- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poiminta- ja analyysipalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
PIN-tunnuslukujen hallinta
Varmennekortille asetetaan kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua aktivoinnin yhteydessä, eli silloin, kun kortti otetaan käyttöön. Aktivointiin on erillinen ohjeensa. Tälle sivulle on koottu ohjeita sellaisiin tapauksiin, joissa nämä henkilökohtaiset PIN-tunnusluvut pitää jostakin syystä vaihtaa tai uusia. Esimerkiksi
- jos olet unohtanut nykyisen PIN-tunnuslukusi
- jos PIN-tunnusluku ovat lukkiutunut, eli jos olet syöttänyt virheellisen tunnusluvun viisi kertaa peräkkäin
- tai jos haluat vaihtaa PIN-tunnuslukusi jostain muusta syystä.
Uudet tunnusluvut voit keksiä itse.
- Perustunnusluku (eli PIN1) voi olla pituudeltaan 4-8 numeroa.
- Allekirjoitustunnusluvun (PIN2) pituus riippuu kortin tyypistä: Henkilökorteissa ja organisaatiokorteissa pituus on 6-8 numeroa, sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteissa 4-8 numeroa.
Turvallisuussyistä suosittelemme, että PIN1 ja PIN2-tunnuslukuina ei käytettäisi samaa numerosarjaa.
Jos PIN-tunnusluku on unohtunut
Jos jompikumpi tai molemmat henkilökohtaiset PIN-tunnuslukusi ovat unohtuneet, voit itse luoda uudet. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan. Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä. Uuden PIN-tunnusluvun voit keksiä itse. Mieti se valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, joka on unohtunut eli se, jonka tilalle pitää luoda uusi. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku (PIN1) tai allekirjoitustunnusluku (PIN2). On tärkeää valita varmasti oikea tunnusluku.
- Jos työasemassa on enemmän kuin yksi kortinlukija ja kortti, näkyvät ne kaikki yhtenä listana. Esim.
Kortinlukija 1 perustunnusluku
kortinlukija 1 allekirjoitustunnusluku
kortinlukija 2 perustunnusluku
kortinlukija 2 allekirjoitustunnusluku.
- Jos työasemassa on enemmän kuin yksi kortinlukija ja kortti, näkyvät ne kaikki yhtenä listana. Esim.
- Uuden PIN-tunnusluvun luominen tapahtuu kohdassa ”Vapauta lukkiutunut PIN”:
- Kirjoita aktivointitunnusluku PUK/Aktivointitunnusluku-kenttään.
- Kirjoita uusi itse keksimäsi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN -kenttiin.
- Klikkaa Vapauta-painiketta. Ohjelma antaa kuittauksen, että tunnusluku on avattu ja vaihdettu.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
Jos PIN-tunnusluku on lukkiutunut
PIN-tunnusluku lukkiutuu, jos se syötetään väärin viisi kertaa peräkkäin. Jos PIN-tunnuslukusi lukkiutuu, voit itse luoda uuden. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan. Aktivointitunnusluku on toimitettu sinulle ilmoittamaasi osoitteeseen erillisessä kirjeessä.
Mieti haluamasi uusi PIN-tunnusluku valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, joka on lukkiutunut eli se, jonka tilalle pitää luoda uusi. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku (PIN1) tai allekirjoitustunnusluku (PIN2).
- Jos tiedät, kumpi tunnusluvuista on lukkiutunut, siirry kohtaan 4. Jos et ole varma, kumpi tunnusluvuista on lukkiutunut, varmista se näin:
- Valitse ensin Tunnistusobjektit-kohdassa perustunnusluku. Kirjoita perustunnuslukusi (PIN1) Tarkista PIN -kohtaan ja klikkaa Tarkista. Jos tunnusluku on lukkiutunut, ohjelma antaa ilmoituksen ”Tunnusluku on lukittu!”
- Vastaavalla tavalla voit tarkistaa myös toisen PIN-tunnusluvun (PIN 2): Valitse ensin Tunnistusobjektit-kohdassa allekirjoitustunnusluku. Kirjoita allekirjoitustunnuslukusi (PIN”) Tarkista PIN -kohtaan ja klikkaa Tarkista. Jos tunnusluku on lukkiutunut, ohjelma antaa ilmoituksen ”Tunnusluku on lukittu!”
- Uuden PIN-tunnusluvun luominen tapahtuu kohdassa ”Vapauta lukkiutunut PIN”:
- Kirjoita aktivointitunnusluku PUK/Aktivointitunnusluku-kenttään.
- Kirjoita uusi itse keksimäsi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN-kenttiin.
- Klikkaa Vapauta-painiketta. Ohjelma antaa kuittauksen, että tunnusluku on avattu ja vaihdettu.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
PIN-tunnusluvun vaihtaminen
Varmennekortin PIN-tunnusluvut voi tarvittaessa vaihtaa myös muusta syystä. Vaihtaminen on tarpeen esimerkiksi silloin, jos epäilet PIN-tunnuslukusi paljastuneen toiselle henkilölle. Vain aktivoidun kortin PIN-tunnusluvut voi vaihtaa, sillä aktivoimattomalla kortilla ei vielä ole PIN-tunnuslukuja.
Vaihtamiseen tarvitset nykyisen PIN-tunnusluvun, kortinlukijan sekä kortinlukijaohjelmiston. Uudet PIN-tunnusluvut voit keksiä itse. Mieti ne valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, jonka haluat vaihtaa. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku tai allekirjoitustunnusluku.
- PIN-tunnusluvun vaihtaminen tapahtuu Vaihda PIN -otsikon alla:
- Syötä Nykyinen PIN -kenttään nykyinen PIN-tunnuslukusi.
- Kirjoita itse keksimäsi uusi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN -kenttiin.
- Klikkaa ”Vaihda”. Saat ilmoituksen onnistuneesta PIN-tunnusluvun vaihtamisesta.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
Usein kysytyt kysymykset
Jos aktivointitunnusluku on kadonnut, ota yhteyttä siihen rekisteröintipisteeseen, jossa korttihakemus on tehty. Rekisteröintipisteessä vastuuhenkilö tilaa uuden aktivointitunnusluvun Vartti-järjestelmän kautta. Ota mukaan voimassa oleva passi tai henkilökortti.
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen viisi kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin täytyy tilata kokonaan uusi kortti.
Jos aktivointitunnusluku on kadonnut, uuden voi tilata sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Ammattikortin haltija voi olla yhteydessä mihin tahansa julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteeseen. Henkilöstö- ja toimijakorttien osalta palvelee oman organisaation rekisteröintipiste tai valtuutettu rekisteröintipiste. Ota mukaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Rekisteröintipisteessä vastuuhenkilö tilaa uuden aktivointitunnusluvun Vartti-järjestelmän kautta.
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen viisi kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin täytyy tilata kokonaan uusi kortti.
- Henkilöasiakkaat
- Avioliitto ja parisuhde
- Avioliiton esteiden tutkinta
- Vihkiminen
- Avioehto
- Sukunimestä päättäminen avioituessa
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla myönnetty ero
- Aviovarallisuussuhteeseen sovellettava lainsäädäntö
- Osituskirjan rekisteröinti
- Rekisteröidyn parisuhteen muuttaminen avioliitoksi
- Avopuolisoiden yhteistalouden purkaminen
- Avio-oikeuden poistaminen
- Vihkimisoikeusrekisteristä annettavat otteet
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Vaalit ja äänioikeus
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisaloite
- Osoitepalvelu
- Kansalaisneuvonta
- Ulkomailla asuminen
- Muutto
- Nimen muuttaminen ulkomailla
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla syntyneen lapsen rekisteröinti
- Kansalaisuuden rekisteröinti
- Ilmoitus Suomen kansalaisuuden säilyttämisestä
- Ulkomailla tapahtuneen kuoleman ilmoittaminen
- Laillistamisohje
- Suomeen muutto
- Avoin data
- Lomakkeet
- Avioliitto ja parisuhde
- Organisaatioasiakkaat
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poiminta- ja analyysipalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta