Den offentliga förvaltningens eget D9-team för kundorienterad utveckling hjälper att utforma ett smidigare samhälle
Befolkningsregistercentralen har stärkt det totala stödet för digitalisering med experttjänster för servicedesign. Den offentliga förvaltningens organisationer har tillgång till D9-teamets stöd redan i början av sina projekt. D9-teamet verkade tidigare vid Statskontoret. Teamet erbjuder stöd till exempel vid kundorienterad förnyelse av organisationens verksamhet och processer samt vid utmaningar med digitalisering.
– det finns ett klart behov av servicedesign och stöd för strategisk förändring inom den offentliga förvaltningen och vi kan nu erbjuda detta som en permanent service. Vi har ett starkt team som stöder väl den expertis som redan finns vid Befolkningsregistercentralen, säger Pekka Rehn, direktör vid Befolkningsregistercentralen.
D9-verksamehten växer och teamet söker ständigt uppdrag som gör samhället mer kundorienterat. Servicen tillhandahålls som en del av Befolkningsregistercentralens omfattande totala stöd för digitalisering som är under ständig utveckling. Teamet är den offentliga förvaltningens egen partner i kundorienterad utveckling. Experterna erbjuder sitt stöd enligt nio principer:
- Vi utvecklar tjänster att vara kundorienterade
- Vi undanröjer onödiga tjänster
- Vi bygger användarvänliga och säkra tjänster
- Vi producerar snabbt fördelar åt våra kunder
- Vi betjänar även vid störningssituationer
- Vi begär ny information endast en gång
- Vi använder befintliga offentliga e-tjänster
- Vi öppnar informationen och gränssnitten för företag och medborgare
- Vi utser en ägare till tjänsten och dess genomförande
–Vi utvecklar tjänster tillsammans med våra kunder. Kunderna kan kontakta oss i fall att de behöver stöd till exempel med det strategiska arbetet, genomförande av en förändring och utformning av sin service. Ofta är förändringslösningen digital, även om arbetet börjar med att gestalta utmaningen, säger Sirpa Fourastie, ledare för D9-teamet och ledande sakkunnig.
–Vi samlar in omfattande information om utvecklingsprojekt och kundförståelsebehov inom olika förvaltningsområden. Vi kan erbjuda digitaliseringsstöd på riktigt bred front med hjälp av den kompetens och de tjänster vi har, fortsätter Fourastie.
Till Befolkningsregistercentralen har man under de senaste åren koncentrerat många uppgifter och tjänster som anknyter till digitalisering och stöd för den, såsom experttjänster inom digital säkerhet och tjänster som anknyter till digital arkitektur.
Läs mera: vrk.fi/d9
Mer information:
Pekka Rehn
direktör, Befolkningsregistercentralen
[email protected]
+358 50 386 6459
Sirpa Fourastié
ledande sakkunnig, Befolkningsregistercentralen
[email protected]
+358 50 351 7825
- Privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Hindersprövning
- Vigsel
- Äktenskapsförord
- Makens släktnamn
- Äktenskap utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Registrering av lag som tillämpas på ett förmögenhetsförhållande
- Registrering av avvittringsinstrument
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Upplösning av samboförhållande
- Uteslutande av giftorätt
- Utdrag ur vigselrättsregistret
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Medborgarinitiativ
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Registrering av anmälan om gåva
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Boende utomlands
- Äktenskap utomlands
- Registrering av ett barn som fötts utomlands
- Flytt
- Legalisering av utländska handlingar
- Registrering av medborgarskap
- Anmälan om behållande av finskt medborgarskap
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av lag som tillämpas på ett förmögenhetsförhållande
- Flytt till Finland
- Blanketter
- Äktenskap och parförhållande
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvals- och analystjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Om myndigheten