Tillgänglighet för SDL (Servicedatalagen) -tjänsten
I detta utlåtande beskriver vi hur tjänsten uppfyller kraven som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra webbtjänster. Vi beaktar tillgängligheten vid utvecklingen av digitala tjänster. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.
Hur tillgänglig är tjänsten?
Största delen av tjänsten uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer i tjänsten är beskrivna nedan.
Noterade du brister i tillgängligheten?
Vi strävar till att fortgående förbättra tjänstens tillgänglighet. Meddela oss, om du upptäcker brister som inte nämns i detta utlåtande. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar så fort som möjligt eller senast inom två veckor. Du kan kontakta oss på adressen tillganglighet(at)dvv.fi
Övervakning av tillgängligheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar att tillgänglighetskraven uppfylls. Om du inte är nöjd med det svar du fått eller om du inte får något svar alls på två veckor, kan du ge respons till Traficom. På Traficoms webbplats hittar du detaljerad information om hur man kan anföra besvär och hur ärendet behandlas.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fi
[email protected]
telefonnummer växel 029 534 5000
Mer information om den tekniska tillgängligheten
Tjänsten är ännu inte tillgänglig till alla delar.
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga
Läs- och fokusordning med tangentbord och skärmläsare är inte logisk när man går från en vy till en annan. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3)
Det finns vissa brister i rubrikernas beteckningar: de följer inte den visuella hierarkin i alla vyer och i sökresultaten visas innehåll i anslutning till rubriken före den egentliga rubriken (WCAG 1.3.1)
Information och relationer som förmedlas via presentationssättet kan inte alltid utredas programmässigt till exempel med en skärmläsare: alla innehållsområden har inte markerats programmässigt, navigeringsknapparna på ingångssidan saknar programstatus och det är svårt att urskilja innehåll på olika språk i jämförelsevyn för språkversioner. (WCAG 1.3.1)
Vissa funktioner kan inte användas på tangentbordet och vissa radioknappgrupper följer inte vanliga tangentkommandon i vissa webbläsare (WCAG 2.1.1)
Fokusindikatorns kontrast i förhållande till de omgivande färgerna är inte tillräcklig med alla bakgrunder (WCAG 1.4.11)
Vissa enskilda vyer har sidogående rullningar när tjänsten används med en smal ruta, till exempel med en 320px bred ruta eller med motsvarande skärmförstoring. (WCAG 1.4.10)
Innehåll på ett språk som avviker från huvudinnehållet har inte märkts programmässigt (WCAG 3.1.2)
Vissa knappar i ikonformat saknar beskrivande textmotsvarighet. (WCAG 1.1.1)
Vissa fritextfält saknar tillgängligt namn (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
Språkmenyns tillgängliga namn innehåller inte dess synliga etikett (WCAG 2.5.3)
Obligatoriska blankettfält har inte markerats på ett programmässigt läsbart sätt (WCAG 1.3.1, 3.3.2)
Felmeddelanden i blankettfälten specificerar inte vilket fält det är fråga om (WCAG 3.3.1)
En del av de dynamiska notifikationerna har inte markerats på ett sätt som skulle läsas automatiskt till exempel med skärmläsare. (WCAG 4.1.3)
Man strävar efter att korrigera de listade bristerna under 2025.
Hur har vi testat tjänsten?
Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida tjänsten uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Tjänsten är publicerad 23.6.2016 och uppdaterats 6.2.2025.
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019