Hyppää sisältöön

Aloita digitaalisen asiointipalvelun kehittäminen Suomi.fi-laatutyökalujen itsearvionnilla!

Julkaisuajankohta 7.6.2022 10.14
Tiedote

Suomi.fi-laatutyökalujen käyttö on helppo aloittaa itsearviointityökalusta. Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida omia digitaalisia asiointipalvelujaan. Itsearviointi auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja se tarjoaa tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen.

Mitä ovat Suomi.fi-laatutyökalut

Suomi.fi-laatutyökalut ovat työkaluja, joilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Laatutyökalut auttavat ymmärtämään, mitä kaikkea digitaalisten asiointipalveluiden kehittämisessä ja hyvän asiakaskokemuksen luomisessa pitää huomioida.

Laatutyökalut koostuvat kolmesta osasta: 

  • Itsearviointi-työkalu
  • Asiakaspalaute-työkalu
  • Käyttöasteen mittaaminen -työkalu 

Alkuun vaivattomasti itsearvionnilla

Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida omia digitaalisia asiointipalvelujaan. Se on laadittu yhteistyönä julkishallinnon organisaatioiden sähköisten palveluiden tuotekehityksestä vastaavien asiantuntijoiden kesken. Kriteerit kattavat kaikki hyvään asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät ja ne jakaantuvat kuuteen arvioitavaan osa-alueeseen:

  • Ohjeistus ennen asiointia
  • Asiointitilanne
  • Käytettävyys
  • Asioinnin sähköiset tukipalvelut
  • Tietoturva- ja suoja
  • Asiakkaan osallistaminen

Itsearviointi auttaa tunnistamaan kehityskohteita, tarjoaa tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen. Se antaa mahdollisuuden verrata oman palvelun laatutasoa muiden palveluiden laatutasoon ja toistettuna se antaa tietoa sähköisten asiointipalveluiden laadun kehittymisestä pitkällä aikavälillä. Itsearviointityökalun kriteeristöä on mahdollista käyttää tarkistuslistana jo siinä vaiheessa, kun sähköistä asiointipalvelua vasta suunnitellaan ja kehitetään. Itsearviointityökalulla tehdyistä arvioista saadaan kansallista dataa sähköisten asiointipalvelujen laadusta ja kehittämistarpeista päätöksenteon tueksi ja resurssien ohjaamiseen.

Näin käytät Laatutyökalujen itsearviointia

  1. Tarkista, että organisaatiolla on Palvelutietovaranto (PTV) käytössä ja sinulla käyttöoikeus Palvelutietovarantoon. Jos käyttöoikeus puuttuu, ole yhteydessä organisaatiosi Palveluhallinnan pääkäyttäjään tai [email protected]
  2. Varmista, että arvioitava palvelu on kuvattu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
  3. Varaa kehitystiimiltä tai palvelun kehityksessä mukana olevilta avainhenkilöiltä 1-2 tuntia aikaa itsearvioinnin tekemiseen ja yhteiseen keskusteluun.
  4. Kirjaudu Palveluhallintaan.
  5. Määritä palvelusi Laatutyökaluihin.
  6. Vastaa väittämiin yksi kerrallaan (tallentuu luonnokseksi). Voit tehdä työkaluun myös keskustelustanne muistiinpanoja arvioitavista kohdista.
  7. Julkaise ja näet tulokset heti.

Tarkemmat ohjeet itsearvioinnin tekemiseen Palveluhallinnassa

Autamme mielellämme teidät alkuun ja jos haluatte, voimme avustaa teitä myös itsearvioinnin tekemisessä. 

Ota rohkeasti yhteyttä Laatutyökalujen erityisasiantuntijaan, Kristina Noor-Ilanderiin, [email protected], puh. 0295 535 504. 

Jätä yhteystietosi lomakkeella ja saat jatkossa tietoa Laatutyökaluista ja niihin liittyvistä tilaisuuksista.

Tervetuloa Suomi.fi-laatutyökalujen tilannekatsaukseen 22.9. kuulemaan ja keskustelemaan Laatutyökalujen hyödyistä, käyttöönotoista ja jatkokehittämisestä. Ilmoittaudu.

Lue lisää Laatutyökaluista ja sen itsearviointityökalusta Palveluhallinnassa.

Suomi.fi-laatutyökalut ovat työkaluja, joilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Laatutyökalut auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman digipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämään palvelua entistä sujuvammaksi. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Työkalut tarjoavat keinon verrata eri palveluita keskenään ja ne parantavat tiedolla johtamista. Käyttöönotto on helppoa. Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta julkisen hallinnon organisaatioiden käyttöön.

Tiedote - Organisaatioasiakkaat laatutyökalut