Vi gör det smidigare att uträtta ärenden: Vi betjänar per telefon fram till klockan tre
Från och med oktober är telefontjänsten för personkunder och organisationer öppen måndag till fredag kl. 9–15. Via de riksomfattande servicenumren kan du få rådgivning, beställa intyg eller vid behov boka en besökstid till ett serviceställe. Förmyndarverksamhetens chatt ger också rådgivning i intressebevakningsärenden under längre öppettider än tidigare, vardagar kl. 9–15.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) vill svara på kundbehovet och därför förlängs telefonservicetiden vardagar från klockan tolv till femton. Under sommaren testade man att förlänga telefontjänstens öppettider för personkunder med tre timmar på måndagar. Försöket visade att vid sidan av e-tjänsten är telefonen är en viktig servicekanal för kunderna och att den förlängda öppettiden minskar kötiden under andra dagar. Även i lagstiftningsreformen om ämbetsverkens öppettider konstateras bland annat att ämbetsverkets öppettider ska motsvara kundernas behov och myndighetens anträffbarhet per telefon ska tryggas. Även telefontjänsten för organisationer är öppen en timme tidigare, vardagar kl. 9–15.
"Med längre öppettider för telefonservicen kan vi betjäna kunderna smidigare än i nuläget", säger Heidi Rantatulkkila, direktör för enheten för personkunder. "Vårt mål är att det ska vara lätt att uträtta ärenden hos oss. I fortsättningen uträttas en allt större del av ärendena på nätet. Per telefon stöder vi särskilt dem som inte e-tjänsten är en naturlig kanal för."
Det är lätt att uträtta ärenden på nätet, servicespecifik rådgivning fås per telefon
Många av ämbetsverkets ärenden kan skötas på egen hand på nätet när som helst på dygnet. Till exempel i den elektroniska tjänsten Intyg (länk) kan du enkelt beställa bland annat levnads- eller hemvistintyg. Alternativt kan intygen beställas per telefon dagtid.
De flesta ärenden kräver inte ett personligt besök på MDB:s serviceställe. I ärenden som kräver ett personligt besök rekommenderar vi att du bokar tid på förhand antingen på nätet eller genom att ringa tjänsten i fråga.
På MDB:s serviceställen på olika håll i Finland får man råd i olika ärenden genom att köa. Dessutom kan handlingar lämnas till serviceställena. Egentlig servicespecifik rådgivning fås genom att ringa till något av de 13 riksomfattande servicenumren. Till exempel på numret för Förmyndarskap och intressebevakning får du bland annat information om förordnande av intressebevakning och fastställande av intressebevakningsfullmakt. I intressebevakningsärenden får du också rådgivning i förmyndarverksamhetens chatt under längre öppettider vardagar kl. 9–15.
Telefontjänst för personkunder
Via de riksomfattande servicenumren kan du få rådgivning, beställa intyg eller vid behov boka en besökstid till ett serviceställe påvardagar kl. 9–15. Se telefonnumren och beskrivningarna av tjänsten på vår webbplats.
- Kostnader för samtal och köer kommer att vara i enlighet med uppringarens egen operatörs lokala nätverk och mobiltelefonavgift.
- I telefontjänsten kan vi inte svara på förfrågningar om behandlingen av ett enskilt ärende. Du kan kontrollera den genomsnittliga behandlingstiden på vår webbplats. Dessutom kan du följa behandlingen av den egna flyttanmälan på sidan Suomi.fi Personuppgifter .
Telefontjänst för organisationer
Kundtjänst för organisationer ger råd och hjälp med anknytning till alla våra tjänster som är orienterad för organisationer på vardagar kl. 9–15 på finska, svenska och engelska.
Kontakta oss per telefon, tel. 0295 53 5115 (mån–fre kl. 9–15)
Medborgarrådgivningen
Medborgarrådgivningen betjänar vardagar kl. 8–21 och lördagar kl. 9–15 i ärendena nedan och hjälper dig att hitta rätt myndighetstjänst i Finland.
- Suomi.fi-tjänster, tfn 0295 000. Hjälp med att använda Suomi.fi-tjänsterna.
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet, tfn 0600 9 6160 (lna/mta). Stöd för användning av certifikattjänster.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete