Onko organisaationne valmis digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?
Ensi vuoden alkupuolella on tarkoitus ottaa käyttöön digitaalinen henkilöllisyystodistus, joka toimii helposti älypuhelinsovelluksen kautta. Digi- ja väestötietovirasto ja poliisi kehittävät digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja asiakaslähtöisesti ja tarjoavat organisaatioille mahdollisuuden testata sovellusta hyvissä ajoin. Jos henkilöllisyyden tarkistaminen käyntiasioinnissa on organisaationne kannalta olennaista, nyt on hyvä hetki toimia.
Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönotto edellyttää lainsäädäntöön muutoksia, joita valtiovarainministeriö valmistelee.
Miten digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii käyntiasioinnissa?
Digitaalista henkilöllisyystodistusta käytetään mobiilisovelluksen avulla. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voivat ottaa käyttöön henkilöt, joilla on voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää poliisi ja se on passiin ja henkilökorttiin rinnastettava tunnistusasiakirja.
Henkilöllisyyden tarkistava organisaatio voi lukea digitaalisen henkilöllisyystodistuksen vain koneellisesti. Käytännössä sovelluksesta luetaan QR-koodi, joka välittää käyttäjän valitsemat tiedot tarkastavalle taholle. Digitaalista henkilöllisyystodistusta ei voi tarkistaa silmillä. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa tätä varten tarkastussovelluksen, jonka voi ladata mobiililaitteelle maksutta. Vaihtoehtoisesti tarkastustoiminnon voi integroida kassajärjestelmään tai muuhun asiointipisteellä käytössä olevaan ratkaisuun. Palvelu on maksutta sekä yksityisen, että julkisen sektorin käytettävissä.
Katso animaatio digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä käyntiasioinnissa
Miten organisaatio voi valmistautua digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?
Organisaatioiden kannattaa valmistautua hyvissä ajoin digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon. Hyvä on miettiä, miten uudistus vaikuttaa organisaation toimintaan esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa ja edellyttääkö digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkistaminen organisaatiossa esimerkiksi laitehankintoja tai muutoksia kassa- tai muihin järjestelmiin.
Digi- ja väestötietovirasto järjestää kerran kuussa infotilaisuuksia, joissa saa ajankohtaista tietoa digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisujen kehityksestä. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja seuraava järjestetään 23.6.2022. Ilmoittaudu mukaan!
Pilotointi käynnistyy kesän jälkeen
Kesän jälkeen julkaistaan mobiilisovellus, jolla digitaalisen henkilöllisyystodistuksen tarkastamista voi testata käyntiasioinnissa. Lue lisää pilotoinnista ja testauksesta.
Digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta tehdään osana valtiovarainministeriön Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen ohjelmaa, joka kuuluu hallitusohjelmaan. Hankkeessa ovat mukana valtiovarainministeriö, Poliisihallitus ja Digi- ja väestötietovirasto.
Lisätietoja:
Jätä yhteystietosi lomakkeella ja saat jatkossa digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisestä ja infotilaisuuksista.
Digitaalisen henkilöllisyyden uudistuksen sivu dvv.fissä
Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon valmistelu jatkuu. Lue lisää tiedotteestamme.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö