Sujuvoitamme asiointia: Palvelemme puhelimessa kello kolmeen asti
Lokakuusta lähtien henkilöasiakkaiden ja organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin klo 9–15. Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan. Myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa edunvalvonta-asioissa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) haluaa vastata asiakastarpeeseen, minkä takia henkilöasiakkaiden puhelinpalveluaikaa pidennetään arkisin kello kahdestatoista viiteentoista asti. Kesän aikana kokeiltiin puhelinpalvelun aukioloajan pidennystä maanantaisin kolmella tunnilla. Kokeilu osoitti, että verkkoasioinnin ohella puhelin on asiakkaille tärkeä asiointikanava ja pidennetty aukioloaika vähentää jonotusaikaa muina päivinä. Virastojen aukioloaikoja koskevassa lainsäädäntöuudistuksessa todetaan muun muassa, että viraston aukiolon tulee vastata asiakkaiden tarvetta ja viranomaisen tavoitettavuus puhelimitse pitää turvata. Siksi myös organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on avoinna arkisin jo tuntia aiemmin klo 9–15.
”Laajemmilla puhelinpalvelun aukioloajoilla pystymme palvelemaan asiakkaita nykyistä sujuvammin”, sanoo henkilöasiakkaat-yksikön johtaja Heidi Rantatulkkila. ”Tavoitteenamme on, että meillä asiointi on helppoa. Jatkossa yhä suurempi osa asioinnista tapahtuu verkossa. Puhelimessa tuemme erityisesti heitä, joille verkkoasiointi ei ole luonteva kanava.”
Asiointi on helppoa verkossa, palvelukohtaista neuvontaa saa puhelimitse
Monet viraston asiat voi hoitaa omatoimisesti verkossa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Esimerkiksi sähköisestä Todistukset-palvelusta voi tilata helposti muun muassa elossaolo- tai asuinpaikkatodistuksen. Vaihtoehtoisesti todistukset voi tilata päivisin puhelimitse.
Useimmat asiat eivät vaadi henkilökohtaista käyntiä DVV:n palvelupaikassa. Henkilökohtaista käyntiä vaativissa asioissa suosittelemme ajanvarauksen tekemistä etukäteen joko verkossa tai soittamalla kyseisen palvelun puhelinnumeroon.
DVV:n palvelupaikoissa eri puolella Suomea saa jonottamalla neuvoja asiointiin. Lisäksi palvelupaikkoihin voi jättää asiakirjoja. Varsinaista palvelukohtaista neuvontaa saa soittamalla johonkin 13 valtakunnallisesta palvelunumerosta. Esimerkiksi Holhous ja edunvalvonta -numerosta saa muun muassa tietoa edunvalvontaan määräämisestä ja edunvalvontavaltakirjan vahvistamisesta. Edunvalvonta-asioissa myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.
Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu
Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan arkisin klo 9–15 . Katso puhelinnumerot asiakaspalvelun sivulta
- Puhelu ja jonotus maksavat soittajan oman operaattorin sopimuksen mukaisen paikallisverkko- ja matkapuhelinmaksun verran.
- Puhelinpalvelussa emme voi vastata yksittäisen asian käsittelyä koskeviin tiedusteluihin. Keskimääräisen käsittelyajan voi tarkastaa verkkosivuiltamme. Lisäksi oman muuttoilmoituksen käsittelyä voi seurata Suomi.fi-verkkopalvelun Henkilötiedot-sivulta.
Organisaatioiden puhelinpalvelu
Organisaatioiden asiakaspalvelu neuvoo ja opastaa kaikissa organisaatioille tarjottuihin palveluihin liittyvissä asioissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi arkisin 9–15, p. 0295 53 5115.
Kansalaisneuvonta
Kansalaisneuvonta palvelee arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 alla olevissa asioissa ja auttaa muun muassa löytämään oikean viranomaispalvelun Suomessa. Neuvoa saa myös seuraavissa asiossa:
• Apua Suomi.fi-palvelujen käyttöön, p. 0295 000.
• Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys, p. 0600 9 6160 (pvm/mpm). Saat tukea DVV:n myöntämien varmenteiden käytössä (mm. henkilökortin kansalaisvarmenne ja organisaatiokortit)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö