Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen
Du kan ansöka om fastställelse av oss på att rätt personer har antecknats som dödsbodelägare i bouppteckningen.
Det är inte obligatoriskt att ansöka om fastställelse.
Vad används fastställandet till?
Beslutet om fastställande är inte ett juridiskt bindande beslut om vem som är delägare i dödsboet. Det underlättar dock skötseln av dödsboets ärenden – till exempel försäljning av en fastighet eller bostadsaktie – eftersom dödsbodelägarna med hjälp av det kan visa att de tillsammans får företräda dödsboet. En person utanför dödsboet kan å sin sida lita på att avtal som ingåtts med de dödsbodelägare som antecknats i bouppteckningen är bindande för dödsboet, även om det senare framgår att det saknas en delägare i bouppteckningen.
Det är inte obligatoriskt att fastställa delägaruppgifterna i bouppteckningen, men det kan vara nyttigt till exempel när avsikten är att sälja en fastighet eller bostadsaktie som hör till dödsboet. Dödsbodelägarna kan med styrkt bouppteckning visa att de tillsammans får representera dödsboet vid fastighetsaffärer. Fastighetens köpare å sin del kan lita på att affären som gjorts med de dödsbodelägare som antecknats i bouppteckningen är bindande för dödsboet, även om det senare framgår att det saknas en delägare i bouppteckningen.
Gör så här
-
Se till att du har bouppteckningsinstrumentet och bilagor som gäller delägaruppgifterna antingen som PDF-filer eller papperskopior.
-
Fyll i ansökan och skicka in bouppteckningsinstrument och bilagor som gäller delägaruppgifterna till oss.
Du lämnar enklast in handlingarna på webben. Du behöver nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Om du inte kan sköta ditt ärende på nätet, gör så här: Fyll i ansökningsblanketten. Ladda ner blanketten innan du börjar fylla i den.
- Du behöver en bestyrkt kopia av bouppteckningen. Till exempel någon av de delägare kan skriva på första eller sista sidan av bouppteckningsinstrumentet texten "kopians riktighet intygas" och därefter sin underskrift och namnförtydligande.
- Skicka ansökan, en bestyrkt kopia av bouppteckningsinstrumentet och bilagor som gäller delägaruppgifterna per post till adressen Myndigheten för Digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors. Skicka inte in de ursprungliga handlingarna till oss, eftersom vi efter skanningen förstör de handlingar du lämnat in.
-
Du kan tyvärr inte följa hur handläggningen av din ansökan framskrider.
-
Vi skickar dig en fastställande av delägaruppgifterna per e-post, Suomi.fi-meddelanden eller per post.
Om uppgifterna om delägarna i bouppteckningsinstrumentet är felaktiga eller om du inte lämnar in de tilläggsutredningar som vi begärt, meddelar vi dig att vi inte fastställer delägaruppgifterna i bouppteckningen.
-
Vi skickar dig fakturan separat.
Vi skickar dig fakturan separat. Observera att en avgift uppbärs även för återkallad ansökan eller en ansökan som inte styrks.
Pris
- 95 € / bouppteckning då delägarna endast är bröstarvingarna, föräldrarna och/eller änkan/änklingen
- 170 € / bouppteckning i övriga fall
- 48 €/ återkallad eller icke-styrkt ansökan.
Vanliga frågor
Upprättande av bouppteckning
Bouppteckningen ska ordnas inom tre månader från dödsfallet. Den ordnas i allmänhet av den avlidnes barn, make eller maka eller någon annan som förvaltar dödsboets egendom.
Vid bouppteckningen upprättas bouppteckningsinstrumentet. Den som ordnar bouppteckningen behöver dock inte göra bouppteckningen själv, utan man kan be till exempel banker, juridiska byråer eller rättshjälpsbyråer om hjälp med att upprätta den. Läs mer om bouppteckningens innehåll och inlämnande på Skatteförvaltningens webbplats.
Bouppteckningsinstrumentet ska alltid upprättas och tillställas Skatteförvaltningen.
Vi upprättar inte bouppteckningsinstrument och hjälper dig inte att göra upp dem. Vi kan bara fastställa uppgifterna i den färdiga bouppteckningen om delägarna och den avlidnes make/maka.
Nej, den kan inte ens registreras. Bouppteckningsinstrumentet ska lämnas in endast till Skatteförvaltningen för arvsbeskattning.
Bouppteckningsinstrumenten har arkiverats hos Skatteförvaltningen fr.o.m. 1.10.1994.
Innan detta fram till 30.9.1994 har bouppteckningsinstrumenten arkiverats hos domstolen på den avlidnas hemkommun
Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen
Dödsboets delägare, änkan/änklingen, dödsboets förvaltare, boutredningsmannen, skiftesmannen eller testamentsexekutorn kan ansöka om fastställelse. Du kan också ge ett ombud fullmakt att göra ansökan.
Ombudet behöver dock inte bifoga en fullmakt till ansökan, om hen är advokat, offentligt rättsbiträde, tillståndsjurist eller om fullmakten har antecknats i bouppteckningsinstrumentet.
Ansökan om fastställelse förutsätter följande:
- Den avlidne hade vid tidpunkten för dödsfallet hemkommun i Finland.
- Den avlidne har avlidit 1966 eller senare.
- Bouppteckningsinstrumentet är färdigt och undertecknat av boets anmälare och två gode män.
Kom ihåg att bifoga släktutredningar och andra handlingar som kopior till ansökan.
Skicka inte in kontoutdrag och andra handlingar som gäller dödsboets förmögenhet.
Skicka in kopier av alla bouppteckningsinstrumentets bilagor som gäller delägaruppgifterna, såsom:
- en släktutredning över den avlidne från 15 års ålder till dödsögonblicket (släktutredningarna ska täcka den avlidnes hela liv från och med 15 års ålder, varför de kan behöva beställas från flera håll)
- eventuellt släktutredningar till exempel om make/maka, tidigare avlidna arvingar och personer som avsagt sig arvet
- om någon av dödsbodelägarna eller den avlidnes make eller maka bor utomlands, intyg över att han eller hon lever
- testamenten
- äktenskapsförord och intyg över registrering
- avvittringsinstrument – om maken/makan som skilt sig från den avlidna varit vid liv då den avlidna dog och avvittringen inte nämns i bouppteckningsinstrumentet
- bouppteckningsinstrument och testamenten för den avlidnas make/maka som avlidit tidigare
- meddelande om avsägelse av arv och testamente.
Observera att en PDF-bilaga kan innehålla flera dokument, t.ex. alla släktutredningar, testamente osv.
Vi kan inte fastställa delägaruppgifterna i bouppteckningen om du inte kan tillställa oss alla nödvändiga uppgifter.
Du kan skicka in den ursprungliga boupptekningen skannad endast om du lämnar in ansökan på webben. Om du lämnar in ansökan per post, du kan inte skicka in bouppteckningen skannad. I stället lämna in i samma kuvert med ansökan en kopia av bouppteckningen med underskrift och namnförtydligande av ett vittne och en text med vilken vittnet bestyrker kopian. Skicka inte in den ursprungliga bouppteckningen.
De kan fastställs av oss och Statens ämbetsverk på Åland.
Vi kontrollerar bouppteckningens delägaranteckningar och bilagor.
Om vi utifrån dem kan anse det sannolikt att delägarna är korrekta, bekräftar vi delägaruppgifterna.
Om bouppteckningsinstrumentets anteckningar om delägarna eller bilagorna är bristfälliga eller felaktiga bekräftar vi inte delägaruppgifterna. Samtidigt meddelar vi om observerade brister eller fel.
Nej, inte heller då behöver delägaruppgifterna i bouppteckningen fastställs.
Observera dock att vissa åtgärder i anslutning till dödsboet - såsom försäljning av en fastighet eller bostad - kan kräva tillstånd eller en ställföreträdare. Läs mer på vår webbplats om ansökan om både tillstånd och ställföreträdare.
Vi kan inte ta ställning för andra aktörer, men vi ställer inga villkor för hur bouppteckningen har ordnats. Med tanke på fastställandet av delägaruppgifterna är det väsentligt att bouppteckningsinstrumentet har undertecknats av boets anmälare och två gode män.
Enligt vår uppfattning kan bouppteckningen undertecknas elektroniskt med hjälp av stark autentisering.
Observera att följande personer inte behöver fullmakt:
- Delägare i ett dödsbo
- Arvlåtarens levande make/maka
- Boförvaltaren
- Boutredningsmannen
- Skiftesmannen
- En testamentsexekutor som förordnats av den avlidne.
Andra personer behöver en fullmakt av någon av de ovan nämnda. Det räcker att en av dem ger en fullmakt, till exempel en delägare i boet.
Vi fattar ett beslut i ärendet där vi fastställer att alla dödsbodelägare och arvlåtarens make/maka har antecknats korrekt i bouppteckningen. I beslutet förtecknas i allmänhet inte bodelägarna, utan i beslutet hänvisas till bouppteckningsinstrumentet. Beslutet undertecknas elektroniskt.
Vi bifogar beslutet som pärmblad för den bestyrkta kopian av bouppteckningen.
Vi förmedlar inte information om fastställda delägaruppgifter i bouppteckningen någonstans.
Kontakta oss
Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 537 000.
Servicetider: mån–fre 9–15. (kl 12-15 kan du endast lämna begäran om återuppringning, vi ringer till dig följande vardag)
Om ditt ärende gäller beställningen av en släktuträdning (ämbetsbevis) ring 0295 537 340.
Postadress för fastställelse av delägarförteckningen i en bouppteckning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete