Kontrollera dina personuppgifter
Du kan kontrollera dina egna uppgifter i befolkningsdatasystemet på sidan Personuppgifter i webbtjänsten Suomi.fi. För att använda tjänsten krävs stark autentisering.
I tjänsten hittar du
- dina gällande personuppgifter
- ditt fastighets- och byggnadsägande
- dina tidigare namn
- dina tidigare adresser.
När du identifierar dig, kan du
- kontrollera dina uppgifter som har sparats i befolkningsdatasystemet
- anmäla ditt tilltalsnamn, ditt yrke, ditt modersmål, ditt kontaktspråk och din e-postadress
- lägga till eller ta bort förbud mot utlämnande av uppgifter
- kontrollera behandlingssituationen för din flyttanmälan och blockera din flyttanmälan
- avlägsna din spärrmarkering
- utträda ur ett religionssamfund.
Om du upptäcker felaktigheter eller brister i dina uppgifter finns det anvisningar i tjänsten för att korrigera dem.
Kontrollera dina personuppgifter
När det elektroniska befolkningsdatasystemet grundades på 1970-talet antecknades inte alla uppgifter om familjeförhållanden i systemet. Till exempel för ett myndigt barn antecknades inte alltid uppgifter om barnets föräldrar. Uppgifter som lämnats bort från det elektroniska systemet finns dock i olika myndigheters arkiv i pappersformat.
Vilka uppgifter granskar eller korrigerar du?
Både dina nuvarande och dina tidigare namn har sparats i befolkningsdatasystemet. Du kan själv anmäla ditt tilltalsnamn via tjänsten Kontrollera dina personuppgifter.
Om det finns ett fel i ditt inhemska namn kan du be oss korrigera det genom att skicka denna ifyllda blankett till oss med krypterad e-post till adressen [email protected]. Om det finns ett fel i ditt namn på ett främmande språk kan du be oss korrigera det genom att skicka denna ifyllda blankett till oss med krypterad e-post till adressen [email protected].
Om du vill ändra ditt för- eller efternamn kan du göra en ansökan om det till oss enligt anvisningarna på vår webbplats.
I befolkningsdatasystemet finns alla dina adresser som har meddelats oss. Observera att vi inte korrigerar eller lägger till uppgifter om dina adresser i efterhand. Vi korrigerar dina adressuppgifter endast om felet i din adress beror på vår handläggning.
Meddela oss när du flyttar inom Finland, till Finland, utomlands eller när du byter adress utomlands, för att hålla dina uppgifter uppdaterade. Din nya adress uppdateras i befolkningsdatasystemet när vi har behandlat den. Läs mer på vår flyttsida bland annat om hur man gör flyttanmälan, handläggningstiden, förbud mot utlämnande av adressuppgifter och till vilka ställen din nya adress uppdateras.
Du kan själv förbjuda att din adress lämnas ut i den elektroniska tjänsten. Kom ihåg att göra ett förbud också hos Posti.
Överlopps invånare i en lägenhet
I befolkningsdatasystemet har antecknats hur många invånare det finns i lägenheten. Om det har registrerats fler invånare i din lägenhet än vad som faktiskt bor där, kan du meddela oss om detta.
Hemvistintyg
Om du behöver ett intyg över din hemvist eller adressändring, kan du beställa det enligt anvisningarna på vår webbplats. Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Om du är född i Finland har din födelsedag och födelsehemkommun registrerats i befolkningsdatasystemet, dvs. den kommun som har varit din mors hemkommun när du föddes.
Om du är född utomlands har din födelsehemkommun eller födelseort och födelsestat registrerats i befolkningsdatasystemet.
Om du är utländsk medborgare eller om din mamma inte hade någon hemkommun när du föddes, har din födelsestat och födelseort registrerats i systemet.
I passet antecknas födelsehemkommunen som födelsekommun.
Klockslag för din födelse
Klockslaget för din födelse sparas inte i befolkningsdatasystemet. Du kan höra dig för om saken skriftligen hos ditt eget förlossningssjukhus. Om det är fråga om en hemförlossning och en kommunal barnmorska har deltagit, kan du be Riksarkivet om information.
Intyg över födelse
Om du behöver ett intyg över din födelse, kan du beställa det enligt anvisningarna på vår webbplats. Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Alla dina medborgarskap syns i befolkningsdatasystemet, bara du meddelar oss om dem. Om du dock har fått finskt medborgarskap före 1.1.1983 syns inte dina tidigare medborgarskap i systemet.
Du kan själv anmäla ett modersmål till befolkningsdatasystemet via tjänsten Kontrollera dina personuppgifter. Om ditt modersmål är något annat än finska eller svenska kan du meddela ditt kontaktspråk.
Intyg över finskt medborgarskap
Om du behöver ett intyg över finskt medborgarskap, kan du med hjälp av anvisningarna på vår webbplats beställa ett födelseintyg, där uppgiften finns antecknad. Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Om du hör till något religionssamfund har en uppgift om detta sparats i befolkningsdatasystemet.
När du ansluter dig till ett samfund
Anmäl inträdet direkt till det samfund som du ska ansluta dig till. Efter detta meddelar samfundet oss om saken så att vi kan uppdatera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet, eller så uppdaterar samfundet uppgiften själv. Du kan inte ansluta dig till ett samfund genom att endast meddela oss om saken.
När du utträder ur ett samfund
Du kan utträda ur samfundet genom att meddela samfundet eller oss om saken.
a) Om du är myndig kan du själv anmäla ditt utträde via tjänsten Kontrollera dina personuppgifter.
b) Om du inte kan använda den elektroniska tjänsten eller om du är minderårig kan du meddela oss om saken med blanketten på vår webbplats. Observera att både den minderårigas och föräldrarnas samtycke behövs för en minderårigs anmälan om utträde.
Vi uppdaterar dina uppgifter i befolkningsdatasystemet och skickar vid behov uppgiften om utträdet till samfundet.
Uppgifter om din hälsa sparas inte i befolkningsdatasystemet, utan på Mina Kanta-sidorna.
Observera att om du vill få eller korrigera invalidavdraget i anslutning till beskattningen, ska du kontakta Skatteförvaltningen.
E-postadress
Du kan själv kontrollera och uppdatera din e-postadress i befolkningsdatasystemet via tjänsten Kontrollera dina personuppgifter. Alla organisationer som utnyttjar befolkningsdatasystemet uppdaterar dock inte till exempel e-postadresserna åt sig själva. Det lönar sig alltså att uppdatera din e-postadress genom att kontakta de organisationer som du har överlåtit den till. Observera att du också måste spara din e-postadress i uppgifterna i Suomi.fi-meddelanden, så att du kan få meddelanden via dem.
Telefonnummer och bankkonto
Däremot sparas inte telefonnummer eller bankkonton i befolkningsdatasystemet. Du kan uppdatera dem genom att kontakta de organisationer som du har överlåtit uppgifterna till.
Om du vill förhindra att ditt telefonnummer visas i olika söktjänster, kontakta din teleoperatör. Läs mer om förbud mot utlämnande av kontaktuppgifter i guiden på Suomi.fi.
Uppgiften har sparats i Försvarsmaktens värnpliktsregister.
Du kan anmäla din egen yrkesbeteckning till befolkningsdatasystemet via tjänsten Kontrollera dina personuppgifter. Informationen kan användas vid placering i kristider.
I befolkningsdatasystemet har sparats
- namn och fastighetsbeteckning för fastigheter och outbrutna områden som du äger
- byggnadsbeteckning och adress för de byggnader du äger och representerar.
Observera att uppgifterna
- om fastigheterna, dvs. marken, kommer från Lantmäteriverket.
- om byggnadsprojekt, byggnader, lägenheter och deras ägare kommer från tekniska sektorn i den kommun där byggnaden är belägen.
Om det finns frågor eller något att korrigera i dina uppgifter som gäller dessa, kontakta dem.
Kontakta tekniska sektorn i den kommun där byggnaden är belägen också om
- du vill ställa frågor om grunderna för avfallshanteringens fakturering
- du vill ändra användningsändamålet för din byggnad.
Observera att uppgiften om byggnadens ägare i befolkningsdatasystemet inte är en offentligt tillförlitlig uppgift, dvs. den kan inte användas som grund för beslutsfattandet.
Läs mer om befolkningsdatasystemets byggnads- och lägenhetsuppgifter på vår webbplats.
När befolkningsdatasystemet grundades på 1970-talet antecknades inte alla uppgifter om familjeförhållanden i systemet. Till exempel för ett myndigt barn antecknades inte alltid uppgifter om barnets föräldrar. Nedan listas vilka uppgifter om familjemedlemmar som kan antecknas i systemet. Observera att vi i allmänhet inte kompletterar gamla uppgifter. Uppgifter som lämnats bort från det elektroniska systemet finns dock i olika myndigheters arkiv i pappersformat.
Uppgifter om barn
I Suomi.fi-tjänsten ser du som barnets vårdnadshavare
- barnets namn, födelsedag, personbeteckning och antalet vårdnadshavare.
- uppgift om eventuellt omhändertagande av barnet, datum då det började och vilken kommun som har omhändertagit barnet. Anteckningen försvinner när omhändertagandet upphör.
- endast barnets födelse- och dödsdag, om barnet har avlidit.
I allmänhet har vårdnadshavarna rätt att besluta om alla barnets angelägenheter tillsammans. Vårdnadshavarnas beslutanderätt kan dock begränsas genom ett avtal som fastställts av barnatillsyningsmannen eller genom ett domstolsbeslut. Om dina rättigheter har begränsats har den beslutanderätt som du har sparats i befolkningsdatasystemet. Om du har bekräftats rätt att få information om barnets angelägenheter, har innehållet i rätten till information och dess giltighet sparats i befolkningsdatasystemet.
En förälder som inte är vårdnadshavare ser endast barnets födelsedag. Till exempel syns barnets namnuppgifter endast för barnets vårdnadshavare.
Om det finns fel i uppgifterna kan vårdnadshavaren be oss korrigera dem.
Om du behöver ett intyg över att du har ett barn, kan du beställa det enligt anvisningarna på vår webbplats. Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Förälderns uppgifter
Som barn ser du endast din förälders födelsedag och eventuellt dödsdatum när du har fyllt 18 år.
Om du har adopterats visas uppgifter om din adoption i systemet när du har fyllt 15 år. Läs mer under "Adoption".
Makens/makans uppgifter
I systemet
- visas makens/makans eller den registrerade partnerns namn, födelsedatum, vigseldatum och -sätt samt dödsdag om personen har avlidit.
- syns inga uppgifter om sambo.
Även om du har fullmakt att sköta en annan persons, såsom din makes eller makas, ärenden, har denna persons uppgifter inte sparats i dina uppgifter i befolkningsdatasystemet.
Äktenskap
I systemet sparas både ditt nuvarande och eventuella tidigare äktenskap.
Med hjälp av anvisningarna på vår webbplats kan du beställa äktenskaps- och civilståndsintyg. Du kan också beställa ett intyg över tidigare äktenskap. Observera att intygen är avgiftsbelagda.
Om du vill kontrollera om ni har ett äktenskapsförord eller beställa en kopia av det, kan du kontakta oss enligt anvisningarna på vår äktenskapsförordssida. Observera att kopian är avgiftsbelagd.
Om ditt äktenskap upphör i Finland behöver du inte anmäla det, utan tingsrätten sparar uppgiften i befolkningsdatasystemet. Om ditt äktenskap upphör utomlands, meddela oss med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
Adoption
När den adopterade har fyllt 15 år syns i hens uppgifter
- datumet då adoptionsförhållandet började
- tidigare föräldrars födelsedag, eventuell dödsdag och uppgift om när föräldraskapet har upphört
- hens tidigare namn
- födelsestat och födelsehemkommun
- alla medborgarskap och eventuellt uppgift om när personen har fått finskt medborgarskap.
Adoptivföräldrarna ser datumet då adoptionsförhållandet började, barnets födelsedag och dödsdagen om barnet har avlidit. Om de också är barnets vårdnadshavare ser de barnets personbeteckning och namn.
De tidigare föräldrarna till ett barn som adopterats ser endast datumet för adoptionsförhållandets början, barnets födelsedag och dödsdagen, om barnet har avlidit.
Uppgifter om nära anhörig
I befolkningsdatasystemet registreras inte vem som ska kontaktas om du till exempel råkar ut för en olycka. Du kan meddela din anhörigas uppgifter direkt till den instans som vårdar dig eller ta reda på om du kan uppdatera uppgifterna själv i den elektroniska självbetjäningen hos den aktuella organisationen inom hälso- och sjukvården.
Behöver du uppgifter om din närstående?
Du kan beställa ett intyg över din närståendes personuppgifter. Vi lämnar ut personuppgifter ur systemet endast för godtagbara ändamål. Du kan beställa äktenskapsintyg och födelseintyg elektroniskt från vår självbetjäningstjänst Intyg från befolkningsdatasystemet. I äktenskapsintyget finns uppgifter om ett giltigt äktenskap samt makens/makans namn och födelsedatum. I födelseintyget finns föräldrarnas uppgifter. Om du behöver uppgifter om till exempel dina mor- eller farföräldrar eller någon annan nära anhörig kan du beställa ett intyg över dem enligt anvisningarna på vår webbplats. Observera att intygen är avgiftsbelagda.
Om en person avlider i Finland anmäler läkaren som konstaterat dödsfallet uppgiften till befolkningsdatasystemet. Om en person avlider utomlands, ska hens anhöriga meddela oss om detta med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
De anhöriga får inte automatiskt information om en släktings död via befolkningsdatasystemet.
Information om dödsfall kan fås genom att beställa ett intyg enligt anvisningarna på vår webbplats.
Dödsbo, bouppteckning och bouppteckningsinstrument
I befolkningsdatasystemet kan man inte anmäla dödsboets kontaktuppgifter eller korrigera uppgifter om en avliden person. Däremot kan man meddela Posti den adress dit dödsboets post ska skickas.
Dödsbodelägare är i allmänhet bröstarvingarna (dvs. barnen) och/eller den efterlevande maken och/eller universaltestamentstagarna. Delägarna i dödsboet förtecknas i bouppteckningsinstrumentet på basis av de släktutredningar, eventuella testamenten, äktenskapsförord eller andra handlingar som företetts vid bouppteckningstillfället.
Om du behöver en släktutredning av oss för bouppteckningen kan du beställa den enligt anvisningarna på vår webbplats.
När bouppteckningsinstrumentet är klart ska det lämnas in till Skatteförvaltningen. Du kan också begära fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen, men detta är frivilligt.
Bouppteckningsinstrumenten förvaras av Skatteförvaltningen, så du kan begära din närståendes bouppteckningsinstrument av dem.
Testamente
Testamenten registreras inte i Finland och de kan inte förvaras hos oss. Däremot lönar det sig att förvara dem till exempel i bankens bankfack eller på något annat säkert ställe.
Mer information
Vilka uppgifter har sparats i systemet för en person som har en intressebevakare eller vars intressebevakningsfullmakt har fastställts?
- Om du har en intressebevakare syns det i systemet om personen är intressebevakningsbyråns allmänna intressebevakare, en serviceproducent (FO-nummer) eller en privat intressebevakare. I systemet syns dessutom intressebevakarens namn, begynnelsedatum för intressebevakningen och dessutom slutdatum om du har haft en intressebevakare tidigare eller om den nuvarande intressebevakningen är tillfällig.
- Om vi har fastställt din intressebevakningsfullmakt syns fullmaktstagarens namn och fullmaktens startdag i systemet.
- I systemet syns också om din handlingsbehörighet har begränsats.
Vilka uppgifter har sparats i systemet för intressebevakaren eller fullmaktstagaren?
-
Huvudmannens eller fullmaktsgivarens namn och personbeteckning.
Intressebevakningsfullmakter
Intressebevakningsfullmakter sparas inte i systemet, utan parterna i fullmakten (dvs. fullmaktsgivaren och fullmaktstagaren/fullmaktstagarna) förvarar dem själva och företer dem vid behov.
Intyg
Om du behöver ett intyg över att du inte har någon intressebevakare, kan du beställa det enligt anvisningarna på vår webbplats. Vi kontrollerar informationen i ett annat system, så se till att du skickar ditt meddelande till våra sakkunniga inom intressebevakning som nämns på sidan.
Vanliga frågor
Om du inte kan använda vår elektroniska tjänst kan du kontrollera dina uppgifter genom att skriftligt begära en kontroll med en blankett. Då måste din aktuella adress finnas i befolkningsdatasystemet så att vi kan posta utdraget till dig.
Du kan också begära kontroll genom att personligen besöka vårt serviceställe. Det lönar sig att boka tid via vår elektroniska tidsbokning.
Det är avgiftsfritt att kontrollera sina egna uppgifter.
I föregående punkter anges vilka uppgifter som kan synas i befolkningsdatasystemet.
Det finns ett fel i uppgifterna
Om det finns ett fel i ditt tilltalsnamn, yrke, e-postadress, modersmål eller kontaktspråk kan du själv korrigera dem elektroniskt med anvisningarna i tjänsten Kontrollera dina personuppgifter.
Om du inte kan använda den elektroniska tjänsten kan du anmäla uppgiften med fritt formulerat brev eller med blanketten.
- Korrigering/tillägg av registeruppgifter – inhemska livshändelser
- Ändring/korrigering/tillägg av registeruppgifter – internationella ärenden
Det finns brister i uppgifterna
När det elektroniska befolkningsdatasystemet grundades på 1970-talet antecknades inte alla uppgifter om personernas familjeförhållanden i systemet. Om du har hört till civilregistret eller ett registrerat religionssamfund innan det elektroniska befolkningsdatasystemet upprättades, har vi dina uppgifter. Om du har varit medlem i en evangelisk-luthersk eller ortodox församling innan det elektroniska befolkningsdatasystemet grundades kan du fråga de regionala centralregistren om dina uppgifter.
Vid behov kan du be oss komplettera dina uppgifter i det elektroniska befolkningsdatasystemet. Du gör det lättast med vår blankett. Observera att vi kan behöva handlingar som gäller ärendet som motivering.
Om personen har hört till civilregistret eller ett registrerat religionssamfund kan du be oss om information med anvisningarna på vår webbplats.
Om personen har varit medlem i en evangelisk-luthersk eller ortodox församling kan du be de regionala centralregistren om uppgifter.
Du kan inte använda en fil som du själv skrivit ut från sidan Personuppgifter i Suomi.fi som officiellt intyg.
Däremot kan du beställa intyg elektroniskt från vår självbetjäningstjänst Intyg från befolkningsdatasystemet
- hemvistintyg
- äktenskapsintyg
- levnadsintyg
- civilståndsintyg
- födelseintyg.
Om du vill ha ett utdrag över dina övriga uppgifter kan du beställa det från oss enligt anvisningarna på vår webbplats.
Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Hur får jag intyget?
- Om du använder Suomi.fi-meddelanden får du intyget dit elektroniskt och kan skriva ut det om du vill.
- Om du inte använder Suomi.fi-meddelanden kan du ladda ner ett PDF-intyg från tjänsten efter att du betalat.
- Om du behöver ett intyg till utlandet duger det elektroniska intyget inte nödvändigtvis. Då skickar vi intyget per post till din adress som syns i befolkningsdatasystemet. När du beställer intyget, kom ihåg att nämna att du behöver det till utlandet.
Om du har finländska nätbankskoder kan du kontrollera dina uppgifter på sidan Personuppgifter i tjänsten Suomi.fi.
Om du inte har finländska bankkoder kan du tyvärr inte kontrollera dina uppgifter i tjänsten Suomi.fi. Du kan dock skriftligt be oss om kontroll med en blankett. Då måste din aktuella adress finnas i befolkningsdatasystemet så att vi kan posta utdraget till dig. Du kan anmäla din nuvarande adress enligt anvisningarna på vår webbplats.
Läs mer på vår webbplats om de uppgifter som lämnas ut ur befolkningsdatasystemet.
Du kan också förbjuda att dina uppgifter lämnas ut från befolkningsdatasystemet till exempel för direktmarknadsföring. Läs anvisningarna för att registrera förbuden på vår webbplats. Du kan själv registrera förbuden i tjänsten Suomi.fi på sidan Personuppgifter.
Om du har grundad anledning att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad, kan vi spara en spärrmarkering för dig och din familj i befolkningsdatasystemet. Läs mer om spärrmarkering på vår webbplats.
Vi lämnar ut uppgifter som omfattas av spärrmarkering endast till myndigheter för skötseln av lagstadgade uppgifter.
Om du har en spärrmarkering men måste bevisa din adress, kan du beställa ett hemvistintyg enligt anvisningarna på vår webbplats.
Om du för något godtagbart användningsändamål behöver information om att en person har avlidit kan vi lämna ut uppgifterna om dödsdagen med ett avgiftsbelagt intyg.
Observera att du måste
- kunna identifiera personen, dvs. ange vissa personuppgifter, såsom namn och födelsedatum
- berätta för vilket ändamål du behöver informationen.
Du kan be om information med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
En notarius publicus som jobbar hos oss kan fylla i en sådan blankett. Boka tid till notarius publicus med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete