MDB:s kundtjänst är överbelastad – Vi har sammanställt anvisningar för att ersätta Katso
Kundtjänsten för organisationskunder och behandlingen av fullmaktsansökningar som beror på att Katso har upphört har blivit överbelastade.
Eftersom vår telefontjänst är överbelastad lönar det sig för närvarande att skicka förfrågningar om fullmaktsansökan per e-post till adressen [email protected].
Vi har sammanställt anvisningar för Katso-ärenden på vår webbplats. Du kan hitta råd angående ditt ärende redan på vår webbplats på adressen dvv.fi/sv/fran-katso-till-suomi.fi-fullmakter. Vi kompletterar anvisningarna enligt kundresponsen.
Observera att alla företag kan ge fullmakter på egen hand i Suomi.fi-fullmakter. Företagen behöver alltså inte skicka en separat fullmaktsansökan via tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande, eftersom tjänsten Fullmakter kontrollerar representationsrätten i handelsregistret.
Om du är införd som styrelseordförande eller person med firmateckningsrätt för en förening i föreningsregistret, kan du för föreningens räkning sköta ärenden utan särskild fullmakt på MinSkatt, Lomake.fi och Ilmoitin.fi.
Skatteförvaltningens och Tullens övergångstid från Katso har förlängts
Skatteförvaltningens och Tullens övergångstid från Katso har förlängts. Mer information om tidtabellerna finns i varje myndighets meddelanden:
- Skatteförvaltningen 1.4.2021
- Tullen 19.3.2021
Har du skickat fullmaktsansökan i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande?
Fullmaktsansökningarna behandlas i den ordning de inkommit.
Handläggningstiden för fullmaktsansökningar är för närvarande i genomsnitt två månader om ansökan kräver tilläggsutredningar till exempel på grund av att en underskrift eller bilagor saknas.
Handläggningstiden för ansökningar som inte kräver ytterligare utredningar är cirka en vecka.
Om du har skickat fullmaktsansökan elektroniskt kan du kontrollera statusen på din ansökan genom att logga in på tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande. Ansökans status kan kontrolleras med egna koder av den person som ursprungligen skickat ansökan. Du hittar fullmaktsansökan via Mina ansökningar nere på sidan. Efter inloggningen kan du öppna ansökan genom att klicka på den i listan Fullmakter som ska registreras.
Söker du anvisningar för att ersätta Katso?
Anvisningar för att ersätta Katso-rollerna i olika e-tjänster finns i varje myndighets anvisningar:
- Skatteförvaltningens anvisningar
- Inkomstregistrets anvisningar
- FPA:s anvisningar
- Anvisningar för övriga e-tjänster
Anvisningar på MDB:s webbplats
Innan du skickar in ansökan lönar det sig alltid att kontrollera i anvisningen de bilagor som behövs för ansökan.
- Anvisningar och svar på de vanligaste frågorna om ersättning av Katso finns också på vår webbplats: dvv.fi/sv/fran-katso-till-suomi.fi-fullmakter
- Anvisningar för kommunerna
- Anvisningar för föreningar
- Ersättning av Katso-koder för utlänningar som representerar en utländsk organisation
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete