- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvals- och analystjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
Digitalt stöd för medborgare
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata koordinerar digistödsarbetet på riksnivå.
Vårt mål är att
- stöda regionala samordnare och följa upp hur målen förverkligas i projekt
- erbjuda olika stödformer såsom anvisningar och utbildningar till aktörer som ordnar digitalt stöd
- skapa ett riksomfattande nätverk för digitalt stöd
- stärka kännedomen om digitalt stöd och göra det lättare att hitta.
Digitalt stöd är riksomfattande
Det digitala stödet har utvecklats aktivt från och med hösten 2018 genom pilotförsök i fem regioner. Tack vare statsunderstöd har verksamheten nu utvigdats och blivit riksomfattande. Sammanlagt 14 regioner är med.
Vad är digistöd?
Digitalt stöd är stöd i användning av elektroniska tjänster och apparater med syfte att hjälpa kunder använda sina egna apparater och diverse tjänster självständigt och säkert.
Olika former av digitalt stöd är
- fjärrstöd: chatt-, telefon- och videostöd, kalla servicepunkter
- närstöd: servicepunkter, kamratstöd, stöd i hemmet
- utbildningar: nätutbildningar, medborgarinstitut, kurser.
Det digitala stödets innehåll kan variera från handledning i användning av elektroniska tjänster till att installera och ta i bruk applikationer. Det lönar sig för varje organisation att fastställa hurdant digitalt stöd den erbjuder.
Mer information
Projektchef Minna Piirainen, 0295 535 280 eller [email protected]