VTJkysely-rajapinta
VTJkysely-rajapinnan kautta julkisen tai yksityisen sektorin organisaatio voi hakea väestöjärjestelmän reaaliaikaisia tietoja suoraan omaan tietojärjestelmäänsä.
VTJkysely-rajapinnan kautta organisaatio voi hakea väestöjärjestelmän tietoja reaaliaikaisesti omassa tietojärjestelmässään käsiteltäväksi.
VTJkysely-rajapinta sopii organisaatiolle, joka haluaa esimerkiksi
-
tarkistaa asiakkaiden perustietoja
-
tarjota omille asiakkailleen sähköisen asioinnin palveluita
-
tarkistaa tietojen oikeellisuutta hakemusten käsittelyprosesseissa.
Organisaation käyttöön luovutettavista VTJ-tiedoista ja niiden käyttötarkoituksesta sovitaan aina tapauskohtaisesti Digi- ja väestötietoviraston kanssa.
VTJkysely-rajapinta ei ole tarkoitettu oman rekisterin tietojen säännölliseen tai laajamittaiseen päivittämiseen tai muihin massamuotoisiin kyselyihin. Tällaiseen tarpeeseen soveltuvat Digi- ja väestötietoviraston asiakasrekisterien päivityspalvelut julkishallinnolle ja yksityisille yrityksille ja yhteisöille.
VTJkysely-rajapinnasta haetaan ja vastaanotetaan tietoja XML-muotoisina sanomina. Tarkempaa tietoa rajapinnan teknisestä toteutuksesta löydät VTJkysely-rajapinnan tekninen toteutus ja käyttö -sivulta.
Vaihtoehtona omalle suoralle VTJkysely-rajapintayhteydelle voit tiedustella VTJ-tietoihin pohjautuvia palveluita myös yrityksiltä, joille on myönnetty oikeus edelleenvälittää VTJkysely-rajapinnan kautta haettuja tietoja. Tällöin lupakäsittely voi olla kevyempää ja nopeampaa.
Muistilista ennen asiointia
-
Yhteyden avaaminen edellyttää viranomaisilta Suomi.fi-palveluväylän käyttöä. Muilla kuin viranomaisilla ei ole velvoitetta ottaa käyttöön Suomi.fi-palveluväylää, mutta halutessaan sen voi tehdä. Ohje Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoon.
Toimi näin
Ennen palveluun rekisteröitymistä tutustu Digi- ja väestötietoviraston palveluihin ja verkkoasioinnin käyttöehtoihin asiakassivustollamme.
Hae tietolupa verkkoasioinnissa
-
a) Jos olet jo rekisteröitynyt asiakastilin käyttäjäksi, kirjaudu sisään rekisteröityessäsi
antamallasi sähköpostiosoitteella ja salasanalla tai suomi.fi-tunnistautumisen kautta. Mikäli et muista salasanaasi, paina ”Unohditko salasanasi” -linkkiä.
b) Jos et ole vielä rekisteröitynyt asiakastiliin käyttäjäksi, paina Rekisteröidy-painiketta.
-
Kirjauduttuasi sisään valitse verkkoasioinnin yläpalkista ”Aloita uusi hakemus” -osio.
-
Valitse välilehdistä, edustatko julkishallinnon organisaatiota vai yritystä tai yhteisöä.
-
Valitse seuraavaksi kohta, jossa lukee ”Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä”.
-
Valitse avautuvasta valikosta ”VTJ-rajapinnan tietolupahakemus” ja paina Aloita-painiketta.
-
Täydennä hakemuksen tiedot. Voit lähettää lomakkeen käsiteltäväksi vasta, kun kaikki tarvittavat kentät on täytetty. Tarkista, että kaikkien kenttien yhteydessä näkyy vihreä symboli, joka ilmaisee, että kenttä on täytetty oikein.
-
Tarkista lopuksi antamasi tiedot ja paina ”Lähetä DVV:lle” -painiketta.
Mikäli tarvitset apua tietolupahakemuksen tekemisessä, esimerkiksi haettavan tietosisällön tarkassa määrittelemisessä, ota yhteyttä
-
VTJkysely-rajapinnan asiantuntijoihin osoitteessa [email protected]
Kunnat, sosiaali- ja terveystoimen kuntayhtymät sekä sairaanhoitopiirit voivat tilata palvelun verkkoasioinnissa hieman kevennetyllä menettelyllä, sillä niillä on toistaiseksi voimassa oleva kattolupa VTJkysely-rajapintaan. Tilauksen yhteydessä on täytettävä selvitys tietojen suojauksesta ja käytöstä sekä käyttöoikeushakemuksen hallintapalveluista.
Käsittelyaika
VTJkysely-rajapinnan tietolupahakemuksen käsittelyaika on noin kolme kuukautta. Käsittelyaika sisältää hakemuksen täydennyspyynnöt, neuvottelut ja teknisen järjestelmän arvioinnin.
Hinta
-
VTJkysely-rajapinnan käyttö on maksutonta kunnan ja valtion viranomaisille sekä hyvinvointialueille.
-
Muille lakisääteistä tehtävää suorittaville julkissektorin asiakkaille sekä yksityissektorin asiakkaille VTJkysely-rajapinnan käyttö laskutetaan kuukausittain tehtyjen kyselyiden määrään perusteella.
-
Julkissektorin asiakkailta veloitetaan lisäksi VTJkysely-rajapinnan perustamismaksu.
Yrityksille ja yhteisöille VTJkysely-rajapinnan kautta tehtävät kyselyt ovat maksullisia. Kunkin kyselyn hinta riippuu muun muassa tietosisällön laajuudesta. Myös yhteyden perustamiskustannukset peritään asiakasorganisaatiolta.
Rajapinnan kyselyt ovat maksuttomia kunnan ja valtion viranomaisille sekä hyvinvointialueille, mutta palvelun käyttöönotosta peritään perustamismaksu.
Palvelun käyttöönotto
-
VTJ-rajapinnan perustamismaksu 560 euroa.
Muussa tapauksessa julkissektorin maksut ovat seuraavat
-
Suppea kysely 0,037 euroa per kysely
-
Peruskysely 0,074 euroa per kysely
-
Laaja kysely 0,111 euroa per kysely
-
Tunnistuskysely 0,138 euroa per kysely.
Yksityissektorin toimijoille palvelun käytöstä veloitettavat maksut määräytyvät halutun kysely-yhteyden tietosisällön mukaan.
Esimerkkihintoja yksityissektorin maksuista:
- Peruskysely 0,17 euroa per kysely
- Peruskysely muokattuna 0,39 euroa per kysely
- Laaja kysely 0,49 euroa per kysely
- Laaja kysely muokattuna 0,55 euroa per kysely
- Rakennuksen tunnistuskysely 0,02 euroa per kysely
- Rakennustiedot 0,20 euroa per kysely
VTJ-kyselyrajapinnan räätälöinnistä ja asiakkaalle räätälöityjen kyselyiden tekemisestä veloitetaan toteutuneiden kustannusten mukaan.
Usein kysytyt kysymykset
VTJkysely-rajapinnan käyttöönotto vaatii hieman enemmän työtä kuin VTJkysely-selainsovelluksen käyttöönotto. Tämä johtuu siitä, että kyselyrajapinta vaatii tietojärjestelmän kehitystyötä sekä tietojen käsittelyn suojausta ja lokitusta.
Rajapinta kuitenkin mahdollistaa VTJ-tiedon joustavamman käsittelyn järjestelmässä, joka on rakennettu omaan käyttötarkoitukseenne sopivaksi. Tarkempaa tietoa näistä edellytyksistä ja velvoitteista löydät VTJkysely-rajapinnan tekninen toteutus ja palvelun käyttö -sivulta.
Jos organisaatiollasi on jo DVV:n myöntämä varmenne, valitse ”Olemassa oleva DVV:n myöntämä varmenne” ja liitä varmennetiedosto hakemukseen.
Jos organisaatiollasi on jo jonkin muun tahon kuin DVV:n myöntämä varmenne, valitse ”Olemassa oleva muun laitoksen myöntämä varmenne” ja liitä varmennetiedosto hakemukseen.
-
Varmenteen tulee olla luotettavan myöntäjän myöntämä. Myöntäjällä on oltava julkisesti saatavilla oleva sulkulistapalvelu.
-
Varmenteen käyttötarkoituksen on oltava vähintään Client authentication/asiakkaan käyttöoikeuksien tarkistus.
Jos organisaatiollasi ei ole olemassa olevaa varmennetta, valitse ”Ei olemassa olevaa varmennetta”. Tällöin VTJkysely-rajapinnan hakemuksen lähettämisen jälkeen verkkoasiointi avaa automaattisesti DVV:n palvelinvarmennehakemuksen. Hakemusta ei tarvitse täyttää, jos organisaatiosi hankkii varmenteen muualta. Tällöin voit vain sulkea avautuvan hakemuspohjan.
DVV:n palvelinvarmennehakemuksen löytää DVV:n verkkoasioinnista:
- Valitse “Aloita uusi hakemus”.
- Valitse “Julkishallinto/Yrityksen ja yhteisöt”.
- Valitse “Haluan tilata toimikortteja tai palveluvarmenteita”.
- Valitse “Palveluvarmennehakemukset (Aloita)”.
Hakemuksen tiedot -osiossa valitse palveluvarmenteen tyypiksi VTJ-rajapinnan palvelinvarmenne.
VTJkysely-rajapinnan käyttöönottoon, salasanoihin ja muihin teknisiin ongelmiin liittyvissä asioissa ota yhteyttä VTJkysely-rajapinnan yleisen sähköpostin kautta:
Ilmoita ongelmista tuotannossa asiakastukeen:
-
puh. 0203 43 433
Nopeuta ongelman käsittelyä ilmoittamalla tarkempia tietoja:
• Ongelman alkamisaika
• VTJkysely-rajapinnasta tuleva virheilmoitus
• Käyttäjätunnus
• Rajapintakyselyitä lähettävän palvelimen IP-osoite
• Rajapinnan käyttämä domain-osoite
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista (661/2009)
Valtiovarainministeriön asetus Digi- ja väestötietoviraston suoritteiden maksuista vuonna 2023 (1070/2022)
Aiheeseen liittyvät linkit
VTJkysely-rajapinta
- Ohje: VTJkysely-rajapinnan tietoluvan hakeminen verkkoasioinnissa
- VTJkysely-rajapinnan palvelukuvaus
- Kuntien ja kuntayhtymien VTJ-rajapinnan tietolupa ja tuotekuvaukset
- Sosiaali- ja terveystoimen hyvinvointialueet kattolupa ja tuotekuvaukset
Huom! Henkilötunnuksen uudistus keskeytyy - välimerkkiuudistus toteutuu. Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden ja henkilötunnuksen uudistuksia mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Lisätietoa Henkilötunnuksen uudistaminen -sivulta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta