Ta i bruk medborgarcertifikatet
Identitetskort som utfärdats av polisen innehåller vår medborgarcertifikat som gör att personen kan identifieras på ett tillförlitligt sätt vid elektronisk kommunikation. För att medborgarcertifikatet ska kunna användas för elektroniska ärenden måste det först aktiveras. Det behövs ingen aktivering av medborgarcertifikatet för att identitetskortet ska kunna användas som resedokument och identitetsbevis.
Aktivering innebär att certifikatet tas i bruk och att personliga koder skapas.
För att aktivera kortets certifikat behöver du
- aktiveringskod
- dator
- kortläsare (chipkortläsare)
- kortläsarprogram.
Aktiveringskoden skickas till dig per post inom två veckor efter att kortet blivit klart. Aktiveringskoden är 8 siffror lång och den finns längst ner till höger på brevet.
Kortläsare kan köpas i välutrustade butiker och webbutiker som säljer tilläggsutrustning till datorer. Kortläsare marknadsförs ofta med namnet id-kortläsare eller chipkortläsare. Du kan kontakta butiken som säljer läsaren för att kontrollera att läsaren kan användas med identitetskortet. Vissa datorer har en inbyggd kortläsare.
Kortläsarprogrammet kan laddas ned på sidan om kortläsarprogrammet. Vi rekommenderar att du använder kortläsarprogrammets nyaste version. Kortläsarprogrammet ingår i verifikatkortets pris.
Anvisning för aktivering av certifikat
Vid aktivering programmeras en grundläggande kod och en underteckningskod för kortet. Du får själv bestämma koderna. Fundera i förväg vilka koder du vill ha, eftersom det finns en begränsad tid för att mata in dem.
1. Placera kortet i kortläsaren
Kortläsarprogrammet startar aktiveringsprocessen automatiskt när du första gången placerar kortet i kortläsaren.
2. Aktivera den grundläggande koden (PIN1)
Skriv in aktiveringskoden som finns i brevet och skriv in den grundläggande kod du har valt, dvs. PIN1, två gånger. Den grundläggande koden (PIN1) kan vara 4-8 siffror lång.
3. Aktivera därefter signaturkoden (PIN2)
Skriv in aktiveringskoden som finns i brevet på nytt om programmet ber om den.
Skriv in den signaturkod du har valt, dvs. PIN2, två gånger.
Medborgarcertifikatets signaturkod kan vara 6-8 siffror lång.
4. Aktiveringen är klar.
I de nyare versionerna av kortläsarprogrammet (4.0.20 och senare) sker aktiveringen av baskoden och signaturkoden i samma fönster. I äldre versioner skedde aktiveringen i två fönster som båda först bad om aktiveringskoden.
Efter aktiveringen kan du också använda kortet med äldre versioner av kortläsarprogrammet och med andra tillverkares kortläsarprogram.
Användning av koder
PIN1 är en grundläggande kod med hjälp av vilken användaren kan identifiera sig i tjänsterna.
PIN2 är en signaturkod med vilken användaren kan göra en elektronisk signatur.
Om du har koderna nedskrivna på papper ska de hållas åtskilda från certifikatkortet.
Vanliga frågor
Nej. Det behövs ingen aktivering av medborgarcertifikatet för att identitetskortet ska kunna användas som resedokument och identitetsbevis.
Om aktiveringen av någon orsak avbryts efter att den grundläggande koden (PIN1) har getts och före signaturkoden (PIN2) har getts, startar inte programmet längre aktiveringen på nytt automatiskt. I sådana fall kan signaturkoden programmeras med hjälp av kortläsarprogrammets funktion för att frigöra PIN-koden.
Inmatning av fel aktiveringskod 5 gånger i rad låser kortets chip permanent. Detta innebär att de elektroniska egenskaperna på kortet inte kan utnyttjas, dvs. kortet kan inte användas till exempel för elektroniska ärenden eller kryptering av filer.
Trots att identitetskortets chip blir låst, kan kortet ändå fortfarande användas som identitetsbevis och resedokument.
I följande situationer ska du besöka polisens tillståndsförvaltning (eller i utlandet Finlands beskickning som nämns på utrikesministeriets sidor) för att beställa en ny aktiveringskod:
- brevet som innehåller aktiveringskoden har inte anlänt per post inom två veckor
- aktiveringskoden är svår att läsa
- aktiveringskoden har tappats bort.
Du behöver aktiveringskoden i följande situationer:
- när du aktiverar certifikatet
- om du behöver låsa upp låsta PIN-koder
- om du behöver skapa nya PIN-koder i stället för koder som glömts bort.
Om dina PIN-koder blir låsta, kan PIN-koden låsas upp med aktiveringskoden som fungerar som kortets PUK-kod. Om du inte har kvar aktiveringskoden kan du beställa en från polisens tillståndstjänst eller en av Finlands beskickningar som beviljar pass i samband med ett personligt besök.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten