Milloin asia valikoituu automaattisesti ratkaistavaksi?
Hakemuksesi voidaan ratkaista automaattisesti, jos
-
haet sukunimenmuutosta
-
haet uudeksi sukunimeksi sellaista sukunimeä, joka on väestötietojärjestelmän tietojen perusteella ollut sinulla aiemmin käytössä
-
haet sukunimenmuutosta ainoastaan itsellesi
-
sinulle on merkitty väestötietojärjestelmään sukunimi, etunimi, lähiosoite sekä kotikunta, joka sijaitsee Suomessa, pois lukien Ahvenanmaalla
-
lähetät ja maksat hakemuksen Nimenmuutospalvelussa
-
et lisää sukunimenmuutoshakemukselle liitteitä Nimenmuutospalvelussa
-
olet vähintään 18-vuotias
-
lähetät hakemuksesi 21.11.2023 tai sen jälkeen
-
sinulla ei ole turvakieltoa
-
hakemasi sukunimi on teknisten tarkastusten perusteella hyväksyttävissä
-
sinulla ei ole vireillä muita nimenmuutoshakemuksia Digi- ja väestötietovirastossa eikä sukunimesi ole muuttunut esimerkiksi avioliiton myötä sukunimenmuutoshakemuksen vireilletulon jälkeen
Jos jokin edellä mainituista edellytyksistä ei täyty, hakemustasi ei ratkaista automaattisesti. Tällöin hakemuksesi käsittelee Digi- ja väestötietoviraston virkailija.
Emme voi ottaa Nimenmuutospalvelussa etukäteen kantaa siihen, ratkaistaanko hakemuksesi automaattisesti, sillä sitä ei voida päätellä luotettavasti ennen kuin olet lähettänyt hakemuksesi. Jos hakemuksesi ratkaistaan automaattisesti, siitä kerrotaan sinulle lähetettävässä päätöksessä.
Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle tilanteissa, joissa on kyse paluusta aiemmin käytössä olleeseen sukunimeen, on kerrottu käyttöönottopäätöksessä. Voit pyytää tarvittaessa lisätietoja automaattisesta ratkaisumenettelystä osoitteesta [email protected].
Lisätietoja automaattisesta ratkaisumenettelyä
Tarvitsetko aiemmin voimassa olleen käyttöönottopäätöksen?
Jos asiasi on ratkaistu automaattisesti ennen yllä olevan käyttöönottopäätöksen voimaantuloa, voit pyytää asiasi käsittelyajankohtana voimassa olleen käyttöönottopäätöksen kirjaamostamme osoitteesta [email protected].