Intressebevakningen upphör
I listan nedan finns olika situationer då intressebevakningen upphör. Du kan läsa närmare anvisningar om hur du ska gå till väga i sådana situationer.
Om du är huvudman och vill att din intressebevakning ska upphöra ska du först diskutera saken med din intressebevakare. Ni kan tillsammans ansöka om att intressebevakningen ska upphöra hos oss, om även din intressebevakare anser att du inte längre behöver intressebevakning.
Om du inte når samförstånd med din intressebevakare om att behovet av intressebevakning ska upphöra, kan vi inte bestämma att intressebevakningen upphör. Då kan du ansöka om att intressebevakningen ska upphöra hos tingsrätten.
Situationer där intressebevakningen upphör
Intressebevakarens uppdrag upphör den dag huvudmannen avlider. Intressebevakaren behöver inte att sköta uppgifter tillhörande sin huvudmans dödsbo. Hen ska dock utan dröjsmål ge oss en slutredovisning för den tid för vilken hen inte tidigare har lämnat in en årsredovisning. Räkenskapsperioden upphör på huvudmannens dödsdag. Läs mer om upprättandet av en slutredovisning.
Dessutom ska intressebevakaren överlåta huvudmannens egendom som intressebevakaren förvaltar till delägarna i huvudmannens dödsbo.
Intressebevakningen upphör när intressebevakaren har skött det uppdrag för vilket hen har förordnats. Intressebevakaren kan till exempel ha förordnats att sälja sin huvudmans bostad. Då upphör intressebevakningen när bostaden är såld och köpesumman deponerats på huvudmannens konto.
Vi behöver inte underrättas om att intressebevakaren skött sitt enskilda uppdrag. Vi kan dock senare be intressebevakaren om uppgifter i anslutning till skötseln av uppdraget, därför måste hen föra bok över skötseln av uppdraget.
Om förvaltning av egendom har ingått i intressebevakarens uppdrag, ska intressebevakaren ha redovisat sina tillgångar. När intressebevakningen upphör ska intressebevakaren utan dröjsmål ge oss en slutredovisning för den tid för vilken hen inte tidigare har lämnat in en årsredovisning. Räkenskapsperioden upphör den dag uppdraget upphör. Läs mer om hur man upprättar en slutredovisning.
Ställföreträdarens uppdrag upphör när hen har skött det uppdrag för vilket hen har förordnats.
Vi behöver inte underrättas om att ställföreträdaren skött sitt enskilda uppdrag. Vi kan dock senare be henom om uppgifter i anslutning till skötseln av uppdraget, därför måste hen föra bok över skötseln av uppdraget.
En intressebevakare kan förordnas tills vidare eller för en viss tid, till exempel för två år. Om en intressebevakare har förordnats för viss tid upphör intressebevakarens uppdrag automatiskt när tidsfristen löper ut.
Om förvaltningen av huvudmannens egendom har ingått i intressebevakarens uppdrag, ska intressebevakaren överlåta den egendom som intressebevakaren förvaltar till sin huvudman. Dessutom måste intressebevakaren ge oss en slutredovisning. Läs mer om upprättandet av en slutredovisning.
Om huvudmannen behöver intressebevakning även efter att tidsfristen löpt ut kan huvudmannen och intressebevakaren tillsammans ansöka om fortsatt intressebevakning hos oss. Ansökan ska göras i god tid innan uppdraget upphör så att intressebevakningen inte avbryts.
A) Huvudman och intressebevakare: Gör så här om ni kan göra ansökan tillsammans
- Diskutera situationen.
- Skaffa ett läkarutlåtande för huvudmannen.
- Fyll tillsammans i ansökan om fortsatt intressebevakning.
- Skicka ansökan och läkarutlåtandet till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors.
- Vi handlägger er ansökan och undersöker om intressebevakningen behöver fortsätta. Dessutom utreder vi huvudmannens åsikt personligen (hörande), i första hand som videosamtal, om huvudmannen förstår sakens betydelse. Vi kontaktar huvudmannen för att komma överens om en tid för hörandet.
- Vi avgör ärendet.
I avgörandet beaktar vi ansökan, läkarutlåtandet och det som huvudmannen berättat under hörandet.
Om det är nödvändigt att fortsätta intressebevakningen fattar vi ett positivt beslut i ärendet, det vill säga vi förordnar att intressebevakningen ska fortsätta.
Om det inte är nödvändigt att fortsätta intressebevakningen eller om du återtar ansökan, upphör intressebevakningen när den ursprungliga tidsfristen löper ut.
B) Om ni inte kan göra en gemensam ansökan kan huvudmannen göra en ansökan till tingsrätten om ändring av intressebevakningens giltighetstid. Även vi som förmyndarmyndighet kan göra denna ansökan om huvudmannen först meddelar oss om detta.
C) Om intressebevakningen hinner upphöra kan du ansöka om ett nytt förordnande av en intressebevakare.
Intressebevakaren och huvudmannen kan tillsammans ansöka om att intressebevakningen ska upphöra, om det inte längre finns behov av intressebevakning.
Behovet av intressebevakning kan upphöra på grund av att
- huvudmannens hälsotillstånd har förbättrats så att hen själv kan sköta sitt ärende
- huvudmannens förhållanden har förändrats så att hens ärende kan skötas med lättare alternativ än intressebevakning.
A) Huvudman och intressebevakare: Gör så här om ni kan göra ansökan tillsammans
1. Diskutera situationen.
2. Skaffa ett läkarutlåtande för huvudmannen.
3. Fyll tillsammans i ansökan om att intressebevakningen ska upphöra.
4. Skicka ansökan och läkarutlåtandet till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors.
5. Vi handlägger er ansökan och undersöker om intressebevakningen kan upphöra. Dessutom utreder vi huvudmannens åsikt personligen (hörande), i första hand som videosamtal, om huvudmannen förstår sakens betydelse. Vi kontaktar huvudmannen för att komma överens om en tid för hörandet.
6. Vi avgör ärendet.
I avgörandet beaktar vi ansökan, läkarutlåtandet och det som huvudmannen berättat under hörandet.
Om intressebevakning inte längre behövs fattar vi ett positivt beslut i ärendet, det vill säga vi förordnar att intressebevakningen ska upphöra.
Om intressebevakning behövs eller om ni återtar ansökan avlutar vi inte intressebevakningen.
7. Intressebevakningen upphör först när beslutet om att intressebevakningen ska upphöra vinner laga kraft. Om beslutet inte har överklagats vinner det laga kraft 30 dagar efter dagen för delfåendet.
Dagen för delfåendet är
- 3 dagar efter att beslutet skickats, om det skickats per e-post
- 7 dagar efter att beslutet skickats, om det skickats per post.
8. Intressebevakaren ska ännu upprätta en slutredovisning. Av vårt beslut framgår när uppdraget som intressebevakare har upphört, det vill säga vilken den sista dagen av slutredovisningsperioden är.
B) Om ni inte kan göra en gemensam ansökan kan huvudmannen göra en ansökan till tingsrätten om att intressebevakningen ska upphöra. Även vi som förmyndarmyndighet kan göra denna ansökan om huvudmannen först meddelar oss om detta.
Obs. När intressebevakningen upphör ska intressebevakaren utan dröjsmål ge oss en slutredovisning för den tid för vilken hen inte tidigare har lämnat in en årsredovisning. Läs mer om upprättandet av en slutredovisning. Intressebevakaren ska också överlåta huvudmannens egendom som intressebevakaren förvaltar till huvudmannen.
Om du är en privatperson och har förordnats som intressebevakare med ditt samtycke, kan du när som helst be om att befrias från uppdraget som intressebevakare.
Om din huvudman fortfarande behöver intressebevakning ordnar vi en ny intressebevakare för henom. Ofta sköter vi intressebevakarens avstående från uppdraget och förordnandet av en ny intressebevakare samtidigt.
Du måste fortsätta att sköta din huvudmans ärenden tills vi fattat ett beslut där vi befriar dig från ditt uppdrag och förordnar en ny intressebevakare.
A) Intressebevakare och huvudman: Gör så här om ni kan göra ansökan tillsammans
1. Skaffa ett läkarutlåtande för huvudmannen. När man vill göra ändringar i någons intressebevakning funderar vi alltid över behovet av intressebevakning överlag. För detta behöver vi detta utlåtande.
2. Fyll tillsammans i ansökan om befrielse/byte av intressebevakare.
3. Skicka ansökan och läkarutlåtandet till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1001, 02151 Esbo.
4. Vi handlägger er ansökan och undersöker om det fortfarande finns behov av en intressebevakare och vem vi förordnar som ny intressebevakare. Dessutom utreder vi huvudmannens åsikt personligen (hörande), i första hand som videosamtal, om huvudmannen förstår sakens betydelse. Vi kontaktar huvudmannen för att komma överens om en tid för hörandet.
5. Vi avgör ärendet.
I avgörandet beaktar vi ansökan, läkarutlåtandet och det som huvudmannen berättat under hörandet.
Vi meddelar om avgörandet till den befriade intressebevakaren, den nya intressebevakaren och huvudmannen.
6. Intressebevakarens uppdrag upphör först när beslutet om att intressebevakningen ska upphöra vinner laga kraft. Om beslutet inte har överklagats vinner det laga kraft 30 dagar efter dagen för delfåendet. Dagen för delfåendet är
- 3 dagar efter att beslutet skickats, om det skickats per e-post.
- 7 dagar efter att beslutet skickats, om det skickats per post.
7. Intressebevakaren ska ännu upprätta en slutredovisning. Av vårt beslut framgår när uppdraget som intressebevakare har upphört, det vill säga vilken den sista dagen av slutredovisningsperioden är. Läs mer om hur man upprättar en slutredovisning.
B) Intressebevakare: Gör så här om du själv gör ansökan
1. Gör endast ansökan själv om du inte kan göra den tillsammans med din huvudman. Fyll i ansökan om befrielse/byte av intressebevakare.
2. Skicka ansökan till oss på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors
3. Vi handlägger din ansökan och undersöker om det fortfarande finns behov av en intressebevakare och vem vi förordnar som ny intressebevakare. Dessutom utreder vi vid behov din huvudmans åsikt skriftligen.
4. Vi kan avgöra ärendet om din huvudman instämmer i din ansökan under handläggandet av ärendet och förstår ärendets betydelse. Om detta inte sker gör vi en ansökan till tingsrätten för att befria dig från ditt uppdrag. Tingsrätten avgör ärendet.
5. Intressebevakarens uppdrag upphör först när tingsrätten eller vi har fattat beslut i ärendet. Därefter måste du ännu upprätta en slutredovisning. Läs mer om upprättandet av en slutredovisning. Den nya intressebevakaren inleder sitt uppdrag från och med tingsrättens eller vårt beslut.
Om en privatperson som fungerat som intressebevakare avlider övergår en del av hens skyldigheter till den som förvaltar dödsboet. Vanligtvis hör förvaltningen till dödsbodelägarna. Någon av delägarna måste utan dröjsmål underrätta oss om att intressebevakaren har avlidit så att vi kan ordna en ny intressebevakare för huvudmannen.
Dödsboet ska ta hand om huvudmannens egendom så länge som den innehas av dödsboet. Dessutom ska dödsboet ge oss en slutredovisning för den tid för vilken årsredovisning ännu inte har lämnats in. Läs mer om hur man upprättar en slutredovisning.
Om huvudmannen har flyttat utomlands upphör inte intressebevakningen i sig, men vi kan besluta om att vi upphör med övervakningen av intressebevakarens verksamhet i Finland. I stället för oss kan en myndighet i ett annat land inleda övervakningen av intressebevakarens verksamhet.
För att avsluta övervakningen krävs något av följande:
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet har ordnats utomlands.
- Vår övervakning i Finland blir i praktiken ineffektiv.
Vi kan fatta beslut på eget initiativ eller på ansökan av huvudmannen eller intressebevakaren.
Om din huvudman har flyttat utomlands lönar det sig att i första hand ta reda på vilket sätt myndigheterna i det nya bosättningslandet kan övervaka din verksamhet. Gör därefter en fritt formulerad ansökan om att vår övervakning ska upphöra.
Om din huvudman har flyttat till ett annat nordiskt land upphör inte övervakningen, utan den överförs till myndigheten i det nya bosättningslandet. Överföringen görs alltså mellan de nordiska myndigheterna. I sådana fall ska du kontakta oss för att komma överens om praktiska frågor.
Pris
Förordnande av en intressebevakare ellet att intressebevakningen ska upphöra kostar 123 €/beslut.
Ingen avgift tas ut om sökandens nettoinkomster (inklusive olika sociala förmåner) understiger 8 147 euro per år.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete