Hyppää sisältöön

Sujuvoitamme asiointia: Palvelemme puhelimessa kello kolmeen asti

Julkaisuajankohta 2.10.2023 12.34
Tiedote

Lokakuusta lähtien henkilöasiakkaiden ja organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin klo 9–15. Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan. Myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa edunvalvonta-asioissa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) haluaa vastata asiakastarpeeseen, minkä takia henkilöasiakkaiden puhelinpalveluaikaa pidennetään arkisin kello kahdestatoista viiteentoista asti. Kesän aikana kokeiltiin puhelinpalvelun aukioloajan pidennystä maanantaisin kolmella tunnilla. Kokeilu osoitti, että verkkoasioinnin ohella puhelin on asiakkaille tärkeä asiointikanava ja pidennetty aukioloaika vähentää jonotusaikaa muina päivinä. Virastojen aukioloaikoja koskevassa lainsäädäntöuudistuksessa todetaan muun muassa, että viraston aukiolon tulee vastata asiakkaiden tarvetta ja viranomaisen tavoitettavuus puhelimitse pitää turvata.  Siksi myös organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on avoinna arkisin jo tuntia aiemmin klo 9–15.   

”Laajemmilla puhelinpalvelun aukioloajoilla pystymme palvelemaan asiakkaita nykyistä sujuvammin”, sanoo henkilöasiakkaat-yksikön johtaja Heidi Rantatulkkila. ”Tavoitteenamme on, että meillä asiointi on helppoa. Jatkossa yhä suurempi osa asioinnista tapahtuu verkossa. Puhelimessa tuemme erityisesti heitä, joille verkkoasiointi ei ole luonteva kanava.”


Asiointi on helppoa verkossa, palvelukohtaista neuvontaa saa puhelimitse

Monet viraston asiat voi hoitaa omatoimisesti verkossa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Esimerkiksi sähköisestä Todistukset-palvelusta voi tilata helposti muun muassa elossaolo- tai asuinpaikkatodistuksen. Vaihtoehtoisesti todistukset voi tilata päivisin puhelimitse. 
Useimmat asiat eivät vaadi henkilökohtaista käyntiä DVV:n palvelupaikassa. Henkilökohtaista käyntiä vaativissa asioissa  suosittelemme ajanvarauksen tekemistä etukäteen joko verkossa  tai soittamalla kyseisen palvelun puhelinnumeroon.
DVV:n palvelupaikoissa eri puolella Suomea saa jonottamalla neuvoja asiointiin. Lisäksi palvelupaikkoihin voi jättää asiakirjoja. Varsinaista palvelukohtaista neuvontaa saa soittamalla johonkin 13 valtakunnallisesta palvelunumerosta. Esimerkiksi Holhous ja edunvalvonta -numerosta saa muun muassa tietoa edunvalvontaan määräämisestä ja edunvalvontavaltakirjan vahvistamisesta. Edunvalvonta-asioissa myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.

 

Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu 

Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan arkisin klo 9–15 . Katso puhelinnumerot asiakaspalvelun sivulta  

 

Organisaatioiden puhelinpalvelu 

Organisaatioiden asiakaspalvelu neuvoo ja opastaa kaikissa organisaatioille tarjottuihin palveluihin liittyvissä asioissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi arkisin 9–15, p. 0295 53 5115.
 

Kansalaisneuvonta 

Kansalaisneuvonta palvelee arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 alla olevissa asioissa ja auttaa muun muassa löytämään oikean viranomaispalvelun Suomessa. Neuvoa saa myös seuraavissa asiossa: 
•    Apua Suomi.fi-palvelujen käyttöön, p. 0295 000.
•    Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys, p. 0600 9 6160 (pvm/mpm). Saat tukea DVV:n myöntämien varmenteiden käytössä (mm. henkilökortin kansalaisvarmenne ja organisaatiokortit)