om dina ekonomiska ärenden på grund av sjukdom, försämrat hälsotillstånd eller annat motsvarande skäl. Gör ansökan endast om dina ärenden inte kan skötas med lättare alternativ än intressebevakning.
Du kan ansöka om att intressebevakaren ska sköta
- din egendom och dina ekonomiska ärenden tills vidare
- din egendom och dina ekonomiska ärenden endast för en viss tid, till exempel två år
- endast ett enskilt uppdrag, såsom försäljning av en fastighet eller arvskifte.
Även om intressebevakaren förordnas att sköta egendom och ekonomiska ärenden måste hen också se till att huvudmannen får ändamålsenlig vård och omvårdnad. Om sedvanlig intressebevakning inte räcker till för att trygga till exempel ändamålsenlig vård och lämpligt boende kan intressebevakaren förordnas att företräda huvudmannen även i ett ärende som gäller dennes person, dvs. till exempel besluta om vården. Detta är endast möjligt om personen inte själv förstår ärendet.
Du kan föreslå en privatperson som intressebevakare, såsom en släkting eller annan närstående person, om hen samtycker och överenskommer till uppdraget. Intressebevakaren kan också vara en allmän intressebevakare som sköter flera personers ekonomiska ärenden.
Kom ihåg att
- intressebevakaren årligen ger oss en redovisning så att vi kan följa upp intressebevakarens verksamhet
- intressebevakaren har rätt att få ett skäligt arvode och ersättning för kostnaderna för uppdraget
- intressebevakaren inte får berätta om sin huvudmans angelägenheter för andra utan huvudmannens tillstånd.
Läs mer om intressebevakarens uppgifter.
Gör så här
1. Kontrollera om ditt ärende kan skötas med lättare alternativ än intressebevakning.
2. Skaffa ett läkarutlåtande för förordnande av intressebevakare.
3. Om du vill ha en privatperson som din intressebevakare ska du be om hens samtycke till uppdraget.
4. Fyll i ansökan om förordnande av intressebevakare.
Gör anmälan med vår webblankett
Du behöver nätbankskoder eller mobilcertifikat för att använda webblanketten.
Webblankett för ansökan om förordnande av intressebevakare
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
- Fyll i ansökan om förordnande av intressebevakare. (pdf)
- Skicka ansökan, läkarutlåtandet och vid behov privatpersonens samtycke till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors.
6. Vi handlägger din ansökan och undersöker ditt behov av intressebevakning. Dessutom utreder vi din åsikt personligen (hörande) innan en intressebevakare förordnas, i första hand som videosamtal. Vi kontaktar dig för att komma överens om en tid för ditt hörande.
7. Vi avgör ärendet.
- I avgörandet beaktar vi din ansökan, läkarutlåtandet och det du berättat under hörandet.
- Om intressebevakning behövs fattar vi ett positivt beslut i ärendet, det vill säga förordnar en intressebevakare åt dig.
- Om intressebevakning inte behövs eller om du återtar din ansökan förordnar vi ingen intressebevakare åt dig.
Pris
Förordnande av en intressebevakare kostar 123 €/beslut.
Ingen avgift tas ut om sökandens nettoinkomster (inklusive olika sociala förmåner) understiger 8 147 euro per år.
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden är 6 månader.
Vi behandlar ansökningar i den ordning de inkommit. Handläggningstiden blir längre om inte alla nödvändiga utredningar har bifogats.
Så här får du dokumentet:
Intressebevakaren kan inleda sitt uppdrag när hen har fått ett positivt beslut.
Beslutet från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommer till Suomi.fi-meddelandena. På så sätt får du information om beslutet så snart som möjligt. Om du inte har tillgång till tjänsten kommer beslutet per brevpost. Om du vill kan dokumenten skickas per krypterad e-post.
Vi skickar beslutet även till huvudmannen.
Kontrollera att dina uppgifter är korrekta
Vanliga frågor
När du själv ber oss om en intressebevakare avgör din åsikt om vi ber dina närstående om en åsikt i ärendet (hörande).
När du har förordnats en intressebevakare kan du ansöka om att intressebevakningen upphör genom att göra en ansökan tillsammans med din intressebevakare. Vi undersöker om intressebevakningen kan upphöra och fattar beslut i ärendet. Läs mer om att göra en ansökan på vår sida Intressebevakningen upphör under ”behovet av intressebevakning upphör”.
Hos oss kan du ansöka om
- ändring av tidsbunden intressebevakning så att den gäller tills vidare
- ändring av intressebevakarens uppdrag (t.ex. om intressebevakaren har förordnats att sköta endast ett enskilt uppdrag men du vill att hen sköter allt).
Fyll i ansökan tillsammans med din intressebevakare och skaffa ett nytt läkarutlåtande om dig själv. Skicka ansökan och läkarutlåtandet till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1001, 02151 Esbo
Vi hör dig under handläggningen. Slutligen avgör vi ärendet eller gör vid behov en ansökan till tingsrätten som fattar beslut i ärendet.
Om intressebevakaren är jävig eller förhindrad att sköta sitt uppdrag – till exempel på grund av sjukdom eller lång frånvaro – behöver hen en ställföreträdare. Intressebevakaren kan vara jävig när det gäller att representera dig i exempelvis en fastighetsaffär på grund av att motparten är intressebevakaren själv eller dennes barn.
Läs mer om situationer där intressebevakaren behöver en ställföreträdare.
När du har förordnats en intressebevakare annulleras dina tidigare fullmakter och du kan inte längre upprätta Suomi.fi-fullmakter.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete