Certifikatdatasystem
Certifikatdatasystemet är ett datatekniskt system där utfärdaren skapar certifikat och undertecknar spärrlistor för spärrade certifikat. Certifikatdatasystemet består av ett certifikatregister för giltiga certifikat, en rådgivningstjänst, en spärrtjänst för certifikat som ska spärras, en spärrlista för spärrade certifikat, stämpeltjänst, tidsstämpeltjänst samt tjänsten för granskning. Hanteringen av certifikat och aktivkort sker i certifikatdatasystemet.
Dina uppgifter kan finnas i detta register om du har beviljats medborgar-, organisations- eller social- och hälsovårdscertifikat för elektronisk ärendehantering, du har drifttagit tidsstämpeltjänsten eller om du har ansökt om stämpelcertifikat eller stämpeltjänstens gränssnittscertifikat för din organisation. Dina uppgifter kan dessutom behandlas temporärt i registret om dokumentet med personuppgifterna skickas till granskningstjänsten eller stämpeltjänsten. Personuppgifter i dokument som skickats till granskningstjänsten eller stämpeltjänsten behandlas endast under granskningen eller stämplingen och lagras inte i tjänsten.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000,
E-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Jaripekka Turtiainen, tjänstens ägare, ledande sakkunnig
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon: (växel) 02 9553 6000
E-post: kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, tietosuoja(a)dvv.fi
Det är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgift att erbjuda nationella tjänster och prestationer för certifierad elektronisk ärendehantering. Syftet med tjänsterna och prestationerna är att möjliggöra, genomföra och trygga samhällets funktioner och informationsförsörjning och att trygga möjligheterna för samhällsmedlemmarna att göra sina rättigheter gällande och fullgöra sina skyldigheter. Personuppgifter behandlas för att producera, distribuera och administrera digitala certifikat och certifikatkort, validera elektroniska signaturer i som skickats till granskningstjänsten, stämpla dokument som skickats till stämpeltjänsten samt för att upprätta en anslutning till tidsstämpeltjänsten.
Personuppgifterna i certifikatdatasystemet behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessutom behandlas personuppgifter i certifikatdatasystemet med stöd av artikel 910 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden och om upphävande av direktiv 1999/93/EG, samt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2024/1183, ändring av förordning (EU) nr 910/2014 med stöd av 6 § i lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009) och med stöd av 6 § i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för ett certifikatregister över utfärdade personcertifikat. Uppgifterna i registret förvaras i fem år efter att certifikatens giltighetstid har löpt ut. För tidsstämpeltjänsten (IP-adress och organisationsnamn) förvaras uppgifterna i 5 år efter att tidsstämpeltjänstens avtal löpt ut.
Följande uppgifter sparas i registret:
- Personnummer, för- och efternamn och hemadress på den som innehar/ansöker om certifikatet
- Namn på organisation som ansöker om stämpelcertifikatet
- Systemanvändarnas personuppgifter enligt följande: för- och efternamn, personnummer, e-postadress
- Identifierande kod eller registernummer för den som innehar certifikatet
- Certifikatinnehavarens identifikationskod
- Certifikatets serienummer
- Certifikatets användningsändamål
- Andra tekniska uppgifter som förutsätts för att certifikatet ska kunna användas
- Certifikatets giltighetstid
- Uppgifter om den beräkningsmetod som använts vid skapandet av certifikatinnehavarens offentliga nyckel
- Namnet på den som beviljat certifikatet
- Spärrlista, certifikatregister, uppgifter från registreringsblanketten, kundavtalens person- och kontaktuppgifter
- IP-adressen för den organisation som drifttagit tidsstämpeltjänsten
Följande instanser ger information:
-
Personer som skickat avtalet
-
Certifikatsökande
-
Systemets användare
-
Befolkningsdatasystemet
-
Centralregister för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården
-
Kundorganisationer när det gäller organisationskort och stämpeltjänsten
-
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster
-
Tillverkare av certifikatkort
Certifikatkortens tillverkare skickas en gång i dygnet de uppgifter som behövs för att tillverka kortet. Uppgifterna utlämnas inte regelmässigt till andra aktörer.
De offentliga uppgifterna om certifikaten i certifikatdatasystemets certifikatregister publiceras på internet i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas offentliga certifikatregister.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Datamaterialet har skyddats med identitetskontroll och kan endast nås från statens intranät. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för behandling av personuppgifterna. Uppgifterna är skyddade på de sätt som allmänt används i registret (bl.a. lösenord, brandvägg, regelbundna uppdateringar av servern).
Ansökningar som gjorts i den elektroniska tjänsten MittKort (förnyelse av organisationscertifikat och yrkescertifikat för social- och hälsovården) avgörs automatiskt. Automatiserat avgörande grundar sig på 8 b kap. i förvaltningslagen. Om din ansökan avgörs automatiskt informeras du om det i beslutet eller i kundinformationen (när beslutet har getts till din arbetsgivarorganisation). Mer information om möjligheten till automatiserat avgörande finns i den elektroniska tjänsten MittKort och på MBD:s webbsida.
Om du gör ansökan på annat sätt än i den elektroniska tjänsten MittKort, avgörs din ansökan inte automatiskt.
MDB beviljar medborgarcertifikat för identitetskort som utfärdats av polisen eller en finländsk beskickning utomlands. Ansökan om identitetskort görs i polisens elektroniska tjänst, vid polisens serviceställe för tillstånd eller vid en finländsk beskickning utomlands (diplomatiska beskickningar och konsulat). MDB:s medborgarcertifikat ansöks samtidigt. Ansökan om medborgarcertifikat behandlas automatiskt vid MDB. Automatiserat avgörande grundar sig på 8 b kap. i förvaltningslagen. I samband med beviljandet av ett identitetskort som innehåller medborgarcertifikat ges inget förvaltningsbeslut. Om din ansökan om medborgarcertifikat avgörs automatiskt underrättas du om detta i kundinformationen. Mer information om möjligheten till automatiserat avgörande finns också på MDB:s webbsida.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i personregistret. Du kan skicka en begäran om kontroll av egna uppgifter till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att styrka din identitet. Uppgifter som sparats i personregistret (uppgifter om innehavare av organisations- och social- och hälsovårdens certifikat) kan också kontrolleras i den elektroniska tjänsten (OmaKortti, https://omakortti.dvv.fi/?culture=sv-SE), där man loggar in med certifikatkort.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Om datakällan för personuppgiften varit en uppgift i befolkningsdatasystemet och uppgiften är inkorrekt ska yrkan om ändring riktas till befolkningsdatasystemet.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter av tas bort eller överförs till ett annat system.
Behandling av personuppgifter som grundar sig på samtycke
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på samtycke till den del det är fråga om publicering av uppgifter om certifikat i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas offentliga certifikatregister. Publiceringen av uppgifter med den registrerades samtycke grundar sig på kravet i eIDAS-förordningen (910/2014) (artikel 24.2 fi): En godkänd tillhandahållare av betrodda tjänster som tillhandahåller godkända betrodda tjänster ska använda tillförlitliga system för att lagra de uppgifter som lämnats till leverantören i en granskningsbar form så att uppgifterna kan sökas offentligt endast om den person som uppgifterna gäller har gett sitt samtycke till det. Den registrerades samtycke begärs i samband med certifikatansökan.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete