Verotusyhtymä, näin haet Suomi.fi-valtuudet
Verohallinnon ja muiden viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa hyödynnetään jatkossa Suomi.fi-valtuuksia ja Suomi.fi-tunnistusta.
Tunnistautuminen Suomi.fi-tunnuksilla
Asiointipalveluihin kirjaudutaan vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla. Erillisiä käyttäjätunnuksia et tarvitse.
Katso-rooleja korvaavat valtuusasiat löydät kunkin viranomaisen ohjeista
Jos olet aiemmin käyttänyt Katso-rooleja, on ne vaihdettava Suomi.fi-valtuuksiin. Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät viranomaisen omista ohjeista.
Katso-rooleja vastaavat Suomi.fi valtuusasiat löydät myös Excel-koosteesta:
Katso-rooleja vastaavat valtuusasiat, Excel
Milloin verotusyhtymä voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa?
Metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymät voivat hallinnoida valtuuksiaan omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että verotusyhtymän kaikki osakkaat ovat henkilöitä, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jotka käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Ohjeet valtuuttamiseen löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Valtuushakemusta tarvitsevat edelleen ne verotusyhtymät, joissa on osakkaina muita yhtymiä tai kuolinpesiä tai jossa joillain osakkailla ei ole käytössään sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
Valtuuksien hakeminen virkailijavaltuuttamispalvelussa
Verotusyhtymä voi hakea valtuudet kaikkiin käyttämiinsä asiointipalveluihin yhdellä hakemuksella virkailijavaltuuttamispalvelussa. Asiointipalveluita ovat esimerkiksi Verohallinnon, Kelan ja tulorekisterin sähköiset palvelut.
Kannattaa ensin perehtyä asiointipalveluiden antamiin ohjeisiin asiointipalvelussa käytettävistä valtuusasioista. Valtuusasioilla määritellään toimintavaltuus, eli missä asioissa valtuutetut voivat asioida verotusyhtymän puolesta.
1. Sopikaa, ketkä hallinnoivat valtuutusoikeuksia ja asioivat palveluissa yhtymän puolesta
Valtuutusoikeuden saanut voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia
Verotusyhtymän kannattaa ensin rekisteröidä vastuuhenkilöille valtuutusoikeudet virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Kun henkilö on saanut valtuutusoikeuden, hän voi myöntää muille henkilöille asiointivaltuuksia. Erillistä hakemusta hän ei enää tarvitse, vaan hän voi kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valita siellä yrityksen tai yhteisön puolesta asioinnin. Hän voi myös mitätöidä asiointivaltuuksia.
Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi siis esimerkiksi valtuuttaa talousvastaavan hoitamaan veroasioita verotusyhtymän puolesta.
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt voivat asioida palveluissa
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt ja yhteisöt voivat asioida verotusyhtymän puolesta asiointipalveluissa.
Huomaa, että valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa. Valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen asiointivaltuus, jos hänen asioi palveluissa verotusyhtymän puolesta.
2. Selvitä toimintaohjeet ja tarvittavat liitteet
Tutustumalla virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeisiin saat vastaustesi perusteella täsmälliset neuvot, mitä liitteitä hakemukseen tulee liittää ja keiden tulee hakemus allekirjoittaa.
Ohjeeseen kannattaa tutustua, sillä sen jälkeen hakemuksen tekeminen on paljon sujuvampaa.
3. Täytä ja tulosta hakemus virkailijavaltuuttamispalvelusta
- Täytä valtuushakemus virkailijavaltuuttamispalvelussa. Huolehdi siitä, että hakemuksella on kaikki verotusyhtymän puolesta asioinnissa tarvittavat valtuusasiat.
- Valtuustyyppi-kohdassa kannattaa valita valtuutusoikeus, jotta valittu henkilö voi joustavammin hallinnoida verotusyhtymän valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa.
- Tulosta tai tallenna valtuushakemus ja hanki siihen tarvittavat allekirjoitukset.
- Jos yhtymän osakkaita on useilla paikkakunnille, voit lähettää jokaiselle oman hakemuksen allekirjoitettavaksi sähköpostiviestin liitteenä tai paperipostina.
- Osakkaat voivat lähettää allekirjoitetun hakemuksen takaisin sinulle postitse tai sähköpostilla esimerkiksi valokuvana tai skannattuna.
- Huomaa, että jokainen allekirjoitettu hakemus tulee palauttaa kokonaisena, jotta voimme varmistua, että verotusyhtymän osakkaat ovat saaneet koko hakemuksen tarkastettavakseen. Pelkkä allekirjoitussivu ei riitä.
- Myös passin tai henkilökortin kopion voi lähettää skannattuna tai valokuvana. Passin tai henkilökortin tulee olla voimassa.
Siirry virkailijavaltuuttamispalveluun
4. Lähetä hakemus liitteineen virkailijavaltuuttamispalvelussa
- Kun olet saanut hakemukset allekirjoitettuina ja tarvittavat liitteet kaikilta osakkailta, kirjaudu virkailijavaltuuttamispalveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus.
- Valtuushakemukseen pääset sivun alalaidassa olevasta kohdasta Omat hakemukset. Kirjautumisen jälkeen voit avata hakemuksen klikkaamalla sitä Rekisteröitävät valtuudet -listasta.
- Huomaa, että vain hakemuksen alkuperäinen lähettäjä pääsee täydentämään lisätietoa odottavaa hakemusta.
- Voimme käsitellä hakemuksen vasta, kun olet lähettänyt toimittanut hakemuksen ja liitteet käsiteltäväksi.
Näin valtuutat tai asioit verotusyhtymän puolesta
1. Näin valtuutat Suomi.fi-valtuuksissa verotusyhtymän puolesta
Digi- ja väestötietovirasto lähettää sinulle tiedon ilmoittamaasi sähköpostiisi, kun valtuus on rekisteröity. Kun sinulla on valtuutusoikeus ja haluat antaa asiointivaltuuksia:
• tunnistaudu Suomi.fihin omana itsenäsi eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Ohjeet eri tunnistusvälineillä tunnistautumiseen
• valitse Suomi.fi-valtuuksissa yrityksen puolesta asiointi
• valitse yhtymä, jonka puolesta haluat valtuuttaa
• Lisätietoa löydät Suomi.fi-verkkopalvelun ohjeista.
2. Näin asioit verotusyhtymän puolesta
Kun sinulla on asiointivaltuus esimerkiksi Veron palveluun
• kirjaudu Veron palveluun henkilökohtaisilla tunnuksillasi.
• valitse asioi yrityksen puolesta palvelun etusivulla.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö