Uusi kuolinpesän osakasrekisteri sujuvoittaa kuolinpesän asioiden hoitamista vuonna 2027
Digi- ja väestötietovirasto kehittää digitaalista kuolinpesän osakasrekisteriä sujuvoittaakseen asioiden hoitamista läheisen kuoltua. Uusi digitaalinen palvelu otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2027 aikana. Rekisterin käyttöönotto edellyttää laajoja muutoksia lainsäädäntöön.
Uusi kuolinpesän osakasrekisteri korvaa nykyiset sukuselvitykset. Kuolinpesän ei tarvitse tilata sukuselvityksiä, vaan niitä vastaavat tiedot tuodaan kuolinpesän osakasrekisteriin automaattisesti. Kuolinpesän osakkaat voivat tämän jälkeen katsoa ja täydentää rekisterin tietoja OmaVeron kautta.
Uudistus kehittää palveluita ihmislähtöisesti
Uudistuksen tavoitteena on kehittää palveluja ihmislähtöisesti, jotta uudet digipalvelut vastaavat mahdollisimman hyvin todellisiin tarpeisiin.
– Läheisen kuoltua omaisilla on paljon asioita hoidettavanaan. Digitalisaation ja automatisaation avulla voimme sujuvoittaa huomattavasti kuolinpesän ja sen osakkaiden asiointia, mikäli tuleva lainsäädäntö sen mahdollistaa. Kuuntelemme kuolinpesien asioita hoitavien henkilöiden tarpeita ja odotuksia tarkalla korvalla, jotta uudet digipalvelut helpottavat omaisten asiointia, kertoo ylijohtaja Noora Kallio Digi- ja väestötietovirastosta.
Muutos koskee kuolinpesiä, jotka muodostuvat vuodesta 2027 alkaen. Nykyisten kuolinpesien asiointi säilyy ennallaan.
Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri
Kuolinpesän asiointia sujuvoittavista palveluista on hyötyä sekä omaisille että kuolinpesien asioita hoitaville viranomaisille ja yrityksille, kun tieto liikkuu nopeammin ja sen manuaalinen käsittely vähenee.
Tavoitteena on, että viranomaiset ja yritykset hakisivat tiedot kuolinpesän osakkaista uudesta rekisteristä joko Suomi.fi valtuuksien avulla tai osakasrekisterin rajapintojen kautta. Näin ne pystyisivät tarjoamaan kuolinpesälle palveluita sujuvammin ja kustannustehokkaammin, eikä kuolinpesän tarvitsisi toimittaa osakastietoja eri organisaatioille muilla tavoin.
Kuolinpesän osakasrekisteri sisältää ajantasaiset tiedot:
- kuolinpesästä
- kuolinpesän osakkaista kussakin vaiheessa kuolinpesän elinkaarta
- kuolinpesän yhteystiedot
- osakkaiden roolit kuolinpesään liittyen.
Kuolinpesän osakasrekisteri on osa isompaa tavoitetta
Kuolinpesän osakasrekisteriä kehitetään osana valtiovarainministeriön kehittämisohjelmaa vuosina 2024–2027 ja ohjelma toteutetaan yhteistyönä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön, Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon kesken.
Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa hankkeessa kuolinpesän osakasrekisterin sekä siihen liittyvät rajapintapalvelut. Viraston vastuulla ovat myös Suomi.fi-valtuuksiin tehtävät tarvittavat muutokset sekä osakasrekisteriin liittyvä viestiliikenne Suomi.fi-viestien avulla.
Ohjelman tavoitteena on tehdä läheisen kuolemaan liittyvien asioiden hoitamisesta aiempaa sujuvampaa digitalisaation avulla.
Lisätietoja hankkeesta
Muista myös sähköinen Läheisen kuolema -oppaamme
Kun ihminen menehtyy, on vainajan läheisillä surun ohella paljon käytännön asioita hoidettavana.
Suomi.fi-opas neuvoo
- mitä asioita pitää tehdä ensiksi
- mitä asiakirjoja tarvitset asioiden hoitamiseen
- miten järjestät hautajaiset
- miten järjestät perunkirjoituksen ja perinnönjaon
- miten haet eri tukia ja korvauksia
- mistä saat apua ja tukea surun keskellä.