Sidosryhmäyhteistyö on keskeinen onnistumistekijä
– Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hanke on tällä hetkellä suurin elämäntapahtumalähtöisen digitalisoinnin kokonaisuus. Hankkeeseen liittyy paljon toimijoita, keskinäisriippuvaisuuksia ja intressejä. Juuri sen vuoksi haluamme Verohallinnon kanssa tehdä aktiivista sidosryhmätyötä, kertoo Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Kaarlo Öhman hankkeen sidosryhmätilaisuudessa torstaina.
Ihmisläheisyys on hankkeessa tärkeä arvo. Hankkeessa halutaan helpottaa edesmenneen omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa. Sen sijaan, että omaiset kuljettavat samoja papereita eri luukulle, tieto kulkee viranomaisten välillä rakenteellisessa muodossa.
Ensimmäinen sidosryhmätilaisuus toi esiin lukuisia näkökulmia – merkitse kalenteriin seuraava tilaisuus 23.5.
Yhteistyö ja vuoropuhelu eri sidosryhmien on hankkeen keskeinen onnistumistekijä, jotta kuolinpesien asiointia voidaan sujuvoittaa yhdessä.
– Kevään aikana tavoitteena on tavata kaikki keskeiset sidosryhmät ja keskustella niiden näkemyksistä hankkeesta ja siihen liittyvistä palveluista, kertoo yhteistyövastaava Heli Reuter-Laakso Verohallinnosta.
DVV:n ja Veron järjestämään ensimmäiseen sidosryhmätilaisuuteen osallistui yhteensä kolmisen sataa julkisen sektorin, etujärjestöjen ja yritysten edustajaa. Hanke herätti vilkasta ja innostunutta keskustelua, mikä toi hyvin näkyväksi liittyvät monet intressit ja näkökulmat.
Sidosryhmien tekniset valmiudet hyödyntää hankkeen tuotoksia, metsäomaisuus, ulkomailla asuvat omaiset, varattomat tai erimieliset kuolinpesät, Siinä vain osa näkökulmista, joista tilaisuudessa keskusteltiin.
Vastauksia sidosryhmätilaisuudessa esitettyihin kysymyksiin
Olemme koonneet vastauksia ensimmäisessä sidosryhmätilaisuudessa esitettyihin kysymyksiiin Digi- ja väestötietoviraston hankesivuille. Kysymys- ja vastausosio löytyy sivun alalaidasta.
Kysymykset ja vastaukset hankesivulla
Merkitse kalenteriisi seuraava sidosryhmätilaisuus 23.5. klo 9–11
Jos haluat kutsun sidosryhmätilaisuuksiin, ilmoita meille yhteystietosi.
Tilaa uutiskirje sidosryhmille
Sidosryhmille suunnattu uutiskirje pitää sinut ajan tasalla hankkeen etenemisestä. Uutiskirjeen tuottaa Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete