Kutsu asiantuntija kylään: tehdään yhdessä digipalvelunne itsearviointi Suomi.fi-laatutyökaluilla
Suomi.fi-laatutyökalujen itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida digitaalisia palvelujaan. Itsearviointityökalu auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja se tarjoaa hyvän tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen.
Jos Laatutyökalut eivät vielä ole organisaatiossanne käytössä, kannattaa aloittaa itsearvioinnilla. Nyt teillä on mahdollisuus kutsua Laatutyökalujen asiantuntija mukaan tekemään ensimmäistä itsearviointia kanssanne.
Ota itsearviointi osaksi palveluiden systemaattista kehittämistä
Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida digitaalisia palvelujaan. Itsearvioinnin kriteeristö koostuu 55 väittämästä, jotka jakaantuvat kuuteen arvioitavaan osa-alueeseen:
- Ohjeistus ennen asiointia
- Asiointitilanne
- Käytettävyys
- Asioinnin sähköiset tukipalvelut
- Tietoturva- ja suoja
- Asiakkaan osallistaminen
Väittämät voi ladata Itsearviointityökalun esittelysivulta Suomi.fi-palveluhallinnan sivustolta.
Itsearviointi auttaa palveluiden asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja digitalisoimisessa, kehitystyön priorisoimisessa ja resurssien ohjaamisessa tarjoamalla reaaliaikaista tietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Se antaa mahdollisuuden verrata oman palvelun laatutasoa muiden palveluiden laatutasoon ja toistettuna se antaa tietoa sähköisten palveluiden laadun kehittymisestä pitkällä aikavälillä.
Käyttäjien havaintoja itsearvioinnista: Itsearviointityökalun avulla poliisissa on kiinnitetty huomioita asioihin, joita ei muuten olisi huomattu
Itsearvioinnin tehneissä organisaatioissa työkalu on auttanut havaitsemaan puutteita ja kehityskohteita, arvioimaan palvelun toimivuutta ja mahdollistanut palveluiden asiakaspolun ja asiakasohjeistuksen kehittämisen.
"Työkalun tarjoama kysymyspatteristo auttaa hyvin avaamaan lukkiutuneita ajatusmalleja."
Itsearvioinnin seurauksena poliisi on täydentänyt käyttäjille ennen palvelua annettavia tietoja sekä lisännyt informaatiota itse palveluun matkan varrelle.
– Asioita pidetään helposti itsestään selvinä ja ajatellaan kaiken olevan kunnossa. Itsearviointityökalun avulla huomasimme monia uusia näkökulmia palveluihimme liittyen. Työkalun tarjoama kysymyspatteristo auttaa hyvin avaamaan lukkiutuneita ajatusmalleja, Poliisihallituksen ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo.
Turussa itsearviointityökalua on käytetty digipalveluiden kehittämisen lisäksi myös puhelin- ja chat-asioinnin kehittämiseen. Turussa itsearviointityökalun käyttö on koettu hyödylliseksi ja se on auttanut huomaamaan, mitä kaikkea palveluiden suunnittelussa tulisi ottaa huomioon.
– Tämän vuoksi olemme hyödyntäneet työkalua palvelukehityksessä ennakkoluulottomasti ja laajemmin, Turun kaupungin konsernihallinnon kehittämispalvelujen digiyksikön suunnittelija Ulla Strengell-Anderson kertoo.
Kutsu meidät mukaan tekemään digitaalisten palveluidenne itsearviointia
Suomi.fi-laatutyökaluilla on käynnistynyt itsearviointikampanja, jonka aikana haluamme nostaa esille itsearvioinnin hyötyjä ja kannustaa organisaatioita ottamaan Laatutyökalut käyttöön ja tekemään digipalveluilleen itsearvioinnin. Kampanjan aikana organisaatioilla on mahdollisuus kutsua Laatutyökalujen asiantuntija mukaan fasilitoimaan ensimmäisen itsearvioinnin tekemistä valitusta palvelusta. Lähetä viesti osoitteeseen [email protected] tai lähetä yhteystietosi lomakkeella, niin sovitaan yhteinen aika.
10 vinkkiä itsearvioinnin tekemiseen
- Ennen kuin aloitat itsearvioinnin tekemisen, tarkista että organisaatiollasi on Palvelutietovaranto (PTV) käytössä ja sinulla käyttöoikeus PTV:oon osoitteesta https://palveluhallinta.suomi.fi. Jos käyttöoikeus puuttuu, ole yhteydessä organisaatiosi Palveluhallinnan pääkäyttäjään tai laita viestiä osoitteeseen [email protected]. Jos PTV on käytössä, varmista, että arvioitava palvelu on kuvattu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
- Itsearviointi kannattaa tehdä 1–2 kertaa vuodessa, esimerkiksi tukemaan vuosisuunnittelua, kun palvelua ollaan kehittämässä tai kun palvelua on uudistettu
- Tee itsearviointi yhdessä palvelun kehityksessä mukana olevien kanssa
- Varaa itsearvioinnin tekemiseen ja yhteiseen keskusteluun 1–2 tuntia aikaa, itsearvioinnin väittämiin kannattaa tutustua etukäteen
- Itsearviointi tehdään valitsemalla arvioitava palvelu Laatutyökalujen käyttöliittymässä, johon pääset Suomi.fi-palveluhallinnan kautta
- Itsearviointi on mahdollista tehdä myös erissä, vastaukset tallentuvat automaattisesti luonnokseksi siirtyessäsi sivulta toiselle
- Itsearvioinnin väittämiin voi vastata ”kyllä”, ”ei”, ”osittain” ja ”ei voi soveltaa” ja väittämien alle voi kirjata omat huomiot ja muistiinpanot
- Kun itsearviointi on tehty, julkaise se ja näet tulokset heti. Tulokset voi ladata Exceliin tai siirtää API-rajapinnan kautta oman organisaatiosi käyttöön
- Itsearvioinnista lasketaan kokonais- ja osa-aluekohtainen tulos, jota voi vertailla muista palveluista tehtyihin itsearviointeihin
- Aloita palvelun kehitystyö itsearvioinnin tulosten perusteella.
Tarkemmat ohjeet itsearvioinnin tekemiseen löydät Palveluhallinnan sivuilta Laatutyökalut-osiosta.
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta organisaatioiden käyttöön. Lue lisää Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö