Hyppää sisältöön

Sähköisten verkko- ja asiointipalveluiden ja asiakaskokemuksen kehittäjä: Ota Suomi.fi-laatutyökalut käyttöön ja seuraa palvelun laatua ja käyttöä!

Julkaisuajankohta 6.9.2022 12.15
Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto lanseerasi vuoden alussa uuden palvelun Suomi.fi-laatutyökalut, jolla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä sekä kehittää palveluita entistä sujuvammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.

Jos palvelunne on jo kuvattu Palvelutietovarantoon, voitte aktivoida asiointipalveluillenne Laatutyökalut heti käyttöön Palveluhallinnassa – joko yhden työkalun kerrallaan tai kaikki työkalut samaan aikaan. Käyttöönotto on helppoa ja maksutonta. Mikä parasta, organisaationne ei tarvitse kehittää omia asiakaspalaute- ja arviointityökaluja ja -mittareita.

Suomi.fi-laatutyökalut koostuvat kolmesta osasta:

  • Itsearviointi-työkalu
  • Asiakaspalaute-työkalu
  • Käyttöasteen mittaaminen -työkalu 

Laatutyökalut tarjoavat organisaatioille yhtenäiset työkalut ja mittarit, jotka auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman asiointipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä ymmärtämään, mitä kaikkea digitaalisten asiointipalveluiden kehittämisessä ja hyvän asiakaskokemuksen luomisessa tulisi huomioida.

Palvelun koostamien laatutietojen avulla organisaatio saa tietoa oman palvelunsa onnistumisesta, voi verrata omia asiointipalveluja keskenään ja muiden palveluihin. Tämä parantaa tiedolla johtamista. Kansallisella tasolla tavoitteena on luoda kansallisen digitalisaation tunnusmerkistö kertomaan, miten digitalisaatio etenee.

Suomi.fi-laatutyökalut on mukana Kuntamarkkinoilla!

Tule kuulemaan Kuntamarkkinoilla torstaina 15.9. klo 12.00-12.20 kokoustilaan A3.3 Laatutyökalujen hyödyistä ja miten voit ottaa ne omassa organisaatiossasi käyttöön tai tule moikkaamaan meitä Digi- ja väestötietoviraston osastolle (0K1) 14.-15.9.

Laatutyökalujen tilannekatsaus 22.9. klo 9-11

Ilmoittaudu mukaan Laatutyökalujen seuraavaan tilannekatsaukseen torstaina 22.9. klo 9-11, jonka aiheena on laatutietojen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen. Mukana on Verohallinto kertomassa omasta asiakaskokemusdatan käsittelystä ja kehittämisestä ja Helsingin kaupunki asiakaspalautteen analysoinnin tekoälykokeilusta. Ilmoittaudu tästä. 

Mielellämme kerromme lisää ja esittelemme Laatutyökaluja organisaatiollenne. Välittäkää viestiä myös organisaationne sisällä verkko- ja asiointipalvelujen kehittämisessä mukana oleville kollegoille. 

Lisätietoa:

Käyttöönoton tuki:  [email protected] 

Yleiset tiedustelut:
Kristina Noor-Ilander, erityisasiantuntija, Laatutyökalut, Digi- ja väestötietovirasto
[email protected]

Lue lisää Suomi.fi-laatutyökaluista Palveluhallinnasta.

Ota Suomi.fi-laatutyökalut käyttöön Palveluhallinnassa

Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle laatutyökalut