OBS. Boka en personlig tid endast om din läroanstalt inte ordnar ett gemensamt besök. Kontrollera med din läroanstalt eller tutor om ett gemensamt besök har reserverats vid din läroanstalt.
Registrering av utländska studerandes personuppgifter i befolkningsdatasystemet
Varför registrera sig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Du får en finländsk personbeteckning, om du ännu inte har fått en.
Du behöver en personbeteckning så att
- din läroinrättning kan ge dig ett studieprestationsutdrag
- du kan uträtta ärenden hos myndigheterna i Finland.
I samband med registreringen får du en adress i Finland.
Läs mer om vilka uppgifter som ska registreras:
Personbeteckningen är en beteckning som används för att identifiera personer i Finland och som består av din födelsetid och fyra individuella tecken. Personbeteckningen behövs till exempel för att uträtta ärenden hos myndigheter, öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön.
Du har sannolikt redan fått en personbeteckning i följande fall:
-
Du har ett uppehållstillstånd eller uppehållskort som beviljats av Migrationsverket.
-
Migrationsverket har registrerat din uppehållsrätt.
Om du ännu inte har fått en personbeteckning beviljar vi den till dig samtidigt som vi registrerar dina uppgifter i Finlands befolkningsdatasystem. Läs mer om personbeteckningen på vår webbplats.
I samband med registreringen av dina personuppgifter sparas också din adress. Adressen kan vara tillfällig, stadigvarande eller endast en postadress som används för att skicka post.
Postadress
Om en postadress registreras för dig, registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadressen kan användas om du inte har en permanent bostadsadress eller om du vill hämta din post från postkontoret.
Tillfällig adress
Den tillfälliga adressen gäller tillfälligt och du är registrerad som invånare på denna adress för en viss tid. En tillfällig adress är i allmänhet i kraft ett år i sänder.
Stadigvarande adress och hemkommun
Om en stadigvarande adress registreras för dig registreras du som invånare på adressen i fråga tills vidare. Gör också en flyttanmälan om du flyttar permanent från Finland efter dina studier.
I samband med att en stadigvarande adress registreras för dig, registreras också din hemkommun i Finland. Du kan få en hemkommun och en stadigvarande adress i den endast om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls.
Kommunerna erbjuder sina invånare olika tjänster, såsom den offentliga hälso- och sjukvården och barndagvården. Om du har en hemkommun har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder. Ibland behövs en hemkommun också för att du ska kunna få ekonomiska förmåner eller stöd. I vissa kommuner kan hemkommun behövas för att få studierabatt inom kollektivtrafiken.
Kan jag få en hemkommun och en stadigvarande adress?
Du kan få en hemkommun om du har anlänt till landet och tänker bo i Finland i över ett år.
Dessutom ska minst ett av följande villkor uppfyllas:
- Du är nordisk medborgare.
- Du är EU-medborgare och har ett positivt beslut om registrering av uppehållsrätten vid Migrationsverket.
- Du är medborgare i ett annat land och ditt uppehållstillstånd är av typen kontinuerligt A-tillstånd eller permanent P-tillstånd .
- Du är medborgare i ett annat land och ditt uppehållstillstånd är av typen tillfälligt B-tillstånd som gäller i minst ett år. Dessutom ska du ha ett studieintyg av vilket det framgår att dina studier pågår i minst 2 år. Obs! Dina studier ska vara yrkes- eller högskolestudier som leder till examen. Till exempel gymnasiestudier eller grundskolestudier är inte tillräckliga för att få hemkommun. Om du arbetar vid sidan av dina studier, går det också med ett arbetsavtal på två år.
Om din familjemedlem har hemkommun i Finland kan du också själv få en hemkommun och en stadigvarande adress, så länge familjeförhållandena har registrerats i befolkningsdatasystemet.
Man kan också få en hemkommun under andra förutsättningar. Mer information finns på vår webbsida om hemkommun.
Vi registrerar inte automatiskt ditt civilstånd och dina familjeförhållanden i befolkningsdatasystemet. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Du kan också behöva en översättning av intyget. Registrering av familjeförhållanden behövs till exempel för att ansöka om vissa förmåner och för att föräldrarna ska kunna sköta sina barns ärenden i Finland.
Gör så här för att registrera ditt familjeförhållande
Kontrollera redan på förhand om du behöver legalisera handlingarna.
- Allmänna handlingar som beviljats av EU-länder eller utdrag som beviljats av de nordiska länderna behöver inte legaliseras.
- Handlingar från stater som anslutit sig till Apostille-konventionen legaliseras genom Apostille-legalisering.
- Handlingar som beviljats av andra stater legaliseras först av ursprungslandets utrikesministerium och därefter av Finlands eller ett annat nordiskt lands beskickning.
- Se närmare anvisningar i vår legaliseringsanvisning.
Ta reda på om du behöver en översättning av handlingarna.
-
Vi kan godkänna handlingar på engelska, finska och svenska. Handlingar på andra språk måste översättas. Nordiska utdrag behöver inte översättas.
- För vissa språk kan man skaffa en översättning av en auktoriserad translator i Finland eller i en annan EU-stat, och i så fall duger översättningen giltig som sådan.
- Översättningar som gjorts av andra översättare måste legaliseras med Apostille eller i ett förfarande i två steg på samma sätt som själva familjerelationsdokumentet.
Hur är det om även din familjemedlem flyttar till Finland?
Om personen redan har en finländsk personbeteckning kan hen
Om personen ännu inte har en finländsk personbeteckning kan hen
Gör så här
Välj lämpliga anvisningar för din situation:
A) Du har en finländsk personbeteckning och vill ha en hemkommun.
Kontrollera först under "Hemkommun" att villkoren för att få hemkommun uppfylls.
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
B) Du har en finsk personbeteckning och du vill ha en tillfällig adress.
Anmäl den tillfälliga adressen med flyttanmälan. Fyll i anmälan hos Posten eller ett postombud.
1. Fyll i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas andel av blanketten. Fyll i Postis andel om du också vill meddela en adress dit din post ska skickas.
- Välj alternativet ”Flyttar tillfälligt inom Finland eller till Finland”.
- Ange till exempel det datum då du fyller i blanketten som flyttdag. Vi kan inte registrera en flyttdag mer än en månad tillbaka.
- Ange också den dag då den tillfälliga flyttningen upphör, till exempel ett år framåt från flyttdagen. Vid behov kan du förlänga adressens giltighetstid senare.
- Lämna fältet "Hemkommun efter flytten" tomt.
- Ange din personbeteckning och ditt namn samt uppgifter på de personer som flyttat med dig.
- Skriv varifrån och vart du flyttade. Om din adress inte ändras, skriv in din nuvarande adress på båda punkterna.
- Ange din e-postadress och ditt telefonnummer så att du kan kontaktas.
- Kom ihåg att underteckna blanketten.
2. Vi skickar ingen bekräftelse när din adress har registrerats.
C) Du har inte en finsk personbeteckning
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
D) Du kan inte använda webblanketten.
1. Fyll i och skriv ut formuläret.
Registrering av utlänning - Huvudblankett
2. Fyll vid behov i blanketterna för dina familjeförhållanden.
Visa oss också ett officiellt intyg av vilket informationen framgår. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
3. För personligen blanketten till vårt serviceställe. Kontrollera med din läroanstalt eller tutor om de har ordnat gemensam ärendehantering. Om det inte finns någon sådan, boka tid i tjänsten för registrering av utlänningars personuppgifter.
4. Ta med dig följande handlingar till besöket:
- den ifyllda och utskrivna blanketten
- ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för EU-medborgare eller Island, Norge, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino medborgare
- Studieintyg eller närvarointyg. I allmänhet kan du själv skriva ut intyget på läroanstaltens egen webbplats eller alternativt på studiebyrån. Antagningsbrevet är inte en tillräcklig redogörelse för studierna.
- uppehållstillstånd, om det har beviljats dig
- intyg över uppehållsrätt, om du har gjort en anmälan om rörlighet till Migrationsverket.
Om du vill att vi ska spara dina övriga personuppgifter, såsom civilstånd eller familjeförhållanden, i befolkningsdatasystemet ska du ta med dig legaliserade intyg i original över dessa uppgifter, samt vid behov en översättning av dem. Även översättningar måste legaliseras. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
Vanliga frågor
Vänligen fråga inte efter handläggningstiden eftersom det gör vår service överbelastad. Vi handlägger ansökningarna i den ordning de inkommit. Du ser den aktuella behandlingstiden på vår behandlingstidssida under punkten "Registrering av utlänningars personuppgifter i befolkningsdatasystemet".
Du kan fylla i den elektroniska registreringsblanketten redan på förhand när du har alla de nödvändiga bilagorna, såsom ett studieintyg eller närvarointyg.
Handläggningen av registreringen kan inte påskyndas annat än i mycket exceptionella fall och av mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande.
En kortvarig kurs eller utbildning är tillräckliga skäl för att få en personbeteckning om du behöver en personbeteckning för att delta i utbildningen.
På vissa orter kan det krävas hemkommun och stadigvarande adress och/eller studier av en viss typ eller längd för att få studierabatt. Du får närmare information av trafikverket i ditt område.
Uppgiften kan korrigeras när du kommer till besöket som du bokat tid till. Om du redan har besökt oss, kan du fråga vår kundtjänst per e-post eller telefon om att korrigera de felaktiga uppgifterna.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider: mån–fre 9–15.