Verkkoasiointi organisaatioasiakkaille

Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa organisaatioasiakkaiden keskeiset lupa- ja sopimusprosessit sähköisinä.

Verkkoasiointiin

Verkkoasiointi on tarkoitettu ainoastaan Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaille. Kansalaisille suunnatut palvelut löytyvät ensisijaisesti DVV:n verkkosivuilta.

Organisaatiot voivat hakea verkkoasioinnissa erilaisia lupia ja varmenteita, sekä tehdä sopimuksia ja tilauksia. Verkkoasioinnissa voi myös nähdä käsiteltävän hakemuksen tilanteen tai pyytää lisätietoja avoimesta hakemuksesta.

Verkkoasioinnissa voitte:

  • Hakea väestötietojärjestelmän tietoja organisaatiosi tarpeisiin suurista henkilö- ja rakennustietojoukoista aina yksittäisiin väestötietojärjestelmän tietoihin: Väestötietopalvelut.
  • Tehdä organisaatiolle toimikorttisopimuksen varmennekorttien tilaamiseksi, tilata palveluvarmenteita tai tehdä sopimuksen leimapalvelusta: Varmenteet ja kortit.
  • Hakea organisaatiolle lupaa ilmoittaa rakennus- tai henkilötietoja (syntymä-, kuolema- ja huoltotiedot) väestötietojärjestelmään tai hakea vastuukäyttäjän käyttöoikeutta VTJ-ylläpitoon, Huoltowebiin tai VanhemmuusWebiin​​​​​​​: Väestötietojärjestelmän ylläpito.

Toimikaa näin

Verkkoasiointi edellyttää rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksella, organisaatiokortilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla.

Organisaatiolla voi olla palvelussa useampia asiakastilejä esimerkiksi organisaatioyksiköittäin tai työ- ja tutkimusryhmittäin. Asiakastilille on mahdollista kutsua useampia käyttäjiä. Samalla tilillä olevat käyttäjät pääsevät tarkastelemaan ja edistämään kaikkia tilillä olevia prosesseja. Suosittelemme, että samassa organisaatioyksikössä työskentelevät luovat vain yhden asiakastilin palveluun.

Lisätietoja tarvittaessa [email protected].