Kotikunta EU-maan, Sveitsin tai Liechtensteinin kansalaiselle 

Mitä kotikunnalla tarkoitetaan? 

Suomi on jaettu useampaan hallinnolliseen alueeseen eli kuntaan. Kotikunta on yleensä se kunta, jossa asut. 

Kun sinulla on kotikunta,  

  • sinulla on yleensä oikeus käyttää kotikuntasi tarjoamia palveluja, kuten julkista terveydenhuoltoa tai lasten päivähoitoa 
  • voit saada suomalaisen henkilökortin ja ajokortin  
  • viranomaisten tarjoamia palveluja tai saada rahallisia etuuksia tai tukia.

Voinko saada kotikunnan?

Voit saada kotikunnan, jos seuraavat ehdot täyttyvät: 

  • Olet saapunut Suomeen. 
  • Oleskelusi on laillista. 
  • Tarkoituksenasi on asua Suomessa vähintään vuoden ajan. 

Lisäksi sinulla pitää olla jompikumpi seuraavista: 

  • myönteinen päätös Maahanmuuttoviraston tekemästä EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröimisestä  
  • perheenjäsen*, jolla on kotikunta Suomessa. 

*Perheenjäseniä ovat puoliso, huoltaja tai huollettava lapsi. Myös avopuoliso on perheenjäsen, jos olette asuneet yhdessä yhtäjaksoisesti vähintään 2 vuotta ennen Suomeen muuttamista tai teillä on yhteinen huollettava lapsi. 

Toimi näin 

Minulla ei ole vielä suomalaista henkilötunnusta: 

Jos sinulla ei ole vielä suomalaista henkilötunnusta, lue ohjeet Ulkomaalaisen rekisteröinti -sivultamme.  

Minulla on jo suomalainen henkilötunnus: 

A) Hae kotikuntaa verkkolomakkeella.   

Tarkista ensin kohdasta ”voinko saada kotikunnan”, että kotikunnan saamisen ehdot täyttyvät.

Hae kotikuntaa tästä

Jos olet saanut päätöksen EU-rekisteröinnistä alle 12 kk sitten ja et muuta toisesta Pohjoismaasta, sinun ei tarvitse tulla käymään Digi- ja väestötietovirastoon. Lähetämme tiedon verkkolomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun kotikunta rekisteröity.  


Jos olet saanut Maahanmuuttoviraston päätöksen yli 12kk sitten, sinun tulee verkkolomakkeen täyttämisen lisäksi käydä henkilökohtaisesti palvelupaikassamme 1 kuukauden sisällä lomakkeen lähettämisestä. Katso ajanvarauksen vahvistusviestistä ohjeet, mitä tarvitset käynnille mukaan.

 

B) Et voi käyttää verkkolomaketta.

Pyydä rekisteröintiä täyttämällä ja tulostamalla paperilomake.

Tarkista ensin kohdasta ”voinko saada kotikunnan”, että kotikunnan saamisen ehdot täyttyvät.

1. Täytä ja tulosta lomake “Tilapäisen osoitteen vakinaistaminen” etukäteen. 

Tilapäisen osoitteen vakinaistaminen

2. Varaa aika ”Ulkomaalaisen henkilön kotikunnan ja vakinaisen osoitteen rekisteröinti” -palveluun ajanvarauksestamme. 

Varaa aika

3. Ota mukaasi seuraavat asiakirjat:  

  • täytetty “Tilapäisen osoitteen vakinaistaminen” -lomake ja
  • voimassa oleva passi tai EU:n jäsenmaan, Liechtensteinin, Sveitsin tai San Marinon kansalaisen virallinen kuvallinen henkilökortti ja
  • jos sinulla ei ole EU-rekisteröintipäätöstä
    • alkuperäiset, ja tarvittaessa laillistetut ja käännetyt todistukset perhesuhteista. Muista selvittää, pitääkö todistuksia laillistaa tai käännättää.  

 

Usein kysyttyä

Etkö löytänyt vastausta sivuiltamme?

Yhteystietomme

Huomaathan, että löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.

Sähköposti

Käytä sähköpostin lähettämiseen Digi- ja väestötietoviraston turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected] .

Lähetä sähköposti turvapostina

Puhelin

Neuvonnan puhelinnumero on 0295 536 320.

Palveluajat: ma–pe 9–15.

Palvelupaikat 

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet

Asiaan liittyvät lait

Kotikuntalaki