Hyppää sisältöön

Kutsu asiantuntija kylään: tehdään yhdessä digipalvelunne itsearviointi Suomi.fi-laatutyökaluilla

Julkaisuajankohta 9.6.2023 11.17
Tiedote

Suomi.fi-laatutyökalujen itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida digitaalisia palvelujaan. Itsearviointityökalu auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja se tarjoaa hyvän tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen. 

Jos Laatutyökalut eivät vielä ole organisaatiossanne käytössä, kannattaa aloittaa itsearvioinnilla. Nyt teillä on mahdollisuus kutsua Laatutyökalujen asiantuntija mukaan tekemään ensimmäistä itsearviointia kanssanne.

Ota itsearviointi osaksi palveluiden systemaattista kehittämistä

Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida digitaalisia palvelujaan. Itsearvioinnin kriteeristö koostuu 55 väittämästä, jotka jakaantuvat kuuteen arvioitavaan osa-alueeseen:

  • Ohjeistus ennen asiointia
  • Asiointitilanne
  • Käytettävyys
  • Asioinnin sähköiset tukipalvelut
  • Tietoturva- ja suoja
  • Asiakkaan osallistaminen

Väittämät voi ladata Itsearviointityökalun esittelysivulta Suomi.fi-palveluhallinnan sivustolta.

Itsearviointi auttaa palveluiden asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja digitalisoimisessa, kehitystyön priorisoimisessa ja resurssien ohjaamisessa tarjoamalla reaaliaikaista tietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Se antaa mahdollisuuden verrata oman palvelun laatutasoa muiden palveluiden laatutasoon ja toistettuna se antaa tietoa sähköisten palveluiden laadun kehittymisestä pitkällä aikavälillä.

Käyttäjien havaintoja itsearvioinnista: Itsearviointityökalun avulla poliisissa on kiinnitetty huomioita asioihin, joita ei muuten olisi huomattu

Itsearvioinnin tehneissä organisaatioissa työkalu on auttanut havaitsemaan puutteita ja kehityskohteita, arvioimaan palvelun toimivuutta ja mahdollistanut palveluiden asiakaspolun ja asiakasohjeistuksen kehittämisen.

"Työkalun tarjoama kysymyspatteristo auttaa hyvin avaamaan lukkiutuneita ajatusmalleja."

Itsearvioinnin seurauksena poliisi on täydentänyt käyttäjille ennen palvelua annettavia tietoja sekä lisännyt informaatiota itse palveluun matkan varrelle.

– Asioita pidetään helposti itsestään selvinä ja ajatellaan kaiken olevan kunnossa. Itsearviointityökalun avulla huomasimme monia uusia näkökulmia palveluihimme liittyen. Työkalun tarjoama kysymyspatteristo auttaa hyvin avaamaan lukkiutuneita ajatusmalleja, Poliisihallituksen ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo. 

Turussa itsearviointityökalua on käytetty digipalveluiden kehittämisen lisäksi myös puhelin- ja chat-asioinnin kehittämiseen. Turussa itsearviointityökalun käyttö on koettu hyödylliseksi ja se on auttanut huomaamaan, mitä kaikkea palveluiden suunnittelussa tulisi ottaa huomioon.

– Tämän vuoksi olemme hyödyntäneet työkalua palvelukehityksessä ennakkoluulottomasti ja laajemmin, Turun kaupungin konsernihallinnon kehittämispalvelujen digiyksikön suunnittelija Ulla Strengell-Anderson kertoo.

Kutsu meidät mukaan tekemään digitaalisten palveluidenne itsearviointia
Suomi.fi-laatutyökaluilla on käynnistynyt itsearviointikampanja, jonka aikana haluamme nostaa esille itsearvioinnin hyötyjä ja kannustaa organisaatioita ottamaan Laatutyökalut käyttöön ja tekemään digipalveluilleen itsearvioinnin. Kampanjan aikana organisaatioilla on mahdollisuus kutsua Laatutyökalujen asiantuntija mukaan fasilitoimaan ensimmäisen itsearvioinnin tekemistä valitusta palvelusta. Lähetä viesti osoitteeseen [email protected] tai lähetä yhteystietosi lomakkeella, niin sovitaan yhteinen aika.

10 vinkkiä itsearvioinnin tekemiseen

  1. Ennen kuin aloitat itsearvioinnin tekemisen, tarkista että organisaatiollasi on Palvelutietovaranto (PTV) käytössä ja sinulla käyttöoikeus PTV:oon osoitteesta https://palveluhallinta.suomi.fi. Jos käyttöoikeus puuttuu, ole yhteydessä organisaatiosi Palveluhallinnan pääkäyttäjään tai laita viestiä osoitteeseen [email protected]. Jos PTV on käytössä, varmista, että arvioitava palvelu on kuvattu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
  2. Itsearviointi kannattaa tehdä 1–2 kertaa vuodessa, esimerkiksi tukemaan vuosisuunnittelua, kun palvelua ollaan kehittämässä tai kun palvelua on uudistettu
  3. Tee itsearviointi yhdessä palvelun kehityksessä mukana olevien kanssa
  4. Varaa itsearvioinnin tekemiseen ja yhteiseen keskusteluun 1–2 tuntia aikaa, itsearvioinnin väittämiin kannattaa tutustua etukäteen
  5. Itsearviointi tehdään valitsemalla arvioitava palvelu Laatutyökalujen käyttöliittymässä, johon pääset Suomi.fi-palveluhallinnan kautta
  6. Itsearviointi on mahdollista tehdä myös erissä, vastaukset tallentuvat automaattisesti luonnokseksi siirtyessäsi sivulta toiselle
  7. Itsearvioinnin väittämiin voi vastata ”kyllä”, ”ei”, ”osittain” ja ”ei voi soveltaa” ja väittämien alle voi kirjata omat huomiot ja muistiinpanot
  8. Kun itsearviointi on tehty, julkaise se ja näet tulokset heti. Tulokset voi ladata Exceliin tai siirtää API-rajapinnan kautta oman organisaatiosi käyttöön
  9. Itsearvioinnista lasketaan kokonais- ja osa-aluekohtainen tulos, jota voi vertailla muista palveluista tehtyihin itsearviointeihin
  10. Aloita palvelun kehitystyö itsearvioinnin tulosten perusteella.

Tarkemmat ohjeet itsearvioinnin tekemiseen löydät Palveluhallinnan sivuilta Laatutyökalut-osiosta.


Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta organisaatioiden käyttöön. Lue lisää Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
 

Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle laatutyökalut