Inloggning med autentiseringsappen är ur bruk tills vidare. Inloggningen fungerar med användarnamn och lösenord eller med certifikatkort.
För en organisation som vill söka enskilda befolkningsuppgifter men som inte behöver eller inte kan hämta uppgifter i befolkningsdatasystemet för behandling i sin egen organisations datasystem.
BDSförfrågan är en webbläsarbaserad tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och där du kan söka enskilda aktuella person-, byggnads- eller lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet.
Det exakta datainnehållet som överlämnas till kundorganisationen fastställs tillsammans med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Som sökalternativ för uppgifterna används i regel en individualiserande beteckning, såsom en personbeteckning eller en fastighetsbeteckning.
Användningen av BDSförfrågan förutsätter ett datatillstånd som beviljas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och att organisationen förbinder sig vid tillståndets villkor. Datatillståndet ansöks via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänster.
I ansökan ska anges bl.a. uppgifternas användningsändamål, motivering till varför de uppgifter som söks behövs samt en redogörelse för skyddet av uppgifterna. Bekanta dig med användningsvillkoren för BDSförfrågan.
Innan du registrerar dig i tjänsten ska du bekanta dig med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och användarvillkoren för e-tjänsten på MDB:s kundsida.
Faser i ansökan om datatillstånd
- Gå till e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in genom att identifiera dig eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt organisationen.
- När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
- Välj bland flikarna om du företräder den offentliga förvaltningen eller ett företag eller samfund.
- Välj sedan punkten där det står Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet.
- Välj Ansökan om datatillstånd till BDSförfrågan ur menyn som öppnas och klicka på Börja.
- Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det visar att fältet är korrekt ifyllt.
- Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på Skicka.
Organisationer inom den offentliga sektorn
Användningen av BDSförfrågan är i regel avgiftsfritt för kommunens och statens myndigheter samt för välfärdsområden. Av övriga kunder inom den offentliga sektorn debiteras följande avgifter för användningen av tjänsten:
- Uppgifter i befolkningsdatasystemet 0,074 euro per förfrågan
- Identifiering av person 0,185 euro per förfrågan
- Utskrifter 0,29 euro per utskrift
- Användarspecifik fast månadsdebitering per användarkod. 1 euro
Organisationer inom den privata sektorn
- Uppgifter i befolkningsdatasystemet 0,39 euro per förfrågan
- Identifiering av person 0,67 euro per förfrågan
- Användarspecifik fast månadsdebitering per användarnamn: 1 euro
Användarspecifik månadsdebitering debiteras per förfrågningsanvändare och användare av administrationstjänster.
Sökningen av användningsstatistik och användningen av utbildningsmiljön är avgiftsfria för kunderna.
För förfrågningar som skräddarsys för kunden debiteras enligt verkliga kostnader.
Minimidebiteringen för BDSförfrågan per faktureringsadress är 7 euro per månad.
Med taktillstånd avser man ett datatillstånd som beviljats för en viss näringsgren, en viss verksamhet eller ett visst användningsändamål. Taktillstånd har utfärdats för organisationer som har ett enhetligt behov av information. Den sökande organisationen kan välja taktillstånd i ansökan om datatillstånd för e-tjänsten i menyn ansökningstyp.
I e-tjänsten är det möjligt att ansluta sig till bl.a. följande taktillstånd:
- Kommuner
- Välfärdsområden
- Församlingar
- Läroanstalter
- Banker
- Besiktningsstationer
- THL:s skyddshemstjänster
Om du behöver hjälp med ansökan om datatillstånd, till exempel för att exakt definiera det datainnehåll som behövs eller i frågor som gäller BDSförfrågans användaradministration, kontakta de sakkunniga på BDSförfrågan per e-post på adressen vtjkysely(at)dvv.fi
Handläggningstid
- Handläggningstiden för ansökan om datatillstånd för BDSförfrågan är ungefär sex veckor.
- Handläggningstiden för kommunernas och samkommunernas beställningar är cirka två veckor.
En organisation som använder BDSförfrågan ska alltid ha minst en utsedd ansvarig användare. Den ansvariga användaren är bland annat skyldig att
- följa upp hur den egna organisationens övriga personer med användarrättigheter använder BDS-uppgifterna
- ansöka om användarrätt för nya användare
- se till att användarrättigheterna för personer som flyttat över till andra uppgifter stängs
- meddela Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om det sker ändringar i organisationens uppgifter (till exempel kontaktuppgifter, kontaktpersoner eller organisationens namn).
- Gå till e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig, logga in genom att identifiera dig, eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du inte har registrerat dig, klicka på Registrera dig. - Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt kundkonto.
- När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
- Välj bland flikarna om du företräder den offentliga förvaltningen eller ett företag eller samfund.
- Välj: Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet
- Välj Ansökan om användarrättighet för ansvarig användare för BDSförfrågan och klicka på Börja.
- För ansökan behöver du kundnumret till den BDSförfrågan som beviljats er organisation för BDSförfrågan. Punkten Tillståndets nummer är inte obligatorisk information.
- Fyll i nödvändiga uppgifter, särskilt uppgifter om chefen. Till din chef skickas ett meddelande per e-post om att du ansöker om rättigheter för ansvarig användare. Chefen ska godkänna ansökan i sin e-post via länken innan ansökan kan behandlas.
- Klicka på Skicka. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar ansökan och skickar dig ett användarnamn och ett lösenord.
Anvisningar
Information om ändringar i BDSförfrågan och andra aktuella ärenden finns på förstasidan i webbläsarapplikationen BDSförfrågan. Informationen visas när du har loggat in i BDSförfrågan.
I BDSförfrågan finns också avsnittet Anvisningar, där alla anvisningar för BDSförfrågan finns samlade. Avsnittet Anvisningar visas när en administrationstjänst- eller förfrågningstjänstroll har valts på BDSförfrågans ingångssida.
Anvisning: Ansökan om datatillstånd för BDSförfrågan i e-tjänsten
Anvisning: Ansökan om användarrättighet som ansvarig användare för BDSförfrågan i e-tjänsten
Användningsvillkor för BDSförfrågan
Anvisning för ansvarig användare av BDSförfrågan
Koppla certifikatkortet till ditt användarnamn:
Du kan göra en kortkoppling med ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande.
- Logga in på sidan Användartjänster
- Koppla certifikatkortet enligt instruktionsvideon nedan.
Obs! Det lönar sig att ändra till högre upplösning (standard 480p) för att förbättra bildkvaliteten. På knappen bredvid kan du också aktivera textning. Om videon inte öppnas, kan du se den på vår videoportal.
PDF-anvisning:
Vanliga frågor
Du får ett nytt lösenord på inloggningssidan för BDSförfrågan genom att klicka på knappen Beställ nytt lösenord eller genom att ringa kundsupportens telefonnummer 020 343 433.
Kontakta din organisations ansvariga användare eller den som beviljar användarrättigheter i er organisation som kan plocka fram ditt användarnamn i systemet.
För att du ska kunna logga in på BDSförfrågan med ditt certifikatkort måste du först göra en manuell kortkoppling i BDSförfrågan. Du kan göra en kortkoppling med ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande. (Kortkopplingens instruktionsvideo)
Du hittar också instruktioner om hur man gör en kortkoppling i kapitlet Instruktioner i BDSförfrågan.
Om det uppstår något problem med kortkopplingen, försök först använda en annan webbläsare. Om kortkopplingen ändå inte lyckas kan du kontakta vtjkysely(a)dvv.fi. Vänligen bifoga en skärmdump av ett eventuellt felmeddelande.
Kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata genom att skicka e-post till vtjkysely(at)dvv.fi
Användarrättigheterna upphör av datasäkerhetsskäl om användarnamnet har varit oanvänt i över ett år. Ansökan om behörighet som ansvarig användare görs elektroniskt i e-tjänsten.
Ansökan om behörighet som ansvarig användare görs elektroniskt i e-tjänsten.
Den ansvariga användarens rättigheter är administrativa och kan inte användas för att göra förfrågningar i BDSförfrågan. Den ansvariga användaren ska föreslå förfrågningsbehörighet i systemet. Anvisningar för detta finns i den ansvariga användarens instruktion på sidan 7, punkt 3.3, "föreslå ny användare".
Obs! Om du som ansvarig användare vill föreslå en förfrågningsroll för dig själv ska du inte föreslå dig som ny användare, utan lägga till en ny förfrågningsroll enligt instruktionen.
Godkännandeprocessen har inte slutförts och användarens roll är i föreslaget läge. Rollen måste godkännas. Efter att rollen godkänts ändras både rollens och användarens läge till Godkänd av kunden. MDB godkänner dagligen nya användare och roller som är i läget Godkänd av kunden.
Förfrågningsanvändaren ska kontakta den ansvariga användaren i sin organisation, som föreslår användaren som ny användare och lägger till förfrågningsrollen direkt i systemet.
Om användarrättigheten för förfrågningar redan har upphört ska den ansvariga användaren föreslå den på nytt för användaren. Anvisningar för detta finns i anvisningarna (länk) på sidan 7, punkt 3.3, "föreslå ny användare".
Innan användarrättigheten eller rollen upphör kan den ansvariga användaren skjuta upp rollens slutdatum. På så sätt fortsätter förfrågningsrättigheten direkt utan avbrott. En instruktion för detta finns i anvisningen om administrationstjänster (länk) på sidan 11.
- Sök personen i er organisation via användaradministrationen.
- Ange personens namn, användarnamn eller personbeteckning eller alla dessa i sökvillkoren och klicka på Sök.
- Välj användare.
- I användarens basuppgifter väljer du ”avsluta behörighet” i rullgardinsmenyn Funktioner, klicka sedan på Verkställ.
- I vyn som öppnas kan du också lägga till ett framtida datum. Standardvärdet i vyn är det aktuella datumet.
- Personens användarrätt upphör efter det angivna datumet.
Länkar som beror ärendet
Anvisning: Ansökan om datatillstånd för BDSförfrågan i e-tjänsten
Anvisning: Ansökan om användarrättighet som ansvarig användare för BDSförfrågan i e-tjänsten
Användningsvillkor för BDSförfrågan
Anvisning för ansvarig användare av BDSförfrågan
Inloggning i BDSförfrågan med certifikatkort
Se även
Självbetjäningsapplikation som erbjuds kommunerna: Kommunernas urvalstjänst.
Invånarförteckningar för disponent- och servicebolaget: Självbetjäningsurval för invånarförteckningar.
Fråga om befolkningsdatasystemets innehåll: Personuppgifter i befolkningsdatasystemet.
Obs! Personbeteckningen förnyas i början av 2023. Inga ändringar sker i de befintliga personbeteckningarna. Tilläggsinformation om reformen på sidan Revidering av personbeteckningen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Urvalet Personens grunduppgifter för kommuner
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten