Rajapinnan tekninen toteutus ja palvelun käyttö
VTJ-kyselyrajapinta on XML (SOAP)-protokollan mukaisia sanomia vastaanottava ja palauttava sovelluspalvelu (web service). Asiakasorganisaation tietojärjestelmä käynnistää VTJ-tietojen haun lähettämällä kyselysanoman palvelulle ja saa vastauksena haetut VTJ-tiedot vastaussanoman sisältönä.
Yhteyden muodostaminen
Asiakasjärjestelmän ja väestötietojärjestelmän väliset kysely-yhteydet tunnistetaan ja suojataan pääasiassa palvelinvarmenteiden avulla. Tietojen siirto rajapinnan ja asiakasjärjestelmän välillä tapahtuu Internetin kautta HTTPS/TLS-suojattuna. Tietoliikenteen suojaus suositellaan toteutettavaksi TLS 1.2 protokollan mukaisesti (vähimmäisvaatimuksena TLS1.1).
Julkishallinnon organisaatiolta yhteyden muodostamisessa edellytetään Digi- ja väestötietoviraston tarjoaman Kansallisen palveluväylän käyttöä. Velvoite on kirjattu lakiin hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista. Muille organisaatiolle palveluväylän käyttö yhteysväylänä on valinnaista. Palveluväylän käyttöönoton yksityiskohdista löydätte lisää tietoa täältä.
Rajapintasanomien muoto ja sisältö
VTJ-kyselyrajapinnan kautta on mahdollista hakea kaikkea väestötietojärjestelmän tietoa, ja siitä voidaan tarvittaessa räätälöidä uudenlaisia yhdistelmätietoja. Luettelon rajapinnan kautta tällä hetkellä saatavissa olevista henkilötiedoista ja niiden muodosta löydät tältä sivulta löytyvästä henkilötietokatalogista (XML Schema -muodossa).
Yleiskuvauksen rajapinnan teknisestä toiminnasta, kuten erilaisista haku- ja vastaussanomatyypeistä löydät tältä sivulta ladattavissa olevasta sovellusrajapinnan tekninen kuvaus -dokumentista (WSDL-muodossa).
Organisaationne käyttöön myönnettävän vastaussanoman tarkka muoto ja sen sisältämät VTJ-tiedot sovitaan käyttöön vaadittavan tietoluvan hakuprosessin yhteydessä. Kukin asiakasorganisaatio saa vastaussanomassa vain niitä tietoja haun kohteesta (kuten henkilö, huoneisto, rakennus tai kiinteistö), joihin sillä on oikeus. Pääsääntöisesti tietoja luovutetaan vain haun kohteen yksilöivällä tunnuksella, kuten henkilötunnuksella, sähköisellä asiointitunnuksella tai rakennustunnuksella. Mikäli asiakasorganisaation tehtävät sitä lain mukaan edellyttävät, voidaan tietoja hakea myös muilla kuin yksilöivillä hakukriteereillä.
Asiakasjärjestelmän velvoitteista
VTJ-kyselyrajapinnan käyttöoikeus myönnetään organisaatiokohtaisena. Luvan saaja vastaa siitä, että jälkikäteen on selvitettävissä henkilötasolla, kuka väestötietojärjestelmästä haettuja tietoja on saanut asiakasjärjestelmän kautta nähtäväkseen. Organisaatio, jolle oikeus sovelluskyselyyn on annettu, on velvollinen säilyttämään lokitiedot viideltä (5) vuodelta.
Luvan saaja vastaa myös asiakasjärjestelmän tietoturvallisuudesta ja jokaisen haetun tiedon käsittelyn lainmukaisuudesta ja käyttötarkoituksenmukaisuudesta. Oman tietojärjestelmän koko asiakas- tai muun rekisterin tietojen ajantasaisuuden tarkistus VTJ-kyselyrajapinnasta ei ole sallittua ilman poikkeuslupaa Digi- ja väestötietovirastolta. Jos tarpeenne on tämänkaltainen, soveltuvampi palvelu löytyy todennäköisesti asiakasrekisterien päivityspalveluista.
Tältä sivulta löytyvästä VTJ-kyselyrajapinnan palvelukuvaus -dokumentista löydät tarkemman kuvauksen palvelusta ja asiakasorganisaation velvoitteista
Toimikaa näin
Lukekaa lisää VTJ-kyselyrajapinnan käyttöönotosta Väestötietojärjestelmän hakupalvelut -sivulta.
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista (661/2009)
Valtioneuvoston asetus väestötietojärjestelmästä (128/2010)
Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016)
Tietosuojalaki (1050/2018)
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999)
Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta