Asiakaspalvelu henkilöasiakkaille
Näin asioit Digi- ja väestötietovirastossa
1. Asioi verkossa
Voit hoitaa monet asiat verkossa helposti ja nopeasti.
2. Ota yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse
Puhelimitse ja sähköpostitse saat neuvontaa asioidesi hoitamiseen. Voit myös tarvittaessa varata ajan tapaamiseen.
Puhelu ja jonotus maksavat soittajan oman operaattorin sopimuksen mukaisen paikallisverkko- ja matkapuhelinmaksun verran.
Puhelinpalveluajat: ma–pe klo 9–15.
Ruuhkaisinta on yleensä aamupäivisin ja alkuviikosta.
Palvelukohtaiset yhteystiedot tämän sivun lopussa
Etsitkö käsittelyaikoja?
Voit tarkistaa palvelun keskimääräisen käsittelyajan verkkosivuiltamme.
3. Varaa tarvittaessa käyntiaika
Voit varata käyntiajan palveluihin, jotka vaativat henkilökohtaista tapaamista.
Tarkista, missä asioissa sinun pitää asioida henkilökohtaisesti virastossa. Muissa asioissa palvelemme sinua verkossa tai puhelimitse.
Varaa tapaamisaika verkossa tai puhelimitse palvelun omasta numerosta.
Etsitkö postilaatikkoa?
Asiakirjoja, kuten edunvalvontaan liittyviä papereita, voit jättää viraston aulapalveluun tai postilaatikkoon jonottamatta. Katso paikkakuntakohtaiset osoitteet verkkosivultamme.
Palvelukohtaiset yhteystiedot
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystiedot
- neuvonta muuttoilmoituksiin liittyvissä asioissa
- vireillä oleviin muuttoilmoituksiin liittyvät kysymykset
- 0295 539 225
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystiedot
- Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
- Lapsen tietojen (sisältäen lapsen nimet) ilmoittamisen osalta valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]. Lue lisätietoja lapsen tietojen ilmoittamisesta
- 0295 539 080
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa:
Yhteystiedot:
- Holhousasioiden chat palvelee ma–pe klo 9–15. Keskusteluikkuna näkyy yllä olevilla palvelusivuilla.
- 0295 536 256
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Vanhemmuuden vahvistaminen
- Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
- 0295 537 314
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lapsen tietojen ilmoittaminen
-
Lapsen tietojen (sisältäen lapsen nimet) ilmoittamisen osalta valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]. Lue lisätietoja lapsen tietojen ilmoittamisesta
-
0295 536 220
-
Palveluajat: ma–pe klo 9–15
-
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystiedot:
- Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected] tai [email protected].
- 0295 536 244
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Perukirjan osakastietojen vahvistaminen
- 0295 539 099
- Palveluajat: ma–pe 9–15 (klo 12-15 voit vain jättää takaisinsoittopyynnön, soitamme sinulle seuraavana arkipäivänä)
Eurooppalainen perintötodistus
- 0295 536 404
- Palveluajat: ma–pe 9–15
Sukuselvitys
- 0295 536 230
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa:
Yhteistietomme:
-
Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
-
0295 536 320
-
Palveluajat: ma–pe klo 9–15
-
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystiedot:
- Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
- 0295 536404
- Palveluajat: ma–pe klo 9–15
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystietomme:
-
Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
-
0295 536 220
-
Palveluajat: ma–pe klo 9–15
-
Lue lisää ja hoida asiasi verkossa
Yhteystietomme:
-
Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected].
-
0295 536 220
-
Palveluajat: ma–pe klo 9–15
-
Voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:
- Suomessa tapahtuneen parisuhteen muuttaminen avioliitoksi
- Äidinkielen, asiointikielen, ammatin, kutsumanimen ja sähköpostiosoitteen ilmoittaminen
- Turvakiellot ja muut tietojenluovutuskiellot
- Henkilötunnuksen muuttaminen
Yhteystietomme:
-
Lähetä viestisi salattuna turvapostina osoitteeseen [email protected]. Ulkomailla syntyneeseen lapseen, ulkomailla kuolleeseen henkilöön tai kansalaisuuksiin liittyvissä asioissa valitse osoitteeksi [email protected].
-
0295 536 220
-
Palveluajat: ma–pe klo 9–15
-
- Suomenkielinen osoitepalvelupuhelin: p. 0600 0 1000
- Ruotsinkielinen osoitepalvelupuhelin: p. 0600 0 1001
Numerot palvelevat joka päivä klo 8–22.
Palvelun hinta on 2,50 euroa/minuutti + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm
Palveluun voi soittaa ainoastaan Suomesta.
Huomioithan, että tässä palvelussa et pysty muuttamaan omaa osoitettasi vaan sitä varten sinun on tehtävä muuttoilmoitus.
Áššehasbálvalus: 0295 539 262
Davvisámegielat bálvalannummir bálvala disttagaid dmu 9–11.
Davvisámegielat telefonbálvalanlinnjá lea gitta 6.8.2024 ja 13.8.2024.
Don sáhtát váldit oktavuoða maiddái šleadgapoasta bokte. Dieðuid suollemassandoallama dihte geavat šleadgapoastta sáddemii DVV dorvopoastta. Vállje dorvopoasttas vuosttáiváldin [email protected].
Kansalaisneuvonta palvelee puhelimitse arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15 seuraavissa asioissa:
Suomi.fi-palvelut: 0295 000
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15
Kansalaisneuvonta auttaa sinua Suomi.fi-palveluiden käytössä. Puhelinpalvelun lisäksi saat neuvontaa myös verkossa, katso lisätiedot Kansalaisneuvonnan sivuilta.
Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys: 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Varmenteiden neuvontapalvelu palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.
Neuvontapalvelusta saat tukea Digi- ja väestötietoviraston myöntämien varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yleisimmissä ongelmatilanteissa. Neuvomme sinua varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi henkilökortin kansalaisvarmenne, organisaatiokortit, sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortit, varmenteen aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö.
Neuvontapalvelun numero ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö