Verkkoasiointi organisaatioasiakkaille
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa organisaatioasiakkaiden keskeiset lupa- ja sopimusprosessit sähköisinä.
Verkkoasiointi on tarkoitettu ainoastaan Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaille. Kansalaisille suunnatut palvelut löytyvät ensisijaisesti DVV:n verkkosivuilta.
Organisaatiot voivat hakea verkkoasioinnissa erilaisia lupia ja varmenteita, sekä tehdä sopimuksia ja tilauksia. Verkkoasioinnissa voi myös nähdä käsiteltävän hakemuksen tilanteen tai pyytää lisätietoja avoimesta hakemuksesta.
Verkkoasioinnissa voitte:
- Hakea väestötietojärjestelmän tietoja organisaatiosi tarpeisiin suurista henkilö- ja rakennustietojoukoista aina yksittäisiin väestötietojärjestelmän tietoihin: Väestötietopalvelut.
- Tehdä organisaatiolle toimikorttisopimuksen varmennekorttien tilaamiseksi, tilata palveluvarmenteita tai tehdä sopimuksen leimapalvelusta: Varmenteet ja kortit.
- Hakea organisaatiolle lupaa ilmoittaa rakennus- tai henkilötietoja (syntymä-, kuolema- ja huoltotiedot) väestötietojärjestelmään tai hakea vastuukäyttäjän käyttöoikeutta VTJ-ylläpitoon, Huoltowebiin tai VanhemmuusWebiin: Väestötietojärjestelmän ylläpito.
Toimikaa näin
Verkkoasiointi edellyttää rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksella, organisaatiokortilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla.
Organisaatiolla voi olla palvelussa useampia asiakastilejä esimerkiksi organisaatioyksiköittäin tai työ- ja tutkimusryhmittäin. Asiakastilille on mahdollista kutsua useampia käyttäjiä. Samalla tilillä olevat käyttäjät pääsevät tarkastelemaan ja edistämään kaikkia tilillä olevia prosesseja. Suosittelemme, että samassa organisaatioyksikössä työskentelevät luovat vain yhden asiakastilin palveluun.
Lisätietoja tarvittaessa asiointi@dvv.fiLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Asiaan liittyvät linkit
Verkkoasioinnin käyttöehdotTiedosto avautuu uudessa välilehdessäyja-document-link-opens-in-a-new-tab