Suomi.fi-meddelanden når dödsbodelägarna
Suomi.fi-meddelanden erbjuder organisationer inom den offentliga förvaltningen ett nytt, effektivt sätt att nå dödsbodelägarna digitalt 2027 när det nya dödsboets delägarregister tas i bruk.
Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Detta innebär att Suomi.fi-meddelanden når upp till cirka fyra miljoner mottagare.
Digital kontakt – betjäna dödsbodelägarna bättre och effektivare
Många organisationer når för närvarande inte dödsbodelägarna. I och med reformen försvinner denna utmaning. Via Suomi.fi-meddelanden kan organisationen dela ut anvisningar, information och beslut till dödsbodelägarna – eller alternativt endast till boförvaltaren, intressebevakaren eller någon annan begränsad grupp.
Mottagandet av Suomi.fi-meddelanden förutsätter att mottagaren har en finländsk personbeteckning och ett verktyg för stark autentisering tillgängligt. Om organisationen använder utskrifts-, kuverterings- och distributionstjänsten når den per post även de delägare som inte använder Suomi.fi-meddelanden.
En organisation kan också ge mottagaren möjlighet att svara på meddelandet i Suomi.fi-meddelanden.
Uträtta ärenden smidigare – bättre kundupplevelse
Suomi.fi-meddelanden påskyndar leveransen av meddelanden, gör processerna smidigare och förbättrar kundupplevelsen. Det erbjuder mångsidiga möjligheter att effektivisera organisationens ärendehanteringsprocesser.
Med tjänsten kan organisationen:
- skicka kvitteringar på mottagande samt förhandsuppgifter om kommande åtgärder och tidsfrister
- skicka beslut och delgivningar, räkningar, betalningar och kvitton
- begära tilläggsuppgifter eller bekräftelser
- påminna mottagaren om nödvändiga åtgärder.
Dödsboet kan nås med det nuvarande REST-gränssnittet – även vid utskick till dödsbodelägarna – dvs. inga ändringar behövs om organisationen redan har anslutit sig till tjänsten.
Alla organisationer inom den offentliga förvaltningen och organisationer som sköter ett offentligt uppdrag kan använda Suomi.fi-meddelanden.
Ytterligare information
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö