Medborgarcertifikat
Med identitetskortet kan du styrka din identitet i olika situationer, även för elektronisk ärendehantering. Med identitetskortet kan du också göra en elektronisk signatur. Kortets chip har ett medborgarcertifikat som möjliggör identifiering och signering.
Med medborgarcertifikatet kan du
- logga in på ett tillförlitligt sätt i den offentliga sektorns e-tjänster, såsom MittKanta eller MinSkatt
- göra en elektronisk signatur
- kryptera e-post.
För att du ska kunna använda medborgarcertifikatet i ovan nämnda ärenden måste medborgarcertifikatet först aktiveras.
För att uträtta ärenden med medborgarcertifikat behöver du
- dator
- kortläsare
- kortläsarprogram
- personliga koder.
Elektronisk ärendehantering med medborgarcertifikatet är säker. Ett dokument med elektronisk signatur är juridiskt lika bindande som ett som undertecknats för hand.
Läs användarvillkoren för medborgarcertifikatet (pdf)
Du kan också aktivera ditt identitetskort på din telefon med hjälp av hightrust.id-app. Aktivering via telefon är möjlig om identitetskortet är utfärdat efter augusti 2021. Läs mer i hightrust.id:s instruktioner (delvis på finska). Appen är inte en tjänst från MDB.
För vem och på vilka villkor
Ett medborgarcertifikat kan bara utfärdas för en finsk medborgare och en utländsk medborgare som har en hemkommun i Finlands såsom avses i lagen om hemkommun, vars uppgifter har införts i befolkningsdatasystemet och vars identitet har verifierats på ett tillförlitligt sätt. Vidare förutsätts att en utlänning har ett giltigt uppehållstillstånd eller uppehållskort eller att hans eller hennes uppehållsrätt har registrerats.
Även en minderårig kan få ett chipförsett identitetskort med medborgarcertifikat och reserätt. Då behövs i allmänhet alla vårdnadshavares samtycke för ansökan. Utan vårdnadshavarnas samtycke kan en minderårig sökande endast beviljas ett identitetskort utan reserätt och som inte innehåller medborgarcertifikat.
Gör så här
Ansök om identitetskort hos polisen. Om du är utomlands ska du ansöka om identitetskort hos Finlands beskickning utomlands. Närmare anvisningar för ansökan finns på polisens webbplats.
- Ansökan om identitetskort på Polisens webbplats
- Kontaktuppgifter till Finlands beskickningar utomlands i tjänsten Finland utomlands
När du har hämtat kortet och fått aktiveringskoden per post kan du aktivera identitetskortet. Du behöver också en chipkortläsare och en dator för att aktivera det.
Om du inte har för avsikt att använda medborgarcertifikatet för elektroniska ärenden behöver certifikatet inte aktiveras.
Pris
Identitetskortet är avgiftsbelagt enligt Polisens prislista.
Centrala termer
Ett medborgarcertifikat är ett certifikat som ingår i ett identitetskort och som utfärdas för en privatperson. Medborgarcertifikatet innehåller ett signeringscertifikat och ett verifierings- och krypteringscertifikat.
Signaturscertifikatet är ett certifikat för elektroniska signaturer. Signaturcertifikatet ingår i medborgarcertifikatet.
Verifierings- och krypteringscertifikat är ett certifikat som används för att identifiera sig i tjänster och kryptera filer.
Den elektroniska kommunikationskoden (SATU) fungerar som personens individualiserande identifikationsuppgift i certifikatet. Den elektroniska kommunikationskoden består av åtta siffror och ett kontrolltecken. Utifrån den elektroniska kommunikationskoden kan man till exempel inte avgöra födelsedatum eller annan information om dess ägare.
Med hjälp av den elektroniska kommunikationskoden identifieras en finsk medborgare och i enlighet med lagen om hemkommun en utlänning som är stadigvarande bosatt i Finland och som har införts i befolkningsdatasystemet.
När en persons uppgifter första gången registreras i befolkningsdatasystemet ges personen den individuella tekniska identifikationsuppgift som behövs för att få den elektroniska kommunikationskoden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ändrar den tekniska identifikationsuppgiften till en elektronisk kommunikationskod när personen till exempel skaffar ett certifikatkort som utnyttjar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas medborgarcertifikat, såsom ett identitetskort.
Vanliga frågor
För att uträtta ärenden med identitetskort behöver du en kortläsare som läser uppgifterna från chipet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan inte rekommendera ett visst kortläsarmärke eller -modell. Du kan köpa en kortläsare i butiker som säljer datorutrustning. Kortläsare marknadsförs ofta med namnet id-kortläsare eller chipkortläsare. Du kan kontakta butiken som säljer läsaren för att kontrollera att läsaren kan användas med identitetskortet. En del datorer kommer med en inbyggd kortläsare.
Identitetskortet kommer till det avhämtningsställe du valt. Om ingen ankomstavi om att kortet har anlänt till avhämtningsstället syns till kan du kontakta polisens webbtjänst, tillståndstjänst eller Finlands beskickning i utlandet för att säkerställa att beställningen är i sin ordning.
Nej det föråldras inte. Elektroniska signaturer som gjorts med medborgarcertifikat gäller också efter att kortet föråldrats eller stängts.
Medborgarcertifikatet innehåller följande uppgifter:
- förnamn och efternamn
- elektronisk kommunikationskod, dvs. SATU
- e-postadress, om sökanden har uppgett den i ansökan om kortet
- certifikatens giltighetstider
- uppgift om att certifikatet har beviljats i Finland
- certifikatinnehavarens offentliga nycklar
- uppgifter om certifikatundertecknaren Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (namn, certifikatutfärdarens underskrifter)
Om ditt namn ändras måste du beställa ett nytt kort.
Om du har meddelat din e-postadress till uppgifterna på identitetskortet kan du använda medborgarcertifikatet för att kryptera och signera e-postmeddelanden. Om din e-postadress ändras och du vill använda identitetskortets certifikat för att kryptera eller signera meddelanden med din nya e-postadress måste du beställa ett nytt identitetskort med den nya e-postadressens uppgifter.
I medborgarcertifikatets uppgifter lagras inte personbeteckning, födelsedatum eller hemadress.
Om ditt identitetskort försvinner eller blir stulet ska du genast anmäla det till spärrtjänsten. I spärrtjänsten spärras certifikaten på kortet för att förhindra missbruk. Spärrtjänsten håller öppet dygnet runt alla dagar i veckan. Ditt ansvar för användningen av certifikaten upphör när du har meddelat spärrtjänsten att kortet har försvunnit.
Meddela också polisen om identitetskortet försvinner eller blir stulet. Du kan göra en polisanmälan med polisens elektroniska blankett för brottsanmälan eller genom att besöka polisens verksamhetsställe. Utomlands kan du göra en anmälan vid Finlands beskickning. Du kan be tjänstemannen vid polisen eller beskickningen att annullera kortet. Samtidigt kan du be att spärra kortets certifikat om du inte än har gjort det.
Observera att om du senare hittar ditt borttappade kort kan ett spärrat medborgarcertifikat inte längre användas för att uträtta ärenden elektroniskt, och att ett kort som har anmälts som borttappat kan inte längre användas som identitetsbevis.
Nej. Det går inte att genom att undersöka kortets chip få reda på vilka tjänster kortet har använts för eller vilka tjänster det aktuella kortet ger åtkomst till.
Ja. Uppgifterna på kortets utsida eller på chipet kan inte ändras i efterhand. Om ditt namn har ändrats och dina gamla uppgifter finns på kortet, duger inte identitetskortet som resedokument eller för att styrka din identitet.
När ett identitetskort föråldras, föråldras också medborgarcertifikatet på kortets chip (samt det autentiserings- och krypteringscertifikat samt signaturcertifikat som det innehåller).
Med ett föråldrat medborgarcertifikat kan man inte identifiera sig i e-tjänster. Med ett föråldrat medborgarcertifikat kan man dock fortfarande öppna uppgifter eller filer som tidigare har krypterats med det. Ett nytt identitetskort kan inte användas för att öppna dem.
Certifikaten upphör också att gälla om du skaffar ett nytt identitetskort innan ditt gamla kort föråldras.
Makulera ditt gamla kort så här:
- Om du behöver det gamla kortets certifikat för att behandla krypterade uppgifter ska du klippa bort en bit av identitetskortets hörn vid fotografiet, men lämna chipet intakt.
- Om du inte behöver det gamla kortets certifikat för att behandla krypterade filer kan du förstöra det föråldrade kortet genom att klippa itu kortet vid chipet.
Kontaktuppgifter
Rådgivningstjänsten för certifikat hjälper dig till exempel med att aktivera identitetskort och i de vanligaste problemsituationerna.
Kontaktuppgifter till rådgivningstjänsten för certifikat
Om ditt identitetskort kommer bort eller blir stulet ska du anmäla det till spärrtjänsten och Polisen.
Spärrtjänstens kontaktinformation
Polisen ger råd i frågor som gäller ansökan om identitetskort.
Principer för identifiering
Principer för identifiering hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (pdf)
Bilaga till principer för identifiering: Tjänstebeskrivning (pdf)
Bilaga till principer för identifiering: Tjänstebeskrivning för medborgarcertifikat (pdf)
Bilaga till principer för identifiering: Tjänstebeskrivning för social- och hälsovården (pdf)
Bilaga till principer för identifiering: Prislista 2024 (pdf)
Bilaga till principer för identifiering: Prislista 2025 (pdf)
Identifierings- och signaturcertifikaten som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar personer uppfyller kraven enligt den allmäneuropeiska förordningen nr 910/2014 samt lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). Målet är att säkerställa ett starkt dataskydd och verifiering av identitet i samband med elektroniska ärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fungerar som leverantör av en identifieringstjänst på hög nivå som uppfyller kraven när centralen tillhandahåller certifikatbaserade identifieringsverktyg. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är också Finlands första och för tillfället enda tillhandahållare av signaturcertifikat på acceptabel nivå. Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar certifikatutfärdarens verksamhet.