Hoppa till innehåll

Onko organisaationne valmis digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?

Julkaisuajankohta 7.6.2022 22.13
Tiedote

Ensi vuoden alkupuolella on tarkoitus ottaa käyttöön digitaalinen henkilöllisyystodistus, joka toimii helposti älypuhelinsovelluksen kautta. Digi- ja väestötietovirasto ja poliisi kehittävät digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja asiakaslähtöisesti ja tarjoavat organisaatioille mahdollisuuden testata sovellusta hyvissä ajoin. Jos henkilöllisyyden tarkistaminen käyntiasioinnissa on organisaationne kannalta olennaista, nyt on hyvä hetki toimia.

Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönotto edellyttää lainsäädäntöön muutoksia, joita valtiovarainministeriö valmistelee.

Miten digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii käyntiasioinnissa?

Digitaalista henkilöllisyystodistusta käytetään mobiilisovelluksen avulla. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voivat ottaa käyttöön henkilöt, joilla on voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää poliisi ja se on passiin ja henkilökorttiin rinnastettava tunnistusasiakirja. 

Henkilöllisyyden tarkistava organisaatio voi lukea digitaalisen henkilöllisyystodistuksen vain koneellisesti. Käytännössä sovelluksesta luetaan QR-koodi, joka välittää käyttäjän valitsemat tiedot tarkastavalle taholle. Digitaalista henkilöllisyystodistusta ei voi tarkistaa silmillä. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa tätä varten tarkastussovelluksen, jonka voi ladata mobiililaitteelle maksutta. Vaihtoehtoisesti tarkastustoiminnon voi integroida kassajärjestelmään tai muuhun asiointipisteellä käytössä olevaan ratkaisuun. Palvelu on maksutta sekä yksityisen, että julkisen sektorin käytettävissä.  

Katso animaatio digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä käyntiasioinnissa 

Miten organisaatio voi valmistautua digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon? 

Organisaatioiden kannattaa valmistautua hyvissä ajoin digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon. Hyvä on miettiä, miten uudistus vaikuttaa organisaation toimintaan esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa ja edellyttääkö digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkistaminen organisaatiossa esimerkiksi laitehankintoja tai muutoksia kassa- tai muihin järjestelmiin. 

Digi- ja väestötietovirasto järjestää kerran kuussa infotilaisuuksia, joissa saa ajankohtaista tietoa digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisujen kehityksestä. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja seuraava järjestetään 23.6.2022. Ilmoittaudu mukaan!

Pilotointi käynnistyy kesän jälkeen 

Kesän jälkeen julkaistaan mobiilisovellus, jolla digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkastamista voi testata käyntiasioinnissa. Lue lisää pilotoinnista ja testauksesta.

Digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta tehdään osana valtiovarainministeriön Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen ohjelmaa, joka kuuluu hallitusohjelmaan. Hankkeessa ovat mukana valtiovarainministeriö, Poliisihallitus ja Digi- ja väestötietovirasto. 

Lisätietoja:

[email protected]  

Jätä yhteystietosi lomakkeella ja saat jatkossa digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisestä ja infotilaisuuksista. 

Digitaalisen henkilöllisyyden uudistuksen sivu dvv.fissä


Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon valmistelu jatkuu. Lue lisää tiedotteestamme.

Hankkeet Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle digihenkilöllisyys digitaalinen henkilöllisyys