Registrering av utländska studerandes personuppgifter i befolkningsdatasystemet
Varför registrera sig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Du behöver registrera dig för att sköta många praktiska ärenden i Finland. I samband med registreringen får du en personbeteckning och dina uppgifter, såsom namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, modersmål och adress, sparas i befolkningsdatasystemet. Dessutom kan man under vissa förutsättningar anteckna uppgifter om till exempel make/maka, barn och föräldrar.
Observera att alla högskolestuderande behöver en finländsk personbeteckning, och den kan också behövas vid andra läroanstalter.
Personbeteckningen är en beteckning som används för att identifiera personer i Finland och som består av din födelsetid och fyra individuella tecken. Personbeteckningen behövs till exempel för att uträtta ärenden hos myndigheter, öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön.
Du har sannolikt redan fått en personbeteckning i följande fall:
-
Du har ett uppehållstillstånd eller uppehållskort som beviljats av Migrationsverket.
-
Migrationsverket har registrerat din uppehållsrätt.
Om du ännu inte har fått en personbeteckning beviljar vi den till dig samtidigt som vi registrerar dina uppgifter i Finlands befolkningsdatasystem. Läs mer om personbeteckningen på vår webbplats.
I samband med registreringen av dina personuppgifter sparas också din adress. Adressen kan vara tillfällig, stadigvarande eller endast en postadress som används för att skicka post.
Postadress
Om en postadress registreras för dig, registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadressen kan användas om du inte har en permanent bostadsadress eller om du vill hämta din post från postkontoret.
Tillfällig adress
Den tillfälliga adressen gäller tillfälligt och du är registrerad som invånare på denna adress för en viss tid. En tillfällig adress är i allmänhet i kraft ett år i sänder.
Stadigvarande adress och hemkommun
Om en stadigvarande adress registreras för dig registreras du som invånare på adressen i fråga tills vidare. Gör också en flyttanmälan om du flyttar permanent från Finland efter dina studier.
I samband med att en stadigvarande adress registreras för dig, registreras också din hemkommun i Finland. Du kan få en hemkommun och en stadigvarande adress i den endast om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls.
Kommunerna erbjuder sina invånare olika tjänster, såsom den offentliga hälso- och sjukvården och barndagvården. Om du har en hemkommun har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder. Ibland behövs en hemkommun också för att du ska kunna få ekonomiska förmåner eller stöd. I vissa kommuner kan hemkommun behövas för att få studierabatt inom kollektivtrafiken.
Vi kan spara din hemkommun och stadigvarande adress även om du fortfarande bor till exempel i ett hotell eller Airbnb, förutsatt att förutsättningarna för att få hemkommun uppfylls.
Kan jag få en hemkommun och en stadigvarande adress?
Du kan få en hemkommun om du har anlänt till landet och tänker bo i Finland i över ett år.
Dessutom ska minst ett av följande villkor uppfyllas:
- Du är nordisk medborgare.
- Du är EU-medborgare och har ett positivt beslut om registrering av uppehållsrätten vid Migrationsverket.
- Du är medborgare i ett annat land och ditt uppehållstillstånd är av typen kontinuerligt A-tillstånd eller permanent P-tillstånd .
- Du är medborgare i ett annat land och ditt uppehållstillstånd är av typen tillfälligt B-tillstånd som gäller i minst ett år. Dessutom ska du ha ett studieintyg av vilket det framgår att dina studier pågår i minst 2 år. Obs! Dina studier ska vara yrkes- eller högskolestudier som leder till examen. Till exempel gymnasiestudier eller grundskolestudier är inte tillräckliga för att få hemkommun. Om du arbetar vid sidan av dina studier, går det också med ett arbetsavtal på två år.
Om din familjemedlem har hemkommun i Finland kan du också själv få en hemkommun och en stadigvarande adress, så länge familjeförhållandena har registrerats i befolkningsdatasystemet.
Man kan också få en hemkommun under andra förutsättningar. Mer information finns på vår webbsida om hemkommun.
Vi registrerar inte automatiskt ditt civilstånd och dina familjeförhållanden i befolkningsdatasystemet. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Du kan också behöva en översättning av intyget. Registrering av familjeförhållanden behövs till exempel för att ansöka om vissa förmåner och för att föräldrarna ska kunna sköta sina barns ärenden i Finland.
Gör så här för att registrera ditt familjeförhållande
Kontrollera redan på förhand om du behöver legalisera handlingarna.
- Allmänna handlingar som beviljats av EU-länder eller utdrag som beviljats av de nordiska länderna behöver inte legaliseras.
- Handlingar från stater som anslutit sig till Apostille-konventionen legaliseras genom Apostille-legalisering.
- Handlingar som beviljats av andra stater legaliseras först av ursprungslandets utrikesministerium och därefter av Finlands eller ett annat nordiskt lands beskickning.
- Se närmare anvisningar i vår legaliseringsanvisning.
Ta reda på om du behöver en översättning av handlingarna.
-
Vi kan godkänna handlingar på engelska, finska och svenska. Handlingar på andra språk måste översättas. Nordiska utdrag behöver inte översättas.
- För vissa språk kan man skaffa en översättning av en auktoriserad translator i Finland eller i en annan EU-stat, och i så fall duger översättningen giltig som sådan.
- Översättningar som gjorts av andra översättare måste legaliseras med Apostille eller i ett förfarande i två steg på samma sätt som själva familjerelationsdokumentet.
Gör så här
Om du redan har en finländsk personbeteckning kan du anmäla en tillfällig adress genom att göra en flyttanmälan på postkontoret.
Du kan anmäla en permanent flyttning genom att göra en flyttanmälan på postkontoret om du redan har en finländsk personbeteckning och Migrationsverket under de senaste 12 månaderna har beviljat dig uppehållsrätt för EU-medborgare eller uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem.
I övriga fall förutsätter registrering av informationen och adressen ett personligt besök hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Se anvisningarna nedan.
1. Fyll i registreringsanmälan för utlänningar.
- Ifyllandet av den elektroniska blanketten förutsätter identifiering. Medborgare i vissa EU-stater kan identifiera sig med eIDAS-identifiering. I annat fall behöver du applikationen Finnish Authenticator i din telefon för att fylla i blanketten. Börja med att registrera ett UID-användarnamn åt dig och gå vidare enligt de anvisningar du får. Tilläggsanvisningar för registrering av UID-användarnamnet och ibruktagning av applikationen Finnish Authenticator finns på anvisningssidan.
- Gå till den elektroniska blanketten: Elektronisk blankett
- Välj "Identifieringssätt för utlänningar". Välj därefter antingen eIDAS eller Finnish Authenticator-applikationen enligt ditt identifieringssätt.
- Fyll i blanketten omsorgsfullt. De obligatoriska punkterna är markerade med en asterisk/rött. Bifoga ett foto av ditt studieintyg och pass eller bildförsedda identitetskort för EU-medborgare, samt av ditt uppehållstillstånd om du har ett sådant.
Vi rekommenderar i första hand att du fyller i den elektroniska blanketten, så att du snabbt kan anhängiggöra ditt ärende.
Om det inte går att fylla i den elektroniska blanketten kan du fylla i blanketten ner. Fyll vid behov i bilagorna. Skriv ut pappersblanketten i förväg och ta med den till besöket som du bokat tid till.
Registrering av utlänning - Huvudblankett
Bilaga A: Äktenskap eller registrerat partnerskap
2. Kontrollera med din tutor eller läröanstalt om det har ordnats ett gemensamt besök hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid din läroanstalt eller om du måste boka en personlig tid. Boka en personlig tid endast om det inte har ordnats ett gemensamt besök vid din läroanstalt. Du kan boka en personlig tid till tjänsten ”Internationella registreringar” på adressen www.dvv.fi/ajanvaraus. Kom ihåg att avboka tiden om får förhinder. Om du vill ändra eller avboka din bokning kan du göra det på sidan för tidsbeställning Mata in bokningsreferensen i övre högra hörnet under ”Ge bokningsreferens”.
3. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
-
Giltigt pass eller identitetskort med foto.
-
Studieintyg eller närvarointyg. I allmänhet kan du själv skriva ut intyget på läroanstaltens egen webbplats eller alternativt på studiebyrån. Antagningsbrevet är inte en tillräcklig redogörelse för studierna.
-
Intyg över registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare, om du har registrerat din uppehållsrätt vid Migrationsverket. Av andra än nordiska medborgare behövs registrering av uppehållsrätt för att få hemkommun. Om du redan har en finländsk personbeteckning och du har fått ett beslut om registrering av EU-medborgares uppehållsrätt under de senaste 12 månaderna, behöver du inte besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Det räcker att du fyller i flyttanmälan på postkontoret.
-
Om du vill att vi ska spara dina övriga personuppgifter, såsom civilstånd eller familjeförhållanden, i befolkningsdatasystemet ska du ta med dig legaliserade intyg i original över dessa uppgifter, samt vid behov en översättning av dem. Vissa intyg måste legaliseras. Kom ihåg att redan på förhand ta reda på om intygen ska legaliseras eller översättas.
4. Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälningen. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
Du får en bekräftelse av oss via e-post när dina uppgifter har registrerats. Kontrollera att uppgifterna är korrekta.
Om vi av någon anledning inte antecknar de uppgifter du anmält i befolkningsdatasystemet får du ett beslut om detta. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
1. Fyll i registreringsanmälan för utlänningar.
- Ifyllandet av den elektroniska blanketten förutsätter identifiering. Medborgare i vissa EU-stater kan identifiera sig med eIDAS-identifiering. I annat fall behöver du applikationen Finnish Authenticator i din telefon för att fylla i blanketten. Börja med att registrera ett UID-användarnamn åt dig och gå vidare enligt de anvisningar du får. Tilläggsanvisningar för registrering av UID-användarnamnet och ibruktagning av applikationen Finnish Authenticator finns på anvisningssidan.
- Gå till den elektroniska blanketten: Elektronisk blankett
- Välj "Identifieringssätt för utlänningar". Välj därefter antingen eIDAS eller Finnish Authenticator-applikationen enligt ditt identifieringssätt.
- Fyll i blanketten omsorgsfullt. De obligatoriska punkterna är markerade med en asterisk/rött. Bifoga ett foto av ditt studieintyg och pass eller bildförsedda identitetskort för EU-medborgare, samt av ditt uppehållstillstånd om du har ett sådant.
Vi rekommenderar i första hand att du fyller i den elektroniska blanketten, så att du snabbt kan anhängiggöra ditt ärende. Om det inte går att fylla i den elektroniska blanketten kan du fylla i blanketten ner. Fyll vid behov i bilagorna. Skriv ut pappersblanketten i förväg och ta med den till besöket som du bokat tid till.
Registrering av utlänning - Huvudblankett
Bilaga A: Äktenskap eller registrerat partnerskap
2. Kontrollera med din tutor eller läröanstalt om det har ordnats ett gemensamt besök hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid din läroanstalt eller om du måste boka en personlig tid. Boka en personlig tid endast om det inte har ordnats ett gemensamt besök vid din läroanstalt. Du kan boka en personlig tid till tjänsten ”Internationella registreringar” på adressen www.dvv.fi/ajanvaraus. Kom ihåg att avboka tiden om får förhinder. Om du vill ändra eller avboka din bokning kan du göra det på sidan för tidsbeställning Mata in bokningsreferensen i övre högra hörnet under ”Ge bokningsreferens”.
3. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
-
Giltigt pass.
-
Studieintyg eller närvarointyg. I allmänhet kan du själv skriva ut intyget på läroanstaltens egen webbplats eller alternativt på studiebyrån. Antagningsbrevet är inte en tillräcklig redogörelse för studierna.
-
Uppehållstillstånd om du har beviljats tillstånd, eller intyg över uppehållsrätt, om du har gjort en anmälan om rörlighet till Migrationsverket.
- Om du vill att vi ska spara dina övriga personuppgifter, såsom civilstånd eller familjeförhållanden, i befolkningsdatasystemet ska du ta med dig legaliserade intyg i original över dessa uppgifter, samt vid behov en översättning av dem. Även översättningar måste legaliseras. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
4. Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälningen. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
Du får en bekräftelse av oss via e-post när dina uppgifter har registrerats. Kontrollera att uppgifterna är korrekta.
Om vi av någon anledning inte antecknar de uppgifter du anmält i befolkningsdatasystemet får du ett beslut om detta. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
Vanliga frågor
Vänligen fråga inte efter handläggningstiden eftersom det gör vår service överbelastad. Vi handlägger ansökningarna i den ordning de inkommit. Du ser den aktuella behandlingstiden på vår behandlingstidssida under punkten "Registrering av utlänningars personuppgifter i befolkningsdatasystemet".
Du kan fylla i den elektroniska registreringsblanketten redan på förhand. Blanketten kan fyllas i tidigast 3 månader innan du uträttar dina ärenden hos oss. Fyll ändå inte i blanketten innan du har alla de nödvändiga bilagorna, såsom ett studieintyg eller närvarointyg.
En kortvarig kurs eller utbildning är tillräckliga skäl för att få en personbeteckning om du behöver en personbeteckning för att delta i utbildningen.
På vissa orter kan det krävas hemkommun och stadigvarande adress och/eller studier av en viss typ eller längd för att få studierabatt. Du får närmare information av trafikverket i ditt område.
Uppgiften kan korrigeras när du kommer till besöket som du bokat tid till. Om du redan har besökt oss, kan du fråga vår kundtjänst per e-post eller telefon om att korrigera de felaktiga uppgifterna.
Handläggningen av registreringen kan inte påskyndas annat än i mycket exceptionella fall och av mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande. Ärenden behandlas i den ordning de kommer in. Att boka tid på förhand påskyndar dock processen.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Vi betjänar per telefon på vardagar kl. 9–12
Telefonnummer 029 55 36300