Uträttande av ärenden för arbetslösa förändras - Suomi.fi-guiden betjänar alla arbetslösa i en ny situation
Sysselsättningstjänsterna förnyades från och med den 2 maj. När jobbsökningen inleds får arbetslösa arbetssökande mera personliga tjänster än tidigare. Dessutom kommer de arbetssökande ännu noggrannare överens med myndigheterna om målen för jobbsökningen. Den nya guiden för arbetslösa i Suomi.fi-webbtjänsten innehåller aktuell information om de förnyade sysselsättningstjänsterna.
Guiden ger skräddarsydda råd genom att du först svarar på kartläggande frågor
Guiden är avsedd både för dem som blir arbetslösa och för dem som varit arbetslösa en tid. Guiden utgår från livssituationen och erbjuder skräddarsydda tjänster och information för såväl en ung person som avslutat skolan som för en person som upplever att arbetsförmågan har försämrats.
De arbetslösas livssituationer är mycket olika. En högskoleutbildad person med lång arbetshistoria har en annan väg tillbaka till arbetslivet än en person som efter 20 års arbetskarriär blir arbetslös till exempel på en fabrik eller en person som har splittrad arbetskarriär.
”Jag tror att denna riksomfattande guide också betjänar dem som arbetar med kundservice i olika områden när de hänvisar klienter till aktuell och riktad information”, konstaterar Mira Pihlaja, projektchef för Vasa stads ekosystemarbete för sysselsättning. ”Den lönar sig också för användaren av guiden att svara på bakgrundsfrågorna för att få information som passar just den egna eller klientens situation”, fortsätter Pihlaja.
Den nya guiden för Suomi.fi-webbtjänsten svarar på väldigt varierande behov. I guiden beaktas till exempel studier som arbetslös, företagande och ansökan om rehabilitering.
Genom att svara på frågor som kartlägger den egna situationen hittar läsaren råd och tjänster som passar honom eller henne. Guiden innehåller information om centrala myndighetsbestämmelser, lagstadgade skyldigheter och tjänster för arbetslösa.
Guiden erbjuder situationsspecifik information och tjänster i stället för informationsöverbelastning
”I en svår livssituation, såsom att bli arbetslös, kan det vara svårt att bekanta sig med omfattande anvisningar och söka den information som du själv behöver. I värsta fall kan arbetslösheten dra ut på tiden och utkomstskyddet äventyras om du inte hittar rätta tjänster i tid”, berättar specialsakkunnig Olli Hurskainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Jukka Haapakoski, verksamhetsledare för Finlands Nationella Organisation för Arbetslösa rf, anser att den nya informationsportalen är ett välkommet tillägg i tjänsterna för arbetslösa. ”När många frågor som gäller arbetslösa och arbetslöshet för närvarande genomgår stora förändringar är det viktigt att den arbetslösa kan hitta tips och länkar så heltäckande som möjligt enligt modellen ett enda serviceställe”.
I planeringen av guiden deltog NTM-centralen i Österbotten, Folkhälsan, FPA, UF-centret, det kommunala sysselsättningsförsöket i Karlebyregionen, Österbottens arbets- och näringsbyrå, Garantistiftelsen, Tammerfors stad, THL, Arbetslöshetskassornas Samorganisation TYJ, Finlands Nationella Organisation för Arbetslösa rf och Vasa stad.
Bekanta dig med nya guiden
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete