Hoppa till innehåll

Julkishallinnon oma asiakaslähtöisen kehittämisen D9-tiimi auttaa muotoilemaan yhteiskunnasta sujuvamman

Julkaisuajankohta 1.3.2019 9.00
Tiedote

Väestörekisterikeskus on vahvistanut digitalisaation tukikokonaisuuttaan palvelumuotoilun asiantuntijapalveluilla. Julkishallinnon organisaatiot voivat hyödyntää aikaisemmin Valtiokonttorissa toimineen D9-tiimin tukea jo hankkeiden alkuvaiheessa. Tiimi tarjoaa tukea esimerkiksi organisaation toiminnan ja prosessien asiakaslähtöisessä uudistamisessa sekä digitalisaatioon liittyvissä haasteissa.

–Tarve julkishallinnon palvelumuotoilulle ja strategisen muutoksen tukemiselle on selvästi olemassa ja pystymme nyt tarjoamaan tällaista pysyvänä palveluna. Meillä on vahva tiimi, joka tukee hyvin Väestörekisterikeskuksella jo olevaa asiantuntijaosaamista, johtaja Pekka Rehn Väestörekisterikeskukselta sanoo.

D9-toiminta kasvaa ja tiimi etsii jatkuvasti yhteiskuntaa asiakaslähtöisemmäksi muuttavia toimeksiantoja. Palvelua tarjotaan osana Väestörekisterikeskuksen laajaa ja edelleen kehittyvää digitalisaation tukikokonaisuutta. Tiimi on julkishallinnon oma asiakaslähtöisen kehittämisen kumppani. Asiantuntijat tarjoavat tukeaan yhdeksän digiperiaatteen mukaisesti:

  • Kehitämme palvelut asiakaslähtöisiksi
  • Poistamme turhan asioinnin
  • Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita
  • Tuotamme asiakkaille nopeasti hyötyä
  • Palvelemme myös häiriötilanteissa
  • Pyydämme uutta tietoa vain kerran
  • Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja sähköisiä palveluita
  • Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille
  • Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan

-Kehitämme palveluja yhdessä asiakkaidemme kanssa. Asiakkaat voivat olla meihin yhteydessä, kun he tarvitsevat tukea esimerkiksi strategiatyöhön, muutoksen läpiviemiseen ja palvelujen suunnitteluun. Usein ratkaisu muutoksissa on digitaalinen, joskin työ alkaa haasteen muotoilulla, sanoo D9-tiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Sirpa Fourastie.

-Kokoamme kattavasti tietoa eri hallinnonalojen kehittämisprojekteista ja asiakasymmärrystarpeista. Pystymme tarjoamaan digitalisaation edistämisen tukea todella laaja-alaisesti meillä olevaa osaamista ja palveluita hyödyntäen, Fourastie jatkaa.

Väestörekisterikeskukseen on keskitetty viime vuosina runsaasti digitalisaatioon ja sen tukemiseen liittyviä tehtäviä ja palveluita, kuten digiturvallisuuden asiantuntijapalveluita ja arkkitehtuuriin liittyviä tehtäviä.

Lue lisää: vrk.fi/d9

Lisätietoja:

Pekka Rehn
johtaja, Väestörekisterikeskus
[email protected]
+358 50 386 6459

Sirpa Fourastié
johtava asiantuntija, Väestörekisterikeskus
[email protected]
+358 50 351 7825