Det nya delägarregistret för dödsboet gör skötseln av dödsboets ärenden smidigare under år 2027
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar ett digitalt delägarregister för dödsboet för att göra det smidigare att sköta ärenden efter en närståendes död. Den nya digitala tjänsten tas i bruk stegvis under 2027. För ibruktagningen av registret krävs omfattande lagändringar.
Det nya delägarregistret ersätter de nuvarande släktutredningarna. Dödsboet behöver inte beställa släktutredningar, utan motsvarande uppgifter införs automatiskt i dödsboets delägarregister. Dödsboets delägare kan därefter granska och komplettera uppgifterna i registret via MinSkatt.
Reformen utvecklar tjänsterna på ett människoorienterat sätt
Målet med reformen är att utveckla tjänsterna på ett människoorienterat sätt, så att de nya digitala tjänsterna motsvarar de verkliga behoven så bra som möjligt.
– När en närstående avlider har de anhöriga mycket att sköta. Med hjälp av digitalisering och automatisering kan vi göra dödsboets och dess delägares uträttande av ärenden betydligt smidigare, om framtida lagstiftning tillåter detta. Vi lyssnar noga på behoven och förväntningarna hos dem som sköter dödsbonas ärenden, så att de nya digitala tjänsterna underlättar uträttandet av ärenden för de anhöriga, berättar Noora Kallio, överdirektör på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ändringen gäller dödsbon som bildas från och med 2027. De nuvarande dödsbonas ärendehantering förblir oförändrad.
Dödsboets delägarregister är ett nytt basregister
De tjänster som gör det smidigare för dödsboet att uträtta ärenden gynnar både anhöriga samt myndigheter och företag som sköter dödsboärenden, eftersom informationen rör sig snabbare och den manuella hanteringen minskar.
Målet är att myndigheterna och företagen ska söka uppgifter om dödsboets delägare i det nya registret antingen med Suomi.fi-fullmakter eller via delägarregistrets gränssnitt. På så sätt kan de erbjuda dödsboet tjänster på ett smidigare och mer kostnadseffektivt sätt och dödsboet behöver inte skicka delägaruppgifter till olika organisationer på andra sätt.
Dödsboets delägarregister innehåller aktuella uppgifter om
- dödsboet
- dödsboets delägare i varje skede av dödsboets livscykel
- dödsboets kontaktuppgifter
- delägarnas roller i anslutning till dödsboet.
Dödsboets delägarregister är en del av ett större mål
Dödsboets delägarregister utvecklas som en del av finansministeriets utvecklingsprogram 2024–2027, och programmet genomförs i samarbete mellan finansministeriet, justitieministeriet, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt Skatteförvaltningen.
I projektet genomför Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata dödsboets delägarregistret och gränssnittstjänsterna i anslutning till det. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar också för nödvändiga ändringar i Suomi.fi-fullmakterna samt för kommunikationen i anslutning till delägarregistret via Suomi.fi-meddelanden.
Målet med programmet är att göra uträttandet av ärenden som gäller en närståendes död smidigare med hjälp av digitalisering. De uppskattade totala kostnaderna för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är cirka 8 miljoner euro.
Kom också ihåg vår elektroniska guide När en närstående avlider
När en människa avlider har de närstående vid sidan av sorgen många praktiska saker att sköta.
Ta hjälp av Suomi.fi-guiden som ger dig råd om
- vad man bör göra först
- vilka dokument du behöver för att sköta ärendena
- hur du ordnar jordfästningen
- hur du ordnar bouppteckningen och arvskiftet
- hur du ansöker om olika stöd och ersättningar
- var du kan få hjälp och stöd mitt i sorgen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö