Hemvistintyg
Du kan beställa ett hemvistintyg om du behöver bevisa din nuvarande bostadsort. Sådana situationer kan vara till exempel för att skaffa parkeringstillstånd, situationer med anknytning till avfallshantering, hobbyer som är bundna till orten eller ansökan om förmåner i anslutning till dem samt att ansöka om eller säga upp en bostad.
Din nya adress gäller från och med den dag du anmäler som flyttningsdatum i flyttningsanmälan. Observera att det kan dröja innan uppgifterna förs in i befolkningsdatasystemet.
Följande uppgifter anges i intyget när du beställer ett standardintyg via självbetjäningen. Ett standardintyg innebär att intyget alltid innehåller samma uppgifter och valfria uppgifter:
- Namn
- Födelsedatum (eller personbeteckning)
- Stadigvarande adress
- Hemkommun
På intyget syns också en tillfällig adress, om den har förts in i befolkningsdatasystemet. Dessutom kan du lägga till en tidigare adress och civilstånd i intyget.
Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Beställningssätt för intyg
Du kan beställa ett intyg till dig själv eller en annan person för ett godtagbart ändamål. Observera att du via självbetjäningen endast kan beställa ett intyg till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.
Självbetjäning
För beställningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Intyget betalas som nätbetalning. Observera att du endast kan beställa utdrag till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
Ett intyg som beställts från självbetjäningen för användning i hemlandet är förmånligare och du erhåller det genast elektroniskt. Du kan ladda ner intyget i PDF-format direkt efter betalningen eller så skickas det till Suomi.fi-meddelanden, vilket kräver att du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Av dataskyddsskäl skickas intyget inte direkt till din e-post.
Om du behöver ett intyg till en utländsk myndighet skickas intyget per post. Din beställning hanteras inom 2-5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.
Du kan beställa utdrag från tjänsten Lomake.fi. För beställningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Vi rekommenderar elektronisk beställning endast för personkunder.
Du kan beställa intyget per e-post. Fyll i beställningsblanketten och sänd blanketten som krypterad e-post till adressen [email protected]. Du kan även sända dina uppgifter fritt formulerat per e-post.
Meddela per e-post
• namn, födelsedatum och adress
• vilka uppgifter behöver du för utdraget eller intyget?
• för vilket ändamål behöver du ett utdrag eller intyg
Skicka e-post som krypterad post
om du ska beställa en släktutredning, skicka krypterad e-post till adressen [email protected].
Du kan beställa utdrag genom att ringa det riksomfattande numret, vardagar kl 9-12
• 029 5537 340
Kontroll av egna uppgifter!
Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet i tjänsten Personuppgifter. I tjänsten hittar du dina gällande personuppgifter, namnhistoriska uppgifter samt fastighets- och byggnadsinnehav. Du kan också kontrollera de uppgifter om din boendehistoria som sparats i befolkningsdatasystemet.
Om dina uppgifter innehåller fel kan du själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk. I övriga fall kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0295 536 220 eller besöka vårt serviceställe.
Handläggningstid
- Från självbetjäningen får du genast ett elektroniskt intyg för inhemskt bruk.
- För beställningar som skickats via e-post och via blanketten Lomake.fi, 1 vecka.
- Handläggningstiden för ett intyg för utländskt bruk beställt via självbetjäningen, som skickas per post, är 1 vecka + postgången.
Pris
Självbetjäning
Du betalar intyget i samband med beställningen.
• Elektroniskt intyg via självbetjäning, 10 €/dokument
• Intyg per post via självbetjäning, 16 €/dokument
• Intyg och EU:s flerspråkiga standardblankett per post via självbetjäning, 28 €/person
• Intyg och Apostille-intyg per post via självbetjäning, 46 €/person
Lomake.fi, e-post, telefonsamtal och besök
Vi skickar fakturan separat. Vid besök betalar du i samband med besöket.
• Utdrag/intyg 20 €/dokument
• Släktutredning 30 €/dokument, släktutredning med uppgifter från de digitaliserade befolkningsböckerna 65 €/dokument
• Manuellt uppgjort utdrag/intyg 65 €/dokument
• EU:s flerspråkiga standardblankett (blankett för översättningshjälp) som bifogas utdraget/intyget 12 €/dokument
• Apostille-intyg 30 €/dokument
Kontakta oss
Telefonnummer 0295 537 340
Telefontjänsten betjänar vardagar kl. 9–12
Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till en av dessa adresser:
Ärenden:
- levnadsintyg
- ämbetsbevis
- invånarförteckningar
- släktutredning
- hemvistintyg
Serviceställen
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten