Intyg från befolkningsdatasystemet
Du kan beställa intyg över dina personuppgifter för godtagbara användningsändamål. I intyget finns dina officiella uppgifter som sparats i befolkningsdatasystemet. Du behöver inte ha separata intyg när du uträttar ärenden hos en finsk myndighet. Myndigheterna får de nödvändiga uppgifterna direkt från befolkningsdatasystemet.
Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.
Handläggningstid
- 1 vecka (+ postgången)
- Från självbetjäningen får du genast ett elektroniskt intyg för inhemskt bruk.
Beställningssätt för intyg
Du kan beställa ett intyg till dig själv eller en annan person för ett godtagbart ändamål. Observera att du via självbetjäningen endast kan beställa ett intyg till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
Självbetjäning
- Du kan beställa ett standardintyg via självbetjäningen. Detta innebär att självbetjäningsintyget alltid innehåller samma uppgifter och valda valfria uppgifter. Vi har uppgjort en separat förteckning över uppgifterna på självbetjäningsintygen för varje sort av intyg. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett. Olika sorter av intyg finns i början av denna sida.
- När du beställer ett intyg via självbetjäningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat för beställningen. Via självbetjäningen får du intygen snabbt och till ett förmånligare pris. Observera att du endast kan beställa intyg till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
- Du kan beställa hemvist- eller födelseintyg till dig själv elektroniskt med ett annat EU-lands elektroniska identifieringsverktyg (eIDAS).
- Man kan inte av annullera en beställning som är gjord via självbetjäningen.
Övriga sätt att beställa
Du kan beställa ett intyg från befolkningsdatasystemet med webblankett. Identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Du kan beställa intyget per e-post. Fyll i beställningsblanketten och sänd blanketten som krypterad e-post till adressen [email protected]. Du kan även sända dina uppgifter fritt formulerat per e-post.
Meddela per e-post
• namn, födelsedatum och adress
• vilka uppgifter behöver du för intyget?
• för vilket ändamål behöver du ett intyg
Skicka e-post som krypterad post
Om du ska beställa en släktutredning, skicka krypterad e-post till adressen [email protected].
Du kan beställa intyg genom att ringa det riksomfattande numret 029 5537 340
Servicetider:
- mån-fre 9-15
Kontroll av egna uppgifter!
Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet i tjänsten Personuppgifter. I tjänsten hittar du dina gällande personuppgifter, namnhistoriska uppgifter samt fastighets- och byggnadsinnehav. Du kan också kontrollera de uppgifter om din boendehistoria som sparats i befolkningsdatasystemet.
Om dina uppgifter innehåller fel kan du själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk. I övriga fall kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0295 536 220 eller besöka vårt serviceställe.
Pris
Självbetjäning
Du betalar intyget i samband med beställningen.
• Elektroniskt intyg via självbetjäning 12 € / dokument
• Intyg per post via självbetjäning 20 € / dokument
• Intyg och EU:s flerspråkiga standardblankett per post via självbetjäning 34 € / dokument
• Intyg och Apostille-intyg per post via självbetjäning 56 € / dokument
E-post, telefonsamtal och besök
Vi skickar fakturan separat. Vid besök betalar du i samband med besöket.
• Intyg 23 € / dokument
• Släktutredning 35 € / dokument, släktutredning med uppgifter från de digitaliserade befolkningsböckerna 70 € / dokument
• Manuellt uppgjort intyg 70 € / dokument
• EU:s flerspråkiga standardblankett (blankett för översättningshjälp) som bifogas intyget 14 € / dokument
• Apostille-intyg 36 € / dokument
Kontakta oss
Telefon
Telefonnummer 0295 537 340
Servicetider:
- mån-fre 9-15
E-post
Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till följande adress:
Ärenden:
- intyg ur befolkningsdatasystemet
- hemvistintyg
- födelseintyg
- levnadsintyg
- äktenskapsintyg
- civilståndsintyg
- invånarförteckningar
Om du beställer en släktutredning, se anvisningarna för beställning på sidan för släktutredning.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete