Certifikatdatasystem
- Dina uppgifter kan finnas i det här registret om du har beviljats ett medborgar-, organisations-, social- och hälsovårds- eller servicecertifikat för e-tjänster. Uppgifterna i certifikatregistret ska förvaras i certifikaten giltighetstid plus fem år från tidpunkten då certifikaten upphört att gälla.
Certifikatdatasystem
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Utvecklingschef Teemu Tukiainen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon: (växel) 02 9553 6000, e-post: kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, tietosuoja(a)dvv.fi
Det är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgift att erbjuda nationella tjänster och prestationer för certifierad elektronisk ärendehantering. Syftet med tjänsterna och prestationerna är att möjliggöra, genomföra och trygga samhällets funktioner och informationsförsörjning och att trygga möjligheterna för samhällsmedlemmarna att göra sina rättigheter gällande och fullgöra sina skyldigheter. Personuppgifter behandlas i syfte att producera, distribuera och administrera certifikat och certifikatkort.
Personuppgifterna i certifikatdatasystemet behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessutom behandlas personuppgifter i certifikatdatasystemet med stöd av Europaparla-mentets och rådets förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektro-niska transaktioner på den inre marknaden och om upphävande av direktiv 1999/93/EG, med stöd av 6 § i lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009) och med stöd av 6 § i lagen om befolk-ningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för ett certifikatregister över utfärdade personcertifikat. Uppgifterna i registret förvaras i fem år efter att certifikatens giltighetstid har löpt ut.
Följande uppgifter sparas i registret:
• Personnummer, för- och efternamn och hemadress på den som innehar/ansöker om certifikatet
• Systemanvändarnas personuppgifter enligt följande: för- och efternamn, personnummer, e-postadress
• Identifierande kod eller registernummer för den som innehar certifikatet
• Certifikatinnehavarens identifikationskod
• Certifikatets serienummer
• Certifikatets användningsändamål
• Andra tekniska uppgifter som förutsätts för att certifikatet ska kunna användas
• Certifikatets giltighetstid
• Uppgifter om den beräkningsmetod som använts vid skapandet av certifikatinnehavarens offentliga nyckel
• Namnet på den som beviljat certifikatet
• Spärrlista, certifikatregister, uppgifter från registreringsblanketten, kundavtalens person- och kontaktupp-gifter
-
Följande instanser ger information:
• Den som ansöker om certifikatet (personen själv)
• Uppgifter av systemanvändarna själva
• Befolkningsdatasystemet (samtycke)
• Centralregister över den yrkesutbildade personalen inom hälso- och sjukvården (samtycke)
• För organisationskortens del de uppgifter som kundorganisationen levererat
• Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster (certifikattjänsternas egna tekniska uppgifter)
• Uppgifter om kortet av certifikatkortens tillverkare (t.ex. certifikatets serienummer
Certifikatkortens tillverkare skickas en gång i dygnet de uppgifter som behövs för att tillverka kortet. Uppgifterna utlämnas inte regelmässigt till andra aktörer.
De offentliga uppgifterna om certifikaten i certifikatdatasystemets certifikatregister publiceras på internet i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas offentliga certifikatregister.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
De offentliga uppgifterna om certifikaten i certifikatdatasystemets certifikatregister publiceras på internet i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas offentliga certifikatregister.
I
Datamaterialet har skyddats med identitetskontroll och kan endast nås från statens intranät. Personuppgif-terna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för behandling av personuppgifterna. Uppgifterna är skyddade på de sätt som allmänt används i registret (bl.a. lösenord, brandvägg, regelbundna uppdateringar av servern).
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i personregistret. Du kan skicka en begäran om kontroll av egna uppgifter till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader.
I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Om datakällan för personuppgiften varit en uppgift i befolkningsdatasystemet och uppgiften är inkorrekt ska yrkan om ändring riktas till befolkningsdatasystemet.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter av tas bort eller överförs till ett annat system.
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter. Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00521 Helsingfors.
Ytterligare information erbjuds av dataombudsmannens byrå.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Kommunernas urvalstjänst
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten