Från 1.1.2018 ansvarar Befolkningsregistercentralen för nya uppgifter för att främja digitaliseringen
Statsrådet beslutade den 16 november 2017 att överföra vissa tjänster som främjar digitaliseringen av samhället till Befolkningsregistercentralen.
Helheten omfattar rådgivningstjänster som tillhandahålls medborgare samt uppgifter för planering och verkställande av kompatibiliteten i informationsförvaltningen, informationssäkerheten samt den övergripande arkitekturen och styrningen av informationshanteringsprojekt som stödjer den digitala utvecklingen inom den offentliga förvaltningen.
Den 1 januari 2018 överförs följande uppgifter till Befolkningsregistercentralen:
- Medborgarrådgivning
- Hjälper medborgarna att hitta rätt myndighet, tillhandahåller stöd vid användning av elektroniska tjänster och svarar på allmänna frågor kring offentliga tjänster
- VAHTI-verksamhet och stöd för utvecklandet av informationssäkerheten inom förvaltningen
- Verksamheten inom ledningsgruppen för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI), stöd för verkställandet av anvisningar och bestämmelser som berör informationssäkerhet inom förvaltningen samt produktion av en övergripande bild kring cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen
- Experttjänster inom informationssäkerhet
- Produktion och förmedling av experttjänster inom informationssäkerhet genom att utnyttja de experttjänster inom informationssäkerhet som Hansel konkurrensutsätter samt deltagande i det internationella samarbetet i frågor som anknyter till informations- och cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen
- VIRT- och govCERT-verksamhet
- Förebyggande, observation och lösningar gällande kränkningar av dataskyddet som riktas mot statsförvaltningen, utvecklande av en omfattande och effektiv modell för hantering av situationer av störningar i informations- och cybersäkerheten (s.k. VIRT-verksamhet) samt samordning av övningar inom informations- och cybersäkerhet och för att trygga verksamhetens kontinuitet
- Utveckling och upprätthållande av den offentliga förvaltningens JHS-rekommendationssystem
- Arbetet med den övergripande arkitekturen
- Experttjänster inom arkitekturarbete som riktas till den offentliga förvaltningen samt styrning av och stöd för kompatibiliteten i informationsförvaltningen
- Stöd för statsförvaltningens projektutvärdering och hantering av projektportföljen
- Gemensamma förfaranden för bedömning av utvecklingsprojekt inom statsförvaltningens ICT samt upprätthållande, informationsinsamling och rapportering inom statsförvaltningens projektportföljsystem
- Sammanställande av och rapportering kring lägesbilden för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen
- Insamling av uppgifter från utredningar och utvärderingar vad gäller informationsförvaltning, informationshantering, informationssäkerhet och elektroniska tjänster inom den offentliga förvaltningen i syfte att styra statens digitala utveckling
- Utvecklande och upprätthållande av tjänsten Suomi.fi för företag (ersätter webbplatsen FöretagsFinland)
Vad ämnar Befolkningsregistercentralen göra?
Befolkningsregistercentralen har som mål att samla de tjänster som överförs till Befolkningsregistercentralen vid årsskiftet i en helhet som tillsammans med Suomi.fi-tjänsterna betjänar den offentliga förvaltningens och hela samhällets digitala utveckling samt att utveckla de verktyg som används i anslutning till helheten till verktygsbackar som är mer användarvänliga och bättre stöder organisationernas digitala utveckling.
Befolkningsregistercentralens uppgiftshelhet stöder beredningen av den allmänna styrningen och lagstiftningen och styrningen av verkställandet som hör till finansministeriets ansvar.
Mer information
Befolkningsregistercentralen, överdirektör Janne Viskari, tfn 0295 535 022, fornamn.efternamn[at]vrk.fi
Finansministeriet, informationsförvaltningsråd Aku Hilve, tfn 0295 530 088, fornamn.efternamn[at]vm.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete