Digipelokkuus
Digipelokas ihminen pelkää käyttää digitaalisia laitteita. Syynä voi olla tiedon ja osaamisen puute, ympäristön esiintuomat uhkakuvat tai kokemuksista syntyvä pelko.
Nuorten digipelokkuus voi johtua esimerkiksi siitä, etteivät he ole saaneet riittävästi mediakasvatusta.
Samoin se, että nuoret eivät ole aiemmin ymmärtäneet, minne ovat laittaneet omia tietojaan tai kuviaan, on voinut johtaa heidän tietojensa ja kuviensa väärinkäytöksiin.
Tietosuojaan liittyvät pelot lisäävät nuorten digipelokkuutta. Nuori ei koe tietoturvan hyviä puolia, vaan ainoastaan mahdolliset väärinkäytökset. Lisäksi nuori muistaa hyvin kaikki aiemmat väärinkäytökset ja siksi nuoren on vaikeaa rohkaistua digipalveluiden ja -laitteiden käytössä.
Digipelokkuutta aiheuttavat nuorille seuraavat asiat:
-
Kokemattomuus
-
Muiden asenne
-
Digiturvallisuus
-
Motivaatio ja asenne
-
Palvelun käyttö
Mitä digitukijalta edellytetään? Ole rohkaiseva digikaveri!
Rohkaise
Digitukijalla pitää olla hallussa perustaidot ja rohkeus lähteä kokeilemaan erilaisia laitteita. Esimerkkinä toimiminen on ensisijaisen tärkeää, kun toimitaan nuorten kanssa. On hyvä osata heittäytyä ja olla vähän leikkimielinen. Sanotaan, että ”moka on lahja” ja tätä suhtautumista voi välittää opastustilanteessa nuorelle.
Tunne laitteet
Digitukijalla täytyy olla hyvä laitetuntemus. Jos digitukija epäröi laitteen käyttöä, saa laitteen helposti solmuun tai käyttää laitteen käyttöominaisuuksia minimaalisesti, se vaikuttaa heti siihen, miten nuori toimii laitteen kanssa.
Lisäksi opastajalla on hyvä olla perusosaaminen ohjelmistojen käytöstä. Tämän osaamisen tulee olla sujuvaa ohjelmasta toiseen. Nuoren kanssa tulee olla pitkäjänteinen ja edetä opastustilanteessa riittävän pienin askelin. Muutenkin on hyvä yrittää avata nuoren uteliaisuutta erilaisilla vaihtoehdoilla, jolloin motivaatio harjoitteluun kasvaa.
Luo rento, positiivinen tunnelma
Opastustilanteessa vuorovaikutustaidot ovat äärimmäisen tärkeät. Tuettavaa tulee osata lukea koko ajan. Positiivinen asenne on tärkeää. Vaikka jotain mokaisikin, on tärkeä osata ottaa asenteen, että tekevälle sattuu ja moka on lahja. Muutenkin olisi tärkeää pyrkiä tilanteeseen, että opastettava toimisi laitteella itse ja ohjaaja tukisi vierellä.
Nuorten kanssa toimivan digitukijan on hyvä hallita seuraavia taitoja:
Digitukijan tulee hallita ihmisten kohtaamiseen ja asiakkaan ohjaamiseen liittyvät perustaidot. Ohjaus on ammatillista vuorovaikutusta, jossa digitukija ohjaa asiakastaan. Ohjaukseen liittyy olennaisesti muun muassa aktiivinen kuuntelu, sanotun toistaminen, selkiinnyttäminen, kysyminen ja tuen antaminen.
Digitukijan tulisi tunnistaa asiakaskunnalleen olennaiset palvelut ja verkostot, joihin hän voi tarvittaessa ohjata asiakkaan. Tässä auttaa se, että digitukija hahmottaa mistä tuesta, tiedosta tai palvelusta asiakas hyötyy eniten.
Digitukijan on tärkeä osata toimia digiturvallisesti. Digiturvalliseen toimintaan liittyy tieto siitä, mitä ovat henkilötiedot, julkiset ja salassa pidettävät tiedot ja turvallisuusluokitellut tiedot. Täytyy myös tietää, millaisilla välineillä näitä tietoja voidaan käsitellä tai millaisessa tilassa tuettavan henkilökohtaisista asioista voi keskustella.
Tiedon hakeminen on erilaisten asioiden selvittämistä ja hoitamista. Tiedonhakutaitoja tarvitaan monessa digitukijan työtehtävässä. Digitukijalla on tärkeä olla hyvät tiedonhakutaidot. Digitukijan on hyvä tietää, mitä kanavia voi käyttää tiedon hakemiseen. Tietoa on paljon saatavilla, joten on tärkeää vertailla eri lähteistä löydettyä tietoa. On myös osattava arvioida tiedon luotettavuutta ja sitä, onko tieto ajantasaista?
Digitukijan on hyvä tuntea oman alueensa keskeiset toimijat ja yhteiskunnan rakenteet. Mitkä palvelut liittyvät tuettavan tilanteeseen ja mistä digitukija itse voi kysyä apua tai minne hän voi ohjata asiakkaan, jos omat taidot eivät riitä.
Digitukijalla tulee olla perustaidot yleisimpien puhelimien ja tietokoneiden käyttöjärjestelmistä. Digitukijalle on hyötyä myös siitä, että hän hallitsee perustaidot asiakkailleen keskeisistä ohjelmistoista ja palveluista. On hyvä ”oppia” tunnustamaan omat taitorajat ja tuntemaan verkostot, joilla omaa osaamista voi pitää yllä.
Jos digitukija toimii asiakkaiden kanssa, joilla on toimintakyvyn rajoitteita, on tärkeää, että tukija tuntee yleisimmät apuvälineet ja niiden hyödyt digitaalisessa ympäristössä. Erilaisten tukilaitteiden ja -välineiden perustaidot ja niiden tuoma hyöty on hyvä harjoitella, jotta osaa suositella niitä myös asiakkaille. On myös hyvä tiedostaa, että tukitilanne saattaa vaatia hieman enemmän aikaa, jos asiakkaan toimintakyvyssä on haasteita.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö