Palvelun kirjautumisvaihtoehdot ovat:
- Digi- ja väestötietoviraston myöntämä varmennekortti
- a) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi todentajasovelluksesta jokaisella kirjautumiskerralla, TAI
b) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi tunnuslukulaitteesta jokaisella kirjautumiskerralla
Työnantaja päättää, mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään, vai sallitaanko useampi kirjautumistapa.
Ensimmäistä kertaa kirjautuessa käytetään aina käyttäjätunnusta ja väliaikaista salasanaa. Salasanan vaihtamisen jälkeen käyttäjän pitää ottaa käyttöön jokin yllä olevista kirjautumistavoista, ennen kuin hän pääsee käyttämään palvelua.
Lisätietoja kirjautumistavoista saat klikkaamalla alla olevia otsikoita.
Ohjeet
Palveluun voi kirjautua Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä varmennekortilla, joka on sidoksissa työsuhteeseen tai työnantajaan, esimerkiksi organisaatiokortilla tai sote-kortilla.
Varmennekorttikirjautumista varten pitää tehdä manuaalinen korttiliitos palvelussa. Alla video-ohje, sekä PDF-ohje liitoksen tekemiseen.
Varmennekortin liittäminen käyttäjätunnukseen:
- Kirjaudu sisään palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa varmennekortti- tai todentajasovellusliitosta.
- Tee varmennekorttiliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Varmennekorttikirjautumisen lisäksi ei tarvita todentajasovellusta.
Todentajasovellus:
Todentajasovelluksella kirjautumista varten käyttäjällä tulee ensisijaisesti olla käytössään älypuhelin. Todentajasovellus ladataan älypuhelimeen. Todentajasovellukseksi kelpaa luotettavan tahon kehittämä sovellus, esimerkiksi Google Authenticator tai Microsoft Authenticator. Älypuhelimeen ja todentajasovellukseen liittyvissä asioissa olethan yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen:
Pikaohje: Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen (PDF)
1. Kirjaudu sisään palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa todentajasovellusliitosta.
2. Tee todentajasovellusliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Todentajasovelluksella kirjautuminen
- Kirjaudu palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Kirjautuminen vaatii vahvistuskoodin.
- Avaa todentajasovellus älypuhelimestasi, ja klikkaa tarvittaessa tiliä, jonka nimi on DVV-1 TOTP-2FA. Joissain puhelimissa vahvistuskoodi näkyy heti todentajasovelluksen pääsivulla.
- Syötä todentajasovelluksessa näkyvä vahvistuskoodi palveluun.
Tunnuslukulaite:
Älypuhelimen sijasta kirjautumisen voi tehdä TOTP-standardia tukevalla, ohjelmoitavalla MFA-laitteella(tunnuslukulaite). Digi- ja väestötietovirasto ei ohjeista tai anna tukea MFA-laitteen käyttöönotossa tai käytössä. Kirjautumisen vahvistaminen pitää tehdä eri laitteella kuin kirjautuminen.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita. Liitä tunnuslukulaite käyttäjätunnukseesi VTJkyselyn Käyttäjäpalvelut-sivulla Liitä todentajasovellus -toiminnolla. Noudata tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita käyttöönotossa.
Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä tunnuslukulaitetta organisaatioiden pitäisi käyttää. Digi- ja väestötietovirasto on testannut kahta TOTP-standardia tukevaa tunnuslukulaitetta kaksivaiheisessa kirjautumisessa palveluun. Testatut laitteet ovat TOKEN2 Evvis QR1 ja TOKEN2 C302-i.
Ongelmatilanteet
Ole yhteydessä organisaationne vastuukäyttäjään tai käyttöoikeuksia myöntävään tahoon.
Tilaa uusi salasana:
- palvelun kirjautumissivun ”Tilaa uusi salasana” –linkin kautta
tai - soittamalla käyttäjätukeen, p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Palvelun käyttäjätunnukseen tehty korttiliitos on korttikohtainen, joten sinun tulee poistaa aiempi korttiliitos vaihtamalla salasanasi. Uuden salasanan tilaaminen poistaa siis varmennekorttikirjautumisen käytöstä. Voit tilata uuden salasanan joko palvelun kirjautumissivun "Tilaa uusi salasana" -linkin kautta, tai soittamalla käyttäjätukeen numerossa 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Kun olet saanut uuden salasanan ja kirjautunut sillä sisään palveluun, järjestelmä pyytää sinua vaihtamaan salasanan. Kun olet vaihtanut salasanan, voit tehdä korttiliitoksen palvelussa uudelle varmennekortillesi.
Testaa varmenteen toiminta ensin testisivulla. Jos varmenne toimii testisivun mukaan, varmista että olet noudattanut varmennekorttiliitoksen ohjeita.
Kokeile varmennekorttiliitosta myös toisella selaimella.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Tutustu ohjemateriaaleihin verkkosivuilla, katso ohjevideo todentajasovellus- tai varmennekorttiliitoksen tekemisestä.
Ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Ole yhteydessä organisaationne IT-tukeen.
Varmistathan että todentajasovelluksessasi on DVV-alkuinen tili. Klikkaa tiliä tarvittaessa, jotta näet vahvistuskoodin. Kirjoita vahvistuskoodi sivulla olevaan kenttään. Vahvistuskoodi on voimassa 30 sekuntia. Ethän kirjoita pian vanhenevaa koodia.
Varmista myös älypuhelimesi asetuksista, että puhelimesi kellonaika ja aikavyöhyke päivittyvät automaattisesti, jotta myös todentajasovelluksen antamat koodit ovat voimassa, kun syötät ne palveluun kirjautumiseen.
Voit myös kokeilla kirjautumista eri selaimella, tai tyhjentää käyttämäsi selaimen sivuhistorian ensin. Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Käyttäjätunnuksesi on liitettynä älypuhelimesi todentajasovellukseen ja voit käyttää ainoastaan kyseistä älypuhelinta palveluun kirjautumisessa.
Jos sinulla on ollut edellisessä puhelimessasi todentajasovellusliitos käyttäjätunnukseesi, tulee liitos poistaa. Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Jos sinulla on ollut edellisessä tunnuslukulaitteessasi todentajasovellusliitos käyttäjätunnukseesi, tulee liitos poistaa. Et voi poistaa liitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen tunnuslukulaitteesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Usein kysytyt kysymykset palveluun kirjautumisesta
Digi- ja väestötietovirasto myöntää organisaatioiden ja yhteisöjen käyttöön tarkoitetut varmennekortit. Ole yhteydessä esihenkilöösi tai muuhun asiasta organisaatiossanne päättävään tahoon. Tutustu varmennekortteihin.
Varmennekortit ovat henkilökohtaisia, ja jos jokaisella on henkilökohtainen työasema, tulee työasemalla olla kortinlukija.
Yhteiskäyttöisillä työasemilla riittää yksi kortinlukija, kunhan jokainen kirjautuu ulos ja pitää varmennekortin mukanaan, kun poistuu yhteiskäyttöiseltä työasemalta.
Todentajasovellus on älypuhelimeen asennettava sovellus, joka lisää kirjautumisen tietoturvaa. Todentajasovellus tunnetaan myös nimellä autentikaattori.
Lataa todentajasovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta.
Voit käyttää älypuhelimessasi jo asennettuna olevaa todentajasovellusta, eli sinun ei tarvitse ladata uutta todentajasovellusta palveluun kirjautumista varten. Todentajasovellukseen lisätään uusi tili, joka yhdistetään käyttäjätunnukseen.
Varmista omasta organisaatiostasi mitä todentajasovellusta voit käyttää. Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä todentajasovellusta sinun pitäisi käyttää.
Et voi saada. Vahvistuskoodia varten pitää ladata todentajasovellus älypuhelimeen.
Olethan yhteydessä esihenkilöösi tai muuhun asiasta organisaatiossanne päättävään tahoon. Työnantaja vastaa siitä, että organisaation palvelun käyttäjät pääsevät kirjautumaan järjestelmään. Työnantaja päättää mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään vai sallitaanko useampi kirjautumistapa.
Työnantaja määrittelee, voivatko organisaation käyttäjät käyttää henkilökohtaisia puhelimiaan.
Työnantaja päättää myös, mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään vai sallitaanko useampi kirjautumistapa.
Ole yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Jokaisella käyttäjällä pitää olla oma todentajasovellus älypuhelimessa, joka ei ole yhteiskäyttöinen.
Tunnuslukulaite / MFA (Multi-Factor Authentication) -laite on pieni, ulkoinen laite, jota voidaan käyttää kaksivaiheisessa kirjautumisessa. Tunnuslukulaite on vaihtoehto heille, joilla ei ole älypuhelinta tai mahdollisuutta ladata todentajasovellusta älypuhelimeensa.
Kun liitos on tehty, voit testata tunnuslukulaitteen toimivuutta kirjautumalla testisivulle Liitä todentajasovellus -kohdassa Käyttäjäpalvelut-sivulla.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita, sekä tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita. Tarvittaessa ole yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Digi- ja väestötietovirasto ei ohjeista tai anna teknistä tukea tunnuslukulaitteen käyttöönottoon tai käyttöön.