Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april – läs anvisningarna
Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april/ vecka xx. Förnyelsen gör det tydligare att skapa och administrera fullmakter samt att utveckla massfunktioner. Den förnyade tjänsten orsakar inga åtgärder för dem som redan tagit tjänsten i bruk.
I samband med förnyelsen har flera egenskaper som kommit fram i användbarhetstester och kundresponser skapats. ”Dessutom kommer tjänsten att få egenskaper som betjänar särskilt de professionella användarna, såsom möjligheten att hantera flera fullmakter samt sök- och sorteringsmöjligheter med olika kriterier”, berättar produktägaren Mika Havusela.
Förnyelsen kräver inga åtgärder av dem som använder fullmaktstjänsten. Man behöver inte göra några ändringar i de fullmakter som gjorts i tjänsten på grund av förnyelsen.
Startvyn blir tydligare – impulsmeddelanden om ändringar
Fullmakternas startvy har gjorts tydligare på basis av iakttagelser i användbarhetstesterna. Fullmakter som ska behandlas har grupperats till höger. Behandlingen av fullmakter underlättas också av impulsmeddelanden.
Bytet av roller blir tydligare i det nya användargränssnittet. Termen rollbyte ersätts med alternativen Uträtta ärenden för ett företag eller ett firmanamn och Uträtta ärenden för en person. Egna knappar har även skapats för att ge respektive begära fullmakt.
Sökningen har också utvecklats. Fullmakter kan sökas på namn, FO-nummer, personbeteckning men även enligt fullmaktstyp eller fullmaktens specifikation. Listan kan omordnas enligt tid eller alfabetiskt.
Vägen att skapa fullmakter förnyas – lättare att behandla fel
Vägen att skapa fullmakter har delats in i nya steg och till vissa delar har ordningen även ändrats. Fullmaktens giltighet och specifikation har skiljts åt som egna steg.
Fullmaktsärenden kan i det nya användargränssnittet ordnas alfabetiskt och enligt kategorier.
I tjänsten har även felanmälan förbättrats. Fel visas om det finns överlappningar eller andra konflikter i skapandet av fullmakter. En felanmälan ger en lista på konflikterna, föreslår en lösning och gör det möjligt att korrigera felen direkt efter felanmälan.
Massfunktionerna betjänar de professionella användarna
Ett syfte med förnyelsen har varit att underlätta de professionella användarnas arbete. I det nya användargränssnittet kan listorna omordnas enligt tid eller alfabetiskt. Dessutom kan man med sökfunktionerna söka till exempel alla anställda som har en viss fullmaktstyp eller en fullmakt enligt en viss specifikation.
I det nya användargränssnittet kan man behandla flera fullmakter samtidigt. I fortsättningen kan man exempelvis skapa, återkalla eller kopiera flera fullmakter åt gången.
Startvyn blir tydligare.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete