Palvelun kirjautumisvaihtoehdot ovat:
- Digi- ja väestötietoviraston myöntämä varmennekortti
- a) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi todentajasovelluksesta jokaisella kirjautumiskerralla, TAI
b) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi tunnuslukulaitteesta jokaisella kirjautumiskerralla
Työnantaja päättää, mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään, vai sallitaanko useampi kirjautumistapa.
Ensimmäistä kertaa kirjautuessa käytetään aina käyttäjätunnusta ja väliaikaista salasanaa. Salasanan vaihtamisen jälkeen käyttäjän pitää ottaa käyttöön jokin yllä olevista kirjautumistavoista, ennen kuin hän pääsee käyttämään palvelua.
Lisätietoja kirjautumistavoista saat klikkaamalla alla olevia otsikoita.
Ohjeet
Palveluun voi kirjautua Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä varmennekortilla, joka on sidoksissa työsuhteeseen tai työnantajaan, esimerkiksi organisaatiokortilla tai sote-kortilla.
Varmennekorttikirjautumista varten pitää tehdä manuaalinen korttiliitos palvelussa. Alla video-ohje liitoksen tekemiseen.
Varmennekortin liittäminen käyttäjätunnukseen:
- Kirjaudu sisään palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa varmennekortti- tai todentajasovellusliitosta.
- Tee varmennekorttiliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Varmennekorttikirjautumisen lisäksi ei tarvita todentajasovellusta.
Todentajasovellus
Todentajasovelluksella kirjautumista varten käyttäjällä tulee ensisijaisesti olla käytössään älypuhelin. Todentajasovellus ladataan älypuhelimeen. Todentajasovellukseksi kelpaa luotettavan tahon kehittämä sovellus, esimerkiksi Google Authenticator tai Microsoft Authenticator. Älypuhelimeen ja todentajasovellukseen liittyvissä asioissa olethan yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen:
Pikaohje: Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen (PDF)
1. Kirjaudu sisään palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa todentajasovellusliitosta.
2. Tee todentajasovellusliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Todentajasovelluksella kirjautuminen
- Kirjaudu palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi. Kirjautuminen vaatii vahvistuskoodin.
- Avaa todentajasovellus älypuhelimestasi, ja klikkaa tarvittaessa tiliä, jonka nimi on DVV-1 TOTP-2FA. Joissain puhelimissa vahvistuskoodi näkyy heti todentajasovelluksen pääsivulla.
- Syötä todentajasovelluksessa näkyvä vahvistuskoodi palveluun.
Tunnuslukulaite
Älypuhelimen sijasta kirjautumisen voi tehdä TOTP-standardia tukevalla, ohjelmoitavalla MFA-laitteella (tunnuslukulaite). Digi- ja väestötietovirasto ei ohjeista tai anna tukea MFA-laitteen käyttöönotossa tai käytössä. Kirjautumisen vahvistaminen pitää tehdä eri laitteella kuin kirjautuminen.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita. Liitä tunnuslukulaite käyttäjätunnukseesi VTJkyselyn Käyttäjäpalvelut-sivulla Liitä todentajasovellus -toiminnolla. Noudata tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita käyttöönotossa.
Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä tunnuslukulaitetta organisaatioiden pitäisi käyttää. Digi- ja väestötietovirasto on testannut kahta TOTP-standardia tukevaa tunnuslukulaitetta kaksivaiheisessa kirjautumisessa palveluun. Testatut laitteet ovat TOKEN2 Evvis QR1 ja TOKEN2 C302-i.
Usein kysytyt kysymykset
Ole yhteydessä organisaationne vastuukäyttäjään tai käyttöoikeuksia myöntävään tahoon.
Tilaa uusi salasana:
- palvelun kirjautumissivun ”Tilaa uusi salasana” –linkin kautta
tai - soittamalla käyttäjätukeen, p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Usein kysytyt kysymykset - varmennekortti
Palvelun käyttäjätunnukseen tehty korttiliitos on korttikohtainen, joten sinun tulee poistaa aiempi korttiliitos vaihtamalla salasanasi. Uuden salasanan tilaaminen poistaa siis varmennekorttikirjautumisen käytöstä. Voit tilata uuden salasanan joko palvelun kirjautumissivun "Tilaa uusi salasana" -linkin kautta, tai soittamalla käyttäjätukeen numerossa 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Kun olet saanut uuden salasanan ja kirjautunut sillä sisään palveluun, järjestelmä pyytää sinua vaihtamaan salasanan. Kun olet vaihtanut salasanan, voit tehdä korttiliitoksen palvelussa uudelle varmennekortillesi.
Tutustu ohjemateriaaleihin verkkosivuilla, ja katso ohjevideo varmennekorttiliitoksen tekemisestä. Varmista myös, että korttiliitosta tehdessä valitset oikean varmennekortin varmenteen, jos selain pyytää valitsemaan sen. Jotkut selaimet siis vaativat, että varmennetta klikataan avautuvassa ikkunassa ennen OK:n klikkaamista, jotta se tulee valituksi.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Testaa varmenteen toiminta ensin testisivulla. Jos varmenne toimii testisivun mukaan, varmista että olet noudattanut varmennekorttiliitoksen ohjeita.
Kokeile varmennekorttiliitosta myös toisella selaimella.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna ympäri vuorokauden).
Usein kysytyt kysymykset - todentajasovellus
Tutustu ohjemateriaaleihin tällä verkkosivuilla ja katso ohjevideo todentajasovellusliitoksen tekemisestä.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Ole yhteydessä organisaationne IT-tukeen.
Varmistathan että todentajasovelluksessasi on DVV-alkuinen tili. Klikkaa tiliä tarvittaessa, jotta näet vahvistuskoodin. Kirjoita vahvistuskoodi sivulla olevaan kenttään. Vahvistuskoodi on voimassa 30 sekuntia. Ethän kirjoita pian vanhenevaa koodia.
Varmista myös älypuhelimesi asetuksista, että puhelimesi kellonaika ja aikavyöhyke päivittyvät automaattisesti, jotta myös todentajasovelluksen antamat koodit ovat voimassa, kun syötät ne palveluun kirjautumiseen.
Voit myös kokeilla kirjautumista eri selaimella, tai tyhjentää käyttämäsi selaimen sivuhistorian ensin. Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Jos sinulla on ollut edellisessä puhelimessasi todentajasovellusliitos käyttäjätunnukseesi, tulee liitos poistaa. Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse. Ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Käyttäjätunnuksesi on liitettynä älypuhelimesi todentajasovellukseen ja voit käyttää ainoastaan kyseistä älypuhelinta palveluun kirjautumisessa.