Befolkningsregistercentralens organisation förnyas 1.1.2017
Befolkningsregistercentralen (BRC) tar sin organisationsreform i bruk i början av år 2017. Syftet med reformen är att stötta implementeringen av BRC:s nya strategi.
Befolkningsregistercentralens gällande strategi har uppgjorts för åren 2016–2020. Där ligger fokus särskilt på kunder, digitalisering och mod. I strategin har man definierat BRC:s verksamhetsidé, värderingar och vision samt de strategiska målen och tillvägagångssätten som används för att försöka nå målen. Strategins huvudsakliga mål beskrivs ur fyra perspektiv: kunder, effekt på samhället, verksamhet och processer samt personal och kompetens.
BRC:s verksamhets leds av överdirektör Lea Krohns som har enhetscheferna och ledningsgruppen till hjälp. Enheterna delas in i verksamhetsområden som gruppcheferna ansvarar för.
Den nya organisationens enheter är: Förvaltning och gemensamma tjänster, Befolkningsdatatjänster, Digitala tjänster och ICT-tjänster.
Enheten Förvaltning och gemensamma tjänster ansvarar för att styra verksamheten och ekonomin, för personal- och kontorstjänster, för kommunikation och för stöd i kundarbetet.
Enheten Befolkningsdatatjänster ansvarar för administrationstjänster för befolkningsdatasystemet, för informationstjänster och för tjänsteutveckling.
Enheten Digitala tjänster ansvarar för att driva igenom programmet för den nationella servicearkitekturen. De ansvarar också för kundtjänst för elektroniska tjänster, administration av tjänster och innehåll samt tjänsteutveckling av de digitala tjänsterna.
Enheten ICT-tjänster ansvarar för produktutveckling, tjänsteproduktionen inom befolkningsdatasystemet, de digitala tjänsterna samt infrastrukturtjänsterna.
Kontaktinformation till enhetschefer och kontaktpersoner hittas på Befolkningsregistercentralens webbplats på adressen www.vrk.fi under punkten Information om BRC.
Befolkningsregistercentralen (BRC) är tillsammans med magistraterna ansvarig för registerföringen inom befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i detta och uppgifternas kvalitet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. BRC tillhandahåller befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster, sköter uppgifter i samband med val och genomför tillsammans med finansministeriet den nationella servicearkitekturen.
Mer information:
Kommunikations- och marknadsföringschef Pirjo Koivunen, [email protected], tfn 0295 535 353.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete