DVV:n organisaatioiden asiakaspalvelu on ruuhkautunut – Olemme koonneet ohjeita Katson korvaamiseen

7.4.2021 13.01
Tiedote

Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelu ja Katson päättymisestä johtuvien valtuushakemusten käsittely on ruuhkautunut. Hakemuksen käsittelyaika on noin kaksi kuukautta hakemuksen saapumisesta.

Verohallinnon Katso-käyttäjät saavat lisäaikaa Suomi.fi-valtuuksiin siirtymisessä elokuun loppuun saakka. 
Verohallinnon tiedote 1.4.2021

Koska puhelinpalvelumme on ruuhkautunut, valtuushakemukseen liittyvät tiedustelut kannattaa tällä hetkellä lähettää sähköpostilla osoitteeseen [email protected]

Olemme koonneet verkkosivuillemme ohjeita Katso-asioihin. Saatat löytää neuvon asiaasi jo verkkosivuiltamme osoitteesta dvv.fi/siirrykatsosta. Täydennämme ohjeistusta asiakaspalautteen mukaan. 


Yritykset valtuuttavat Suomi.fi-valtuuksissa

Huomaathan, että kaikki yritykset voivat valtuuttaa  omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Yritysten ei  siis tarvitse lähettää erillistä valtuushakemusta virkailijavaltuutuspalvelun kautta, sillä Valtuudet-palvelu tarkistaa edustamisoikeuden kaupparekisteristä. 

Ohje usean valtuuden antamiseen Suomi.fi-valtuuksissa

Voit halutessasi antaa kerralla useita samantyyppisiä valtuuksia. Valtuuksien tiedot voi kirjoittaa suoraan Suomi.fi-valtuuksiin tai tuoda ne CSV-tiedostosta. Tämä on erityisesti tilitoimistoille kätevä ominaisuus. 

Lisätietoa: Suomi.fi-valtuudet: ohje CSV-tiedoston tuontiin ja vientiin, pdf


Yhdistys, verotusyhtymä tai kunta -  näin siirryt Katsosta Suomi.fi-valtuuksiin

Olemme koonneet omat ohjeensa verotusyhtymille, yhdistyksille ja kunnille: 


Etsitkö ohjeita Katson korvaamiseen?

Katso poistuu käytöstä kokonaan. Huolehdithan, että kaikissa Katso korvataan Suomi.fi-valtuuksilla kaikissa organisaatiosi käyttämissä asiointipalveluissa. Jokainen Katso-rooli on vaihdettava Suomi.fi-valtuuksiin, jotta eri asiointipalveluiden käyttöä voi jatkaa Katson alasajon jälkeen. 

Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät kunkin viranomaisen omista ohjeista:

Katso-rooleja vastaavat Suomi.fi valtuusasiat löydät myös Excel-koosteesta: 


Valtuustyypin valinta

Valtuustyyppejä on neljä. Kaksi valtuustyyppiä liittyy yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön omien asioiden hoitamiseen. Kaksi valtuutta liittyy asiakkaalta saatuihin valtuuksiin.

Useimmissa tapauksissa kannattaa hakea luottohenkilölle valtuutusoikeus, sillä sen jälkeen hän voi hallinnoida organisaation valtuuksia omatoimisesti Valtuudet-palvelussa. Erillistä hakemusta ei silloin enää tarvita.  

Asiointivaltuuden saaneet henkilöt voivat asioida palveluissa organisaation puolesta

Asiointivaltuuden saaneet henkilöt ja yhteisöt voivat asioida organisaation puolesta asiointipalveluissa. 

Valtuutusoikeuden saanut voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia

Kun henkilö on saanut valtuutusoikeuden, hän voi myöntää muille henkilöille ja organisaatioille asiointivaltuuksia.  Hän voi myös mitätöidä asiointivaltuuksia.

Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi siis esimerkiksi valtuuttaa talousvastaavan, palkanlaskijan tai tilitoimiston hoitamaan asioita organisaation puolesta.  

Huomaa, että valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa. Valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen asiointivaltuus, jos hänen asioi palveluissa organisaation puolesta.

Edustamisvaltuudella voit valtuuttaa henkilön hoitamaan edustamasi yrityksen asiakkaan asioita

Kun haluat valtuuttaa henkilön hoitamaan edustamasi yrityksen, yhdistyksen tai muu yhteisön asiakkaan asioita, valitset edustamisvaltuuden. Tätä valtuutta käyttää esimerkiksi tilitoimisto, kun se valtuuttaa yksittäisen työntekijän asioimaan tilitoimiston asiakkaan puolesta. 

Edustajan valtuutusoikeudella voit antaa asiakasyrityksesi puolesta valtuutusoikeuksia

Jos edustamasi yritys, yhdistys tai muu yhteisö on saanut asiakkaalta asiointivaltuuden ja haluat valtuuttaa henkilön antamaan toisille henkilöille asiakkaan edustamisvaltuuksia, valitse edustajan valtuutusoikeus. Tätä valtuutta käyttää esimerkiksi tilitoimisto, kun se valtuuttaa talousjohtajan antamaan palkanlaskijoille edustamisvaltuuksia asiakkaiden asioiden hoitamista varten, 

Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi myös pyytää asiointivaltuuksia asiakkailta ja mitätöidä annettuja edustamisvaltuuksia. Edustajan valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa, vaan edustajan valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen edustamisvaltuus, jos hänen tarvitsee asioida asiakkaiden puolesta.


Oletko lähettänyt valtuushakemuksen virkailijavaltuutuspalvelussa?

Valtuushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.

  • Valtuushakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä noin kaksi kuukautta, jos hakemus vaati lisäselvittelyitä esimerkiksi allekirjoituksen tai liitteiden puuttumisen vuoksi.
  • Hakemusten, jotka eivät vaadi lisäselvittelyitä, käsittelyaika on noin viikko.  

Jos olet lähettänyt valtuushakemuksen sähköisesti, voit tarkistaa hakemuksesi tilan kirjautumalla virkailijavaltuuttamispalveluun. Hakemuksen tilan pääsee tarkistamaan omilla tunnuksillaan se henkilö, joka on alun perin lähettänyt hakemuksen. Valtuushakemuksen löydät sivun alalaidassa olevasta painikkeesta Omat hakemukset. Kirjautumisen jälkeen voit avata hakemuksen klikkaamalla sitä Rekisteröitävät valtuudet -listasta.  


Sähköisestä allekirjoituksesta 

Virkailijavaltuuttamispalvelussa hyväksytään tällä hetkellä asiakirjan sähköiseksi allekirjoitukseksi  vain Digi- ja väestötietoviraston tarjoama varmenne. 


Ohjeita DVV:n verkkosivuilla 

Ennen hakemuksen lähettämistä kannattaa aina tarkistaa hakemukseen tarvittavat liitteet ohjeesta

Häiriötiedote - etusivun nosto Häiriötiedote - koko palvelun laajuinen Tiedote - Organisaatioasiakkaat