Onko organisaationne valmis digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?
Ensi vuoden alkupuolella on tarkoitus ottaa käyttöön digitaalinen henkilöllisyystodistus, joka toimii helposti älypuhelinsovelluksen kautta. Digi- ja väestötietovirasto ja poliisi kehittävät digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja asiakaslähtöisesti ja tarjoavat organisaatioille mahdollisuuden testata sovellusta hyvissä ajoin. Jos henkilöllisyyden tarkistaminen käyntiasioinnissa on organisaationne kannalta olennaista, nyt on hyvä hetki toimia.
Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönotto edellyttää lainsäädäntöön muutoksia, joita valtiovarainministeriö valmistelee.
Miten digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii käyntiasioinnissa?
Digitaalista henkilöllisyystodistusta käytetään mobiilisovelluksen avulla. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voivat ottaa käyttöön henkilöt, joilla on voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää poliisi ja se on passiin ja henkilökorttiin rinnastettava tunnistusasiakirja.
Henkilöllisyyden tarkistava organisaatio voi lukea digitaalisen henkilöllisyystodistuksen vain koneellisesti. Käytännössä sovelluksesta luetaan QR-koodi, joka välittää käyttäjän valitsemat tiedot tarkastavalle taholle. Digitaalista henkilöllisyystodistusta ei voi tarkistaa silmillä. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa tätä varten tarkastussovelluksen, jonka voi ladata mobiililaitteelle maksutta. Vaihtoehtoisesti tarkastustoiminnon voi integroida kassajärjestelmään tai muuhun asiointipisteellä käytössä olevaan ratkaisuun. Palvelu on maksutta sekä yksityisen, että julkisen sektorin käytettävissä.
Katso animaatio digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä käyntiasioinnissa
Miten organisaatio voi valmistautua digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?
Organisaatioiden kannattaa valmistautua hyvissä ajoin digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon. Hyvä on miettiä, miten uudistus vaikuttaa organisaation toimintaan esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa ja edellyttääkö digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkistaminen organisaatiossa esimerkiksi laitehankintoja tai muutoksia kassa- tai muihin järjestelmiin.
Digi- ja väestötietovirasto järjestää kerran kuussa infotilaisuuksia, joissa saa ajankohtaista tietoa digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisujen kehityksestä. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja seuraava järjestetään 23.6.2022. Ilmoittaudu mukaan!
Pilotointi käynnistyy kesän jälkeen
Kesän jälkeen julkaistaan mobiilisovellus, jolla digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkastamista voi testata käyntiasioinnissa. Lue lisää pilotoinnista ja testauksesta.
Digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta tehdään osana valtiovarainministeriön Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen ohjelmaa, joka kuuluu hallitusohjelmaan. Hankkeessa ovat mukana valtiovarainministeriö, Poliisihallitus ja Digi- ja väestötietovirasto.
Lisätietoja:
Jätä yhteystietosi lomakkeella ja saat jatkossa digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisestä ja infotilaisuuksista.
Digitaalisen henkilöllisyyden uudistuksen sivu dvv.fissä
Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon valmistelu jatkuu. Lue lisää tiedotteestamme.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete