Välfärdsområdenas certifikatkort
Välfärdsområdena påbörjade sin verksamhet 1.1.2023. Vi har fått information att organiseringen av välfärdsområdena har gått långsammare än förväntat. På grund av detta förlängas tidsfristen för spärrning av personal- och aktörskort för social- och hälsovården, som har uppgifter om de tidigare organisationerna. Instruktioner gäller även räddningstjänstens organisationskort. Den nya deadlinen för spärrning av dessa kort är 31.5.2023.
Den nya deadlinen kommer med nya instruktioner för hur begäran om spärrning ska
skickas. Registrerare ska skicka begäran om spärrning mellan 14.2.-31.5.2023. Skicka
inte begäran om spärrning för alla kort samtidigt, utan fördela begäran så jämnt som
möjligt. Vi ber att välfärdsområdena börjar skicka begäran om spärrning genast. Ytterligare instruktioner från informationsbladet nedan.
Aktuellt för välfärdsområdena
- 14.2.2023: Välfärdsområdena får tills 31.5.2023 att förnya och spärra sina certifikatkort – Anvisningar för registrerare (pdf)
Aktuellt för registrerare
- 15.3.2023: Aktuellt för välfärdsområdenas hälso- och sjukvårdsregistrerare (pdf)
- 15.3.2023: Aktuellt för räddningsvärkets registrerare inom välfärdsområdena (pdf)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Urvalet Personens grunduppgifter för kommuner
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten