JHS-suositukset (lakkautetut)
Tällä sivulla on linkitettynä käytetyimpiä Suomidigi-sivustolla vuosina 2020–2023 julkaistuja JHS-suosituksia siinä muodossa, jossa ne olivat 1.1.2020, kun JHS-järjestelmä lakkautettiin tiedonhallintalain voimaantulon myötä. Suositusten sisältöjä voi edelleen hyödyntää huomioiden, että joiltakin osin ne eivät ole enää ajan tasalla. Suositusten käyttöön ei ole enää saatavilla tukea. Eri vastuuviranomaiset arvioivat, miltä osin JHS-suositusten sisältöjä voidaan käyttää jatkossa osana muuta ohjeistusta.
JHS-suosituksia valmisteltiin vuosina 1992–2019 valtion ja kuntien yhteistyönä. Suositukset hyväksyi julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta (Juhta) ja niiden valmistelua ohjasi Juhtan alainen JHS-jaosto (vuosina 2016–2019 asiantuntijajaosto).
Tiedonhallinnan ajantasaista ohjeistusta on saatavilla tiedonhallintalautakunnan sivuilla. Lautakunnan tehtävänä on edistää tiedonhallintalaissa säädettyjen tiedonhallinnan ja tietoturvallisuuden menettelytapojen ja lain vaatimusten toteuttamista. Lautakunta tuottaa suosituksia ja ohjeita tiedonhallinnan kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi julkisessa hallinnossa.
Ladattavat materiaalit
Tiedoksi JIT-sopimusehtojen hyödyntäjille
Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2015) valmisteltiin osana JHS-järjestelmää ja julkaistiin suosituksena JHS 166. Julkisen hallinnon suositusjärjestelmä (JHS) lakkautettiin, kun tietohallintolaki (634/2011) kumoutui tiedonhallintalailla (906/2019, tiedonhallintalaki) 1.1.2020.
JIT-sopimusehtoja ei ole ylläpidetty sisällöllisesti vuoden 2015 jälkeen. Sopimusehdoissa ei ole otettu huomioon tietosuojalainsäädännöstä (EU:n yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679 ja rikosasioiden tietosuojalaki 1054/2018) ja tiedonhallintalaista johtuvia vaatimuksia. Sopimusehdoissa ei ole huomioitu myöskään erilaisista pakotteista, mukaan lukien Euroopan unionin neuvoston päättämistä Venäjän vastaisista pakotteista, johtuvia vaatimuksia. Valtiovarainministeriö kehottaa JIT-sopimusehtoja hyödyntäviä hankintayksikköjä varmistamaan, että ajantasaiset lainsäädännöstä ja pakotteista johtuvat vastuut ja velvollisuudet on määritelty hankintasopimuksiin. Tästä syystä JIT-sopimusehtoja ei tule sisällyttää sellaisenaan tarjouspyyntöihin ja hankintasopimuksiin.
JIT-sopimusehtojen sijaan on suositeltavaa hyödyntää esimerkiksi tiedonhallintalautakunnan julkaisemaa Suositusta tietoturvallisuudesta hankinnoissa (valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:57).
Valtiovarainministeriö ajantasaistaa JIT-sopimusehdot vuonna 2024
Dokumentit
- JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2015)
- Liite 1: Yleiset sopimusehdot
- Liite 2: Erityisehtoja tilaajan sovellushankinnoista avoimen lähdekoodin ehdoin
- Liite 3: Erityisehtoja tilaajan sovellushankinnoista muulla kuin avoimella lähdekoodilla
- Liite 4: Erityisehtoja ketterillä menetelmillä toteutettavista projekteista
- Liite 5: Erityisehtoja palveluista
- Liite 6: Erityisehtoja konsultointipalveluista
- Liite 7: Erityisehtoja laitehankinnoista
- Liite 8: Erityisehtoja tietoverkon välityksellä toimitettavista palveluista
- Liite 9: Erityisehtoja henkilötietojen käsittelystä
- Liite 10: Tukimateriaalia: Avoimista rajapinnoista tietojärjestelmä- tai palveluhankinnoissa
JHS 179 Kokonaisarkkitehtuurin suunnittelu ja kehittäminen sekä JHS 198 Kokonaisarkkitehtuurin peruskuvaukset ovat saatavilla Kokonaisarkkitehtuurityön tuki -sivun lopussa.
Paikkatietoon liittyviä JHS-suosituksia on saatavilla GeoForum Finland ry:n ylläpitämällä GeoForum-sivustolla.
Muita Suomidigi-sivustolla julkaistuja JHS-suosituksia voi tiedustella tekemällä tietopyynnön Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon.
Joistakin suosituksista on julkaistu myös ruotsin- ja englanninkieliset versiot.