Vanliga frågor om flyttning i Finland
Frågor som gäller flyttning i Finland har indelats i olika teman.
Flyttanmälan
Den normala handläggningstiden är längre vid månadsskiften, särskilt i december-januari, maj-juni och augusti-september. Vi ber att du inte frågar om tidtabellen för handläggningen av din anmälan, eftersom detta fördröjer handläggningen av alla anmälningar.
När vi har behandlat din flyttningsanmälan uppdateras din nya adress i befolkningsdatasystemet. Du kan själv kontrollera om din adress redan har ändrats i tjänsten Kontrollera dina personuppgifter. Observera att den nya adressen aldrig uppdateras före det flyttningsdatum du angett.
Du kan inte återkalla en redan gjord flyttanmälan eller själv redigera den. Du kan dock återkalla anmälan eller redigera den inom en månad från den ursprungliga flyttningsdagen.
Gör inte en ny flyttanmälan själv, men kontakta oss per e-post på https://turvaviesti.dvv.fi (krypterade e-post). Välja Muuttoneuvonta som mottagare.
Berätta ditt namn, födelsedag, vad information är fel och hur vi borde fixa der.
Gör flyttanmälan genast elektroniskt eller på en pappersblankett.
Den som flyttar ska själv göra flyttanmälan.
Du kan inte göra flyttanmälan för en person som kan göra den själv. Om den som flyttar är oförmögen att själv göra anmälan, kan du enklast göra det för hens räkning elektroniskt
- om du har fullmakt av personen som flyttar. Kom ihåg att skicka fullmakten till oss per e-post.
- om du är intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig.
Om du flyttar bort från din bostad men inte har någon ny adress måste du göra flyttanmälan med en pappersblankett.
Om din hemkommun ändras och du vistas i den nya kommunen utan stadigvarande adress, måste du berätta för oss vad ditt boende i den nya kommunen grundar sig på. Du kan hämta en blankett för denna utredning på vårt serviceställe. Lämna in blanketten och flyttanmälan på papper samtidigt antingen per post eller genom att lämna in dem till vilket serviceställe som helst.
Spärrmarkeringen påverkar inte flyttanmälan.
Du måste först återkalla flyttspärren så att du kan göra flyttanmälan. Läs mer om tjänsten Förhindra flyttanmälan och hur den hävs.
Adress och hemkommun
Du kan beställa ett avgiftsbelagt utdrag över dina boendeuppgifter från oss. Läs mer om hur du beställer ett intyg över bostadsort.
Innan du beställer ett intyg ska du först kontrollera i tjänsten Kontrollera dina personuppgifter att rätt adress syns i befolkningsdatasystemet.
Du kan kontrollera dem i tjänsten Kontrollera dina personuppgifter.
Du kan meddela oss om en extra invånare med Anmälan om extra invånare blankett.
I tjänsten Kontrollera dina personuppgifter kan du kontrollera hur många invånare som registrerats i bostaden.
Om det har skett ett fel i handläggningen av din flyttanmälan kan du begära att adressuppgiften eller hemkommunen korrigeras med en webblankett. Fyll i blanketten omsorgsfullt och ange exakt vilken uppgift som ska korrigeras och hur.
Observera att vi inte kan
- lägga till saknade adresser i efterhand
- radera tidigare adressuppgifter.
Om du inte kan sköta ärendet med webblanketten kan du använda PDF-blanketten. Observera att anmälningar som skickas via webblanketten behandlas snabbare. Spara PDF-blanketten på datorn innan du fyller i den. Returnera blanketten per post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors.
Du kan förbjuda att dina personuppgifter lämnas ut för direktmarknadsföring, personmatriklar och släktforskning samt för uppdatering av kundregister och motsvarande register. Dessutom kan du förbjuda att dina kontaktuppgifter lämnas ut via en kontakttjänst, adresstjänst eller liknande. Läs mer om förbud mot utlämnande av uppgifter.
Om du vill att din adress inte ska visas till exempel i sökmotorns resultat ska du kontakta den aktuella tjänsteleverantören.
Om din eller din familjs hälsa eller säkerhet hotas kan du ansöka om spärrmarkering. Då överlåter vi dina adressuppgifter endast till sådana myndigheter som har rätt att behandla uppgifter som omfattas av spärrmarkering. Läs mer om spärrmarkering.
För postgången kan du meddela oss en separat postadress som avviker från din bostadsadress.
Du kan meddela en postadress i tjänsten www.flyttanmalan.fi. Ange postadressen i fältet ”Till vilken adress flyttar du?” och skriv i fältet för tilläggsuppgifter att det uttryckligen är fråga om en separat postadress.
Du kan också meddela postadressen på en pappersblankett för flyttanmälan genom att välja punkten "Separat adress som avviker från bostadsadressen” i delen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Även om du har en separat postadress ska du alltid göra en flyttanmälan till oss när din bostadsadress ändras och boendet varar i minst tre månader.
Personens hemkommun är den kommun där personen faktiskt bor. Man kan alltså inte välja hemkommun, utan den bestäms enligt bostadsorten.
Det finns dock situationer då hemkommunen inte ändras.
Om du har flera bostäder som du använder för boende eller om du inte har någon bostad alls, är din hemkommun den kommun som du anser att är din hemkommun och som du har den mest fasta anknytningen till. Fast anknytning innebär till exempel att dina familjemedlemmar bor i kommunen i fråga eller att du arbetar inom dess område.
Meddela detta till Patent- och registerstyrelsen.
Barn och familjer
- Om båda vårdnadshavarna och barnet flyttar från samma adress till en ny adress kan den ena vårdnadshavaren göra en flyttningsanmälan för hela familjen.
- Om endast den ena vårdnadshavaren flyttar från ett för alla gemensamt hem med minderåriga barn, är det bra om vårdnadshavarna kommer överens om boendearrangemangen för barnen innan flyttningsanmälan görs. När vårdnadshavarna lämnar in en flyttningsanmälan på papper med båda vårdnadshavarnas underskrift kan vi försäkra oss om att vårdnadshavarna har kommit överens om boendearrangemangen för barnen tillsammans. Om den andra vårdnadshavarens underskrift saknas, fördröjs behandlingen av flyttningsanmälan avsevärt.
- Om endast den ena vårdnadshavaren tillsammans med det minderåriga barnet flyttar från det hem där de bott på tu man hand, kan vårdnadshavaren själv göra flyttanmälan för båda.
En minderårig som fyllt 15 år kan själv göra en egen flyttanmälan.
Ni kan inte uppge två permanenta hem för barnet, eftersom en person kan ha endast en stadigvarande adress åt gången i befolkningsdatasystemet.
Uppgiften om växelvist boende sparas automatiskt i barnets vårdnadsinformation och antecknas inte i adressuppgifterna.
En tillfällig adress kan sparas för högst ett år. Om den minderåriga bor på adressen i över ett år är flyttningen och adressen stadigvarande.
Om personen använder två bostäder som bostad får hen själv välja vilken adress som ska uppges som stadigvarande. Den andra adressen behöver inte ens meddelas till oss.
En minderårig som fyllt 15 år kan själv göra en flyttningsanmälan.
Läs också punkten ovan ”Hur bestäms hemkommunen?”.
Om barnet har omhändertagits eller placerats brådskande, görs flyttanmälan av kommunens socialarbetare.
Den som flyttar ansvarar alltid för att anmäla en ändring. Om din make/maka har flyttat till din bostad och därmed gjort en flyttningsanmälan behöver du inte anmäla ändringen till oss.
Om ni flyttar från olika adresser till ett gemensamt hem måste ni båda göra en egen flyttningsanmälan. Om ni flyttar från ett gemensamt hem till ett annat kan någondera av er anmäla bådas flyttningar med en flyttningsanmälan.
Tillfällig adressändring
Din flyttning är tillfällig om du flyttar från din stadigvarande adress till en annan adress för mindre än ett år och återvänder till samma stadigvarande adress. Vid en tillfällig flytt förblir även din stadigvarande adress i kraft.
Du måste ange datumet då den tillfälliga flyttningen upphör, dvs. när du flyttar tillbaka till din stadigvarande adress.
Om du har två bostäder i bostadsbruk får du själv välja vilken adress du anger som stadigvarande adress. Den andra adressen behöver du inte ens meddela till oss.
Du måste göra en flyttningsanmälan där du anger din nuvarande tillfälliga adress som ny stadigvarande adress.
Kom ihåg att ange din föregående stadigvarande adress i fältet ”Från vilken adress flyttar du” i flyttanmälan. Ange alltså inte din nuvarande tillfälliga adress. På så sätt kan vi enkelt registrera din flytt på rätt sätt.
Du kan återkalla en tillfällig flytt inom en månad från den flyttningsdag du ursprungligen uppgav.
Du kan tidigarelägga tidpunkten för den tillfälliga flyttens upphörande (till exempel har du ursprungligen meddelat att det tillfälliga boendet pågår fram till slutet av november, men du meddelar att det upphör redan i slutet av oktober).
Kontakta oss per e-post på https://turvaviesti.dvv.fi (krypterade e-post). Välja Muuttoneuvonta som mottagare. Ange i meddelandet
- ditt namn
- din födelsetid
- vilken tillfällig adress det är fråga om
- datumet då den tillfälliga flyttningen upphör, dvs. när du flyttar tillbaka till din stadigvarande adress.
Andra vanliga frågor
Gör flyttanmälan så att ni anger servicehusets eller vårdhemmets adress som flyttarens nya adress.
Om ni vill ange en separat postadress kan ni göra det med samma flyttningsanmälan. Skriv in postadressen i fältet för tilläggsuppgifter och att ni vill ha den som postadress.
Gör först en flyttanmälan för dig själv antingen elektroniskt eller på en pappersblankett.
Gör därefter en annan flyttanmälan som gäller postadressen för den person vars post du vill få även i fortsättningen.
- Du kan meddela postadressen elektroniskt i tjänsten www.flyttanmalan.fi. Ange postadressen i fältet ”Till vilken adress flyttar du?” och skriv i fältet för tilläggsuppgifter att det uttryckligen är fråga om en separat postadress.
- Du kan också meddela postadressen på en pappersblankett för flyttanmälan genom att välja punkten "Separat adress som avviker från bostadsadressen” i delen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Nej.
Om du har två bostäder i bostadsbruk får du själv välja vilken adress du anger som stadigvarande adress. Du behöver inte ens meddela den andra adressen till oss.
Du kan inte uppge en ny adress eller postadress för en avliden person, eftersom vi inte uppdaterar en avliden persons uppgifter. Däremot kan man meddela Posti den adress dit dödsboets post ska skickas.
Ja, det måste du. Den gamla byggnaden avförs nämligen ur registret eftersom ingen längre kan bo där. Du måste alltså meddela att du bor i ett nytt hus som byggts på samma tomt.
Observera att du inte kan skriva in exakt samma adress för den nya och den gamla adressen ifall du gör en elektronisk flyttanmälan. Lämna till exempel bort husnumret i fältet ”Från vilken adress flyttar du” i anmälan. Ange dock din nya adress helt korrekt.
Gör alltid en flyttanmälan, även om du bara flyttar någon annanstans för en tid. Också på en stadigvarande adress kan man bo endast en kort tid, dvs. den förutsätter inte långvarigt boende. När du efter en tid flyttar till en ny bostad ska du även då göra en ny flyttanmälan.
Nej. En fritidsbostad kan inte användas för boende året runt utan att användningsändamålet ändras. Ändring av byggnadens användningsändamål kan sökas hos kommunens byggnadstillsyn.
Om du vill styra din post till fritidsbostaden för exempel sommaren, kan du göra en anmälan om det till Posti.
Kontakta oss
Telefonnummer
Telefontjänsten numret är 0295 536 411.
Servicetider: mån–fre 9–15.
E-post
Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]. Berätta också ditt namn och födelsedag i ditt meddelande.
Ärenden:
- frågor om att flytta och om hemkommun.