Suomi.fi-viestit tavoittaa kuolinpesän osakkaat
Suomi.fi-viestit tarjoaa julkishallinnon organisaatioille uuden, tehokkaan tavan tavoittaa kuolinpesän osakkaat digitaalisesti vuonna 2027, kun uusi kuolinpesän osakasrekisteri otetaan käyttöön.
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Tämä tarkoittaa, että Suomi.fi-viestit tavoittaa jopa noin neljä miljoonaa vastaanottajaa.
Tavoita digitaalisesti – palvele kuolinpesän osakkaita paremmin ja tehokkaammin
Monet organisaatiot eivät tällä hetkellä tavoita kuolinpesän osakkaita. Uudistuksen myötä tämä haaste poistuu. Suomi.fi-viestien kautta organisaatio voi jakaa ohjeita, tietoa ja päätöksiä kuolinpesän osakkaille – tai vaihtoehtoisesti vain pesänhoitajalle, edunvalvojalle tai muulle rajatulle joukolle.
Viestien vastaanottaminen edellyttää, että vastaanottajalla on suomalainen henkilötunnus ja vahvan tunnistautumisen väline käytössään. Jos organisaatiolla on käytössään TKJ-palvelu (tulostus, kuoritus, jakelu), se tavoittaa postitse myös ne osakkaat, joilla ei ole käytössään Suomi.fi-viestejä.
Organisaatio voi myös antaa vastaanottajalle mahdollisuuden vastata viestiin Suomi.fi-viesteissä.
Sujuvampaa asiointia – parempi asiakaskokemus
Suomi.fi-viestit nopeuttaa viestien toimitusta, sujuvoittaa prosesseja ja parantaa asiakaskokemusta Se tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet tehostaa organisaation asiointiprosesseja.
Suomi.fi-viesteillä organisaatio voi:
- lähettää vastaanottokuittauksia sekä ennakkotietoja tulevista toimenpiteistä ja määräajoista
- toimittaa päätöksiä ja tiedoksiantoja, laskuja, maksuja ja kuitteja
- pyytää lisätietoja tai vahvistuksia
- muistuttaa vastaanottajaa tarvittavista toimista.
Kuolinpesän tavoittaminen onnistuu nykyisellä REST-rajapinnalla – myös kuolinpesän osakkaille lähetettäessä – eli mitään muutoksia ei tarvita, jos organisaatio on jo liittynyt palveluun.
Suomi.fi-viestejä voi käyttää kaikki julkisen hallinnon organisaatiot sekä organisaatiot, jotka hoitavat jotain julkista tehtävää.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö